آتش زیر خاکستر

جهان در آستانه جنگ بزرگ/ پلن چین برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا

کدخبر: ۶۳۰۷۹۹
اقتصادنیوز: عملکرد شگفت‌انگیز اقتصاد ایالات متحده و ثبت رکورد در بازار سهام موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران آنچه را که در حال وقوع است «اقتصاد طلایی» بنامند. نگرانی اصلی در حال حاضر ژئوپلیتیک است، بالاخص در شرایطی که احتمال گسترش دامنه درگیری میان اسرائیل و حماس در سراسر خاورمیانه افزایش یافته است.
جهان در آستانه جنگ بزرگ/ پلن چین برای ضربه زدن به اقتصاد آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، با این همه گروهی می گویند که خطر درگیری تجاری جهانی میان ایالات متحده و چین را نباید نادیده گرفت. نشریه هیل در این باره نوشت، یکی از منابع تنش تلاش رهبران چین برای گسترش ظرفیت تولید و صادرات این کشور جهت جبران رکود اقتصادی فعلی است. این گزاره زمانی اتفاق می افتد که اتحادیه اروپا افزایش تعرفه بر واردات خودرو و واردات کربن فشرده را در دستور کار قرار داده و روابط با پکن به کانون اصلی بحث ها در  انتخابات پیش رو در آمریکا تبدیل می شود.

با توجه به کاهش اصطکاک بین ایالات متحده و چین در اواخر سال گذشته، ممکن است وقوع درگیری میان دو قدرت بعید به نظر برسد. بایدن و شی، روسای جمهوری آمریکا و چین توافق کردند که مذاکرات مستقیم نظامی را که پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان به تایوان در سال 2022 متوقف شده بود، از سر بگیرند. از همین رو اولین دیدار اوایل ژانویه برگزار شد.تنش زدایی بین دو کشور در جبهه تجاری نیز وجود داشته است. دولت بایدن به دنبال این بوده که به چین اطمینان دهد که هدف سیاسی ایالات متحده، «ریسک زدایی» رابطه با چین است نه جدا شدن از این بازیگر.

وقتی چین به تنش در بازار دامن می زند!

اما آنگونه که اکونومیست نوشته، دلیل اصلی این است که «چین در استانه ایجاد موج دیگری از صنعتی‌زدایی در جهان ثروتمند است». تخمین زده می شود که حدود 1 میلیون کارگر تولیدی آمریکایی در سال 1997-2011 به دلیل رقابت چینی شغل خود را از دست دادند. از طرفی دیگر این احتمال وجود  دارد صادرات گسترده خودروهای چینی سهم رو به رشد خودروهای الکتریکی را از آن خود کند. داده های انجمن خودروسازان ژاپن نشان می دهد که چین در سال گذشته از ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت. اداره گمرک چین این رقم را 5.52 میلیون نفر اعلام کرده که نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است، به طوری که از هر 3 خودروی حمل شده، 1 خودرو برقی است.

بزرگترین تولیدکننده چین، BYD، با حمایت دولت پکن، تاج تسلا را برای بیشترین فروش واحدهای تمام برقی ربوده است. اکونومیست خاطرنشان می کند که از زمان راه اندازی سیاست «ساخت چین» در سال 2015، چین « قوانین تجارت جهانی را نادیده می گیرد و با توسل به اهرم هایی چون وام های ارزان قیمت، تزریق سهام، یارانه خرید و قراردادهای دولتی به خودروسازان خود کمک می کند».در همین راستا، خودروسازان برقی در چین هدف خود را برای تبدیل شدن به بازیگران بزرگ بین المللی با تمرکز ویژه بر اروپا تعریف کرده اند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، چین را متهم کرد که بازارهای جهانی را تحت فشار قرار داده و قیمت‌ها به‌طور مصنوعی توسط یارانه‌های دولتی پایین نگه داشته شده است. در همین حال، تحقیقاتی در ماه سپتامبر آغاز شد که می‌تواند منجر به تعرفه‌های تنبیهی بر خودروهای برقی چینی شود که از نرخ استاندارد فعلی برای خودروهای وارداتی 10 درصد فراتر می‌رود.

f26274fec496fae7405049620c23582a_Biden-Xi-G20-ap-960x600

جهان در آستانه جنگ تجاری

فایننشال تایمز اشاره می‌کند که تجارت جهانی نیز می‌تواند از هم پاشیده شود، زیرا اتحادیه اروپا در شرف اعمال مالیات بر انتشار واردات کربن فشرده است. آنها شامل مواردی مانند فولاد، سیمان، آهن، آلومینیوم، کود و غیره هستند. عوارض در سال 2026 اعمال خواهد شد، اما انتقال در حال حاضر در حال انجام است. این موضوع برای دولت چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا این بازیگر تلاش می کند تولید فولاد را از کوره های بلند زغال سنگ دور کند.ایالات متحده تاکنون تحت تأثیر این تحولات قرار نگرفته است. با این حال، تغییرات احتمالی سیاست تجاری چین و ایالات متحده ممکن است پس از انتخابات آمریکا چالش ساز باشد.در سال 2018، ترامپ تعرفه های 25 درصدی را بر 50 میلیارد دلار کالاهای چینی وضع کرد که باعث افزایش تعرفه ها شد که در نهایت تقریباً 380 میلیارد دلار کالاهای وارداتی را تحت تاثیر قرار داد. بر اساس مطالعه بنیاد مالیات، مصرف کنندگان آمریکایی معادل 80 میلیارد دلار بیشتر برای این کالاها پرداخت کردند که نشان دهنده یکی از بزرگترین افزایش نرخ مالیات در چند دهه اخیر است.

این مطالعه تخمین می‌زند که تعرفه‌های بالاتری که دولت بایدن اعمال کرده، رشد اقتصادی بلندمدت را تا 0.2 درصد کاهش می‌دهد.همزمان افزایش بی اعتمادی در عرصه تجارت سهام در بازار سهام ایالات متحده را به میزان 20 درصد در سه ماهه چهارم سال 2018 تحت تاثیر قرار داد. طبق مطالعه فدرال رزرو نیویورک، ارزش بازار شرکت های بورسی ایالات متحده 1.7 تریلیون دلار کاهش داشت. بیشترین تأثیر را شرکت هایی که در تعامل مستقیم با چین قرار داشتند، احساس کردند.در صورت تشدید درگیری تجاری، اقتصاد ایالات متحده و اقتصاد جهانی به دو دلیل ضرر می بیند.نخست، افزایش تعرفه‌هایی که ترامپ می گوید نسبت به سال‌های 2018-2019 گسترده‌تر است. او در ابتدا خواستار افزایش 10 درصدی تعرفه ها شد. با این حال، در مصاحبه‌ای اخیر تاکید داشت که تعرفه‌هایی را بر کالاهای چینی اعمال می‌کند می‌تواند بیش از 60 درصد باشد.دوم، اگر اتحادیه اروپا برنامه‌های افزایش تعرفه‌ها بر خودروها و واردات «کثیف» را دنبال کند، یک جنگ تجاری می‌تواند جهانی شود.چنین نتیجه ای تهدیدی بزرگ برای نظم پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود که توسط رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت برای تأمین صلح و رفاه در سطح جهانی طراحی شد. ​

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید