دست‌ودلبازی انگلیس از جیب روسیه/ اختصاص این وام به اوکراینی‌ها

در ادامه بحث‌ها بر سر کمبود بودجه برای تامین مالی اوکراین، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس می‌گوید کشورش آماده است تا تمامی اموالی که از بانک مرکزی روسیه در انگلیس بلوکه شده است را به صورت وام به اوکراین ارائه دهد.

به گزارش گاردین، او می‌گوید که از این دارایی‌ها به عنوان تضمین برای پرداخت غرامت استفاده می‌شود. بدین معنا که پس از پرداخت غرامت جنگی از سوی روسیه، دارایی‌ها به مسکو بازگردانده می‌شود. 

کامرون گفت به دنبال آن است که در بهترین حالت، گروه هفت و اتحادیه اروپا را نیز در این تصمیم همراه خود کند، اما اگر موفق نشد، با چند متحد دیگر این طرح را پیش خواهد برد. 

خبر مرتبط
فرانسه از جنگ با روسیه ترسید

استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ال.سه.ای عنوان کرد مسئله کمک‌های ارائه شده در خاک اوکراین در دیدار با متحدان، به‌ویژه آلمان‌ها مطرح شد.

این اولین بار است که وزیر خارجه انگلیس به صورت آشکارا در مورد این طرح با این میزان جزئیات صحبت می‌کند. 

پیش از این، کشور‌های اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده بودند که سود حاصل از بلوکه کردن اموال روسیه به اوکراین اختصاص داده شود. کارشناسان می‌گویند اوکراین برای ادامه جنگ سالانه ۱۰۰ میلیارد یورو و برای بازسازی سالانه ۵۰ میلیارد یورو پول احتیاج ارد. 

در حال حاضر، بیش از ۲۶۰ میلیارد یورو از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه به شکل پول نقد و اوراق بهادار در کشور‌های گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا مسدود شده است. تخمین زده شده که ۱۹۰ میلیارد یورو از مجموع این مبالغ در اختیار بلژیک است که تمایلی به پیشبرد طرح رادیکال انگلیس ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.