بازار دیجیتال- هر چه به سال جدید نزدیک‌تر می‌شویم تلاش فعالان بازار، از جمله فعالان بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتالی برای به فروش رساندن کالاهایشان بیشتر می‌شود. ارائه تخفیف و هدایای ضمن خرید، برگزاری جشنواره‌های ویژه و در نظر گرفتن هدایای نفیس برای خریداران و اهدای این هدایا به قید قرعه از راهکارهایی است که برخی از فعالان بازار برای جلب نظر خریداران از آن استفاده می‌کنند. بر اساس اعلام فعالان بازار، ماه‌های پایانی سال بهترین زمان خرید برای افرادی است که قصد خرید کالای ارزان قیمت را دارند و آن دسته از افرادی که می‌خواهند محصولات جدید بر پایه تکنولوژی‌های نوین را خریداری کنند، بهتر است تا سال آینده که زمان عرضه محصولات جدید به بازار است، صبر کنند. در این رابطه گفت و گوی کوتاهی با بوترابی، یکی از فعالان بازار داشتیم که می‌خوانید:

تعداد زیادی از فعالان بازار ادعا می‌کنند یکی دو ماه پایانی سال بهترین زمان برای خرید برخی از کالاها نظیر لپ‌تاپ است، نظر شما در این باره چیست؟

بله. درست است. معمولا در یکی دو ماه پایانی سال قیمت‌ها در حد قابل توجهی کاهش یافته و علاوه براین خریداران می‌توانند بابت خریدی که می‌کنند هم تخفیف بگیرند و هم هدیه.

این را هم در نظر داشته باشید که فروشندگان به دلیل اینکه ناچارند حساب‌های خود را تا پایان سال ببندند، قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و به همین دلیل همه لپ‌تاپ‌هایی که در حال حاضر در بازار موجودند از لحاظ فنی ضعیف نیستند.

ولی با این حال در حال حاضر اکثر کالاهای عرضه شده در بازار نمونه‌های قدیمی هستند و مشتری باید بابت خرید یک کالای قدیمی پول بدهد. آیا هنگام فروش به مشتری اطلاع‌رسانی می‌شود که مدل جدیدتر و با قابلیت‌تری در راه است؟

طی سال‌های اخیر اکثر خریداران لپ‌تاپ دانش و اشراف بهتری نسبت به وضعیت بازار دارند و خودشان می‌دانند که در سال جدید مدل‌های جدید وارد بازار می‌شود، ولی با این حال برخی از فروشندگان در مورد ورود نمونه‌های جدیدتر اطلاع‌رسانی می‌کنند.

با این تفاسیر متقاضیان خرید مدل‌های جدید لپ‌تاپ باید تا سال جدید صبر کنند. درست است؟

اگر قیمت کالا برایشان اهمیت دارد بهتر است قبل از سال جدید خرید کنند. ولی اگر تمایل دارند مدل جدیدی بخرند، می‌توانند سفارش دهند و قبل از سال جدید مدل جدید را خریداری کنند.