تصویر بیکاری در زمستان ۱۴۰۲؛

زمستان خوش‌یمن؛ نرخ بیکاری تک رقمی در ۲۱ استان+ نمودار

کدخبر: ۶۳۹۸۶۵
اقتصادنیوز: آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در زمستان 1402 نرخ بیکاری در 21 استان کشور به زیر 10 درصد رسیده و تک رقمی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد «کرمانشاه» بیشترین و «قزوین» کمترین نرخ بیکاری را در میان استان‌ها در زمستان 1402 داشته اند.
زمستان خوش‌یمن؛ نرخ بیکاری تک رقمی در ۲۱ استان+ نمودار
به گزارش اقتصادنیوز، نرخ بیکاری یکی از شاخص های اساسی بازار کار است که نشان می دهد از مجموع افراد 15 ساله و بیشتری که تمایل به کار کردن داشته و با این هدف به جست و جوی شغلی پرداخته اند، چند نفر موفق به یافتن شغل نشده‌اند.
آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که در زمستان 1402 نرخ بیکاری کل کشور به زیر 9 درصد رسیده و در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال 1401 کمتر شده است. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در 21 استان کشور به زیر 10 درصد رسیده است. به این ترتیب در بازه زمانی ذکر شده استان «کرمانشاه» کمترین و «قزوین» بیشترین نرخ بیکاری را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده اند. 

مقایسه مقادیر نرخ بیکاری در زمستان 402 با زمستان سال قبل از آن حکایت از آن دارد که این رقم در 20 استان کشور کمتر شده است. در ادامه، آخرین پرونده منتشر شده از نرخ بیکاری استانی در سال 1402 بررسی شده است.

نرخ بیکاری در زمستان 1402 پایین آمد

بر اساس گزارش اکوایران، مرکز آمار در آخرین گزارش خود اقدام به انتشار نرخ بیکاری زمستان 1402 کرده است. شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان 1402 از مجموع 26 میلیون و 462 هزار و 540 فرد 15 ساله و بیشتری که تمایل به کار داشته و با این هدف به جست و جوی شغل پرداخته‌اند، 2 میلیون و 268 هزار و 954 نفر بیکار مانده‌اند. بر این اساس نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به 8.6 درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمستان 1401 کاهش 1.1 واحد درصدی را تجربه کرده است.

آنچه تا کنون مطرح شده، مربوط به نرخ بیکاری کل کشور است. شواهد نشان می دهد که این رقم در استان‌های مختلف یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت داشته است.

030120

تک رقمی شدن نرخ بیکاری در 21 استان کشور

نرخ بیکاری یکی از شاخص های مهم بازار کار است که نشان می دهد از مجموع افراد 15 ساله و بیشتری که تمایل به کار کردن داشته و در این راستا اقدام به جست و جوی شغلی کرده اند، چه تعداد موفق به یافتن کار نشده و ناکام مانده‌اند.

خبرها حکایت از آن دارد که در زمستان 1402، این نرخ در 15 استان کشور بیشتر از میانگین کل کشور بوده است. استان «کرمانشاه» با ثبت نرخ بیکاری 17.4 درصدی، بیشترین سطح این رقم را در بازه زمانی بررسی شده داشته است. این رقم نشان می دهد که در استان کرمانشاه از هر 10 فرد جویای کار تقریبا 2 نفر موفق به اشتغال شده‌اند.

در این لیست پس از کرمانشاه، استان‌های «کردستان»، «اردبیل»، «لرستان»، «خوزستان»، «سیستان و بلوچستان»، «گلستان»، «خراسان شمالی»، «هرمزگان» و «کرمان» با نرخ بیکاری بیشتر از 10 درصد قرار گرفته اند. در باقی استان‌های کشور این رقم کمتر از 10 درصد گزارش شده است.

«خراسان جنوبی» با کسب نرخ بیکاری 5 درصدی و «قزوین» با قرارگیری بر پله 4.7 درصدی کمترین نرخ بیکاری را در آخرین فصل از سال گذشته تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری 20 استان پایین آمد

مقایسه تغییرات نرخ بیکاری 31 استان کشور در زمستان 1402 با فصل مشابه سال 1401 حاکی از همسو شدن روند تغییرات نرخ بیکاری در 20 استان کشور با تغییر نرخ بیکاری کل کشور است. به بیان دقیق تر در زمستان 1402 نرخ بیکاری 20 استان کشور در مقایسه با زمستان 1401 کمتر شده است. همچنین این نرخ در استان اصفهان بدون تغییر مانده است.

استان خراسان شمالی با ثبت افزایش 3 واحد درصدی بیشترین افزایش و استان کردستان با سقوط 6.2 واحد درصدی بیشترین کاهش را نسبت به دیگر استان ها به ثبت رسانده اند.

030120

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید