گروه بورس - تازه‌ترین گزارش سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد وزارت نیرو توانسته برای نخستین بار طی 5 سالی که از عمر اصل 44 می‌گذرد، در رتبه نخست فعال‌ترین وزارتخانه قرار گیرد.

براساس آمار عملکردی که روی سایت رسمی سازمان خصوصی‌سازی منتشر شده، مشخص می‌شود که تا پایان دی‌ماه امسال وزارت نیرو توانسته با واگذاری ۲۵ هزار میلیارد ریال سهام به عنوان فعال‌ترین وزارتخانه شناخته شود.
رتبه بعدی جدول وزارتخانه‌های فعال در حوزه واگذاری شرکت‌ها متعلق به وزارت نفت با 15 هزار و 470 میلیارد ریال و وزارت صنایع با 12 هزار و 929 میلیارد ریال قرار دارد.
وزارتخانه‌های «جهاد کشاورزی»، «اقتصاد» و «راه و ترابری» نیز رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.
اما به ظاهر وزارتخانه‌های «ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات»، «بازرگانی» و «آموزش و پرورش» نتوانسته‌اند هیچ یک از شرکت‌های مشمول واگذاریشان را طی 10 ماهه بفروشند؛ زیرا هیچ عددی از بابت واگذاری‌ها در مقابل این وزارتخانه‌ها درج نشده است.
۲۵ شرکت فروخته شده «نیرو»
پیگیری‌های خبرنگار ما برای رسیدن به جزئیات شرکت‌های واگذاری شده طی امسال به فهرست کامل شرکت‌های فروخته شده این وزارتخانه رسید.
بر این اساس از ابتدای امسال تا پایان ۲۶ بهمن‌ماه امسال، ۲۵ شرکت به ارزش ۲۲ هزار و ۶۶۴ میلیارد ریال به فروش رسیده‌اند.
نیروگاه‌های خوی، گیلان، قم در کنار سهام «مشانیر» از جمله‌ مهم‌ترین شرکت‌های فروخته شده نیرو طی امسال به شمار می‌روند.
مجلس تا پایان سال آمار می‌دهد
همچنین «حمیدرضا فولادگر» در گفت‌وگو با «فارس» درباره دومین گزارش عملکرد اصل 44 در وزارتخانه‌ها اظهار داشت: با توجه به اینکه اولین گزارش عملکرد وزارتخانه‌ها در اجرای این قانون سال گذشته ارائه شد، کارهای دومین گزارش نیز تمام شده و در حال جمع‌آوری است.
وی با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم تا پایان سال‌جاری دومین گزارش عملکرد را ارائه کنیم، افزود: با توجه به اینکه زمان ارائه بودجه سال ۹۰ است، این احتمال وجود دارد که نتوان این گزارش را در صحن مجلس قرائت کرد و بر این اساس بعد از سال جدید این گزارش خوانده می‌شود. رییس کمیسیون اصل ۴۴ بیان کرد: برای تکمیل این گزارش و به دلیل اینکه برخی وزارتخانه‌ها آخرین اطلاعات خود را در این خصوص ارائه کنند، نامه‌ای به دستگاه‌ها به منظور به‌روز کردن اطلاعات فرستاده شده که تعدادی از آنها موارد مورد نظر را ارسال کرده‌‌اند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دو گزارش سهام عدالت و چالش‌های پیشِ‎روی اجرای قانون اصل 44 موضوعی بود، تصریح کرد: آخرین اطلاعاتی که از برخی از دستگاه‌های اجرایی در دست داریم، مربوط به سال گذشته است که بر اساس این نامه باید آن را به‎روز کنند. وی درباره نکات مهمی که در گزارش وزارتخانه‌ها وجود دارد، بیان کرد: در این گزارش یکی از نکاتی که وجود دارد افزایش فعالیت تعدادی از وزارتخانه‌هایی است که در سال گذشته حضور کمرنگ‎تری داشتند. برای نمونه، وزارت نیرو و نفت در سال گذشته در زمینه واگذاری‌ها فعالیت کمتر و وزارت ارتباطات و صنایع بیشترین اقدام را انجام داده‌ بودند، ولی در سال‌جاری این روند به‎عکس شده و وزارت نیرو در این زمینه بیشترین فعالیت را نسبت به سایر وزارتخانه‌ها انجام داده در حالی که فعالیت وزارت ارتباطات و صنایع کاهش یافته است.
فولادگر با تاکید بر اینکه این گزارش تنها مربوط به واگذاری‌ها نمی‌شود بلکه نحوه فعالیت در بخش سرمایه‌گذاری‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت مسکن در بخش واگذاری‌ها خیلی فعال نبوده، ولی در زمینه واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌های غیردولتی اقدامات زیادی انجام داده، بنابراین در بخش سرمایه‌گذاری موفق عمل کرده است.