واردات بی رویه فولاد به کشور آن هم در شرایطی که بیشتر واحدهای وطنی زیر ظرفیت واقعی خود کار میکنند صدای فعالان این بخش را درآورده است.

دکتر شکری، رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد پارس و سرمایه گذار اصلی ۱۱ واحد دیگر تحت گروه هلدینگ هفته گذشته در دیدار مهندس محمدرضا مس فروش، رئیس سازمان صنایع و معادن استان تهران و هیات همراه از تاسیسات تولید این مجتمع در منطقه کهریزک به انتقاد از واردات گسترده فولاد از خارج به ویژه کشور چین پرداخت و ادامه این روند را عامل وقفه در روند تولید و تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک تولید فولاد دانست.


پیشینه مجتمع فولاد پارس به حدود نیم قرن قبل بازمی گردد. این مجتمع در سال ۱۳۴۰ با تامین زمینی به مساحت ۴ هکتار در منطقه کهریزک استقرار یافت و با تولید انواع لوله و پروفیل و ورق و میلگرد بخشی از نیاز کشور به این محصولات را تامین کرد.
آنچنان که شکری می گوید اگرچه این مجتمع در سال 87 طرحی برای توسعه سبد محصولات خود به منظور بازیافت خودرو ( هر دقیقه 3 خودرو) و تولید نبشی در دست اجرا داشت اما علیرغم مصوبه بانک به واسطه مخالفت مسئولان ماده 13 و اعلام عدم تامین خودروهای اسقاطی به عنوان مواد اولیه این طرح، اجرای این طرح را متوقف کرد.
موانع تولید از جمله عدم دسترسی به نقدینگی در ادامه موجب شد مجتمع از تولیدکننده محصول به شرکتی دستمزدکار تبدیل شده و مطابق نیاز کارفرما محصولات خود را تولید کرده و تحویل دهد. اگرچه مجتمع در گذشته با تامین شمش بعضی کارخانجات بزرگ از جمله فولاد خوزستان و اقدام به تولید منطبق با نیاز بازار می کرد اما مشکلات موجب شد این روند تغییر کند.


این روند موجب شده مجتمع فولاد پارس در حال حاضر با ۲۰درصد ظرفیت خود کار کرده و توان خود را معطوف بهینه سازی خطوط برای کاهش هزینه ها از جمله کاهش مصرف حامل های انرژی کند. این در حالی است که با توجه به استهلاک بالای خطوط تولید فولاد باید راهی برای تامین منابع مالی نوسازی این خطوط پیدا شود.
اجرای این برنامه تامین بودجه ای 86 میلیارد تومانی را می طلبد که نیازمند مساعدت وزارت صنایع و معادن و اعطای تسهیلات به این مجتمع تولیدی است. شکری با انتقاد از فضای حاکم بر ساختار بانکی کشور که در آن برخی واحدهای صنعتی به راحتی تسهیلات می گیرند در حالی که دیگران از حداقل حمایت های نظام بانکی محروم هستند را نگران کننده و تبعیض آمیز خواند.


شکری که استاد دانشگاه هم است با تائید اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها تصریح کرد: بنده با اعتقاد علمی می گویم که این طرح باید خیلی زودتر اجرا می شد چراکه دستاوردهایش برای اقتصاد و صنعت کشور ارزشمند است منتها در مورد نحوه اجرای طرح متناسب با نیاز و روند جامعه حرف و سخن زیادی است که باید به آن توجه شود.
شکری علاوه بر این اصرار بر واردات فولاد از خارج و آمار سرسام آور وارادات ۹ میلیون تن در سال آن هم در شرایطی که در کشور ظرفیت خالی برای تولید وجود دارد را تاسف آور و مغایر با قانون استفاده حداکثری از توان داخلی خواند.
مهندس حسن ظهیرپور مدیر کارخانه مجتمع فولاد پارس نیز با اشاره به تعداد 183 نفر پرسنل فعلی مجتمع از روند کاهش تدریجی شاغلین و تحلیل سایر امکانات مجتمع طی 3 سال اخیر خبر داد و با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به این مجموعه عظیم صنعتی خواستار کمک دولت برای تامین مواد اولیه آن شد.
مس فروش در این دیدار علاوه بر آشنایی با عملکرد مجتمع فولادپارس در جریان مشکلات این واحد از جمله نارضایتی از واردات بی رویه فولاد از خارج و عدم دسترسی به تسهیلات بانکی قرار گرفت و برای رسیدگی به آن ها با نظر مساعد قول داد.