نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 6 دی

قیمت لوازم خانگی برای دومین بار گران شد

کدخبر: ۶۱۸۲۵۴
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
قیمت لوازم خانگی برای دومین بار گران شد

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم دی 1363؛ تکیه بر درآمدهای نفتی ما را در مقابل دسیسه‌های آمریکا آسیب‌پذیر می‌کند

مهندس موسوی، نخست‌وزیر در دهمین سالگرد شهادت عالم مجاهد آیت‌ا... حاج شیخ حسین غفاری با تاکید بر لزوم دستیابی به اقتصادی که متکی به نفت نباشد، پیرامون طرح مالیات‌ها که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، گفت: نظام جمهوری اسلامی اگر بر نفت تکیه کند در مقابل دسیسه‌هایی که ازسوی آمریکا و استکبار در خلیج فارس و دیگر جاها وجود دارد، آسیب‌پذیر خواهد شد. وقتی می‌خواهیم به سمت یک درآمد غیرنفتی باشیم که ما را در مقابل این سیاست آمریکا آسیب‌پذیر نکند، باید راه‌های بیابیم. طرح مالیات‌ها به همین دلیل تقدیم مجلس شده است.

ششم دی 1373؛ لاستیک 100 هزار دستگاه پیکان در داخل تامین می شود

با عقد قرارداد بین شرکت ایران‌خودرو و یکی از کارخانه‌های تولیدکننده نوار لاستیکی خودرو در سمنان، نیاز لاستیک نواری 100 هزار دستگاه پیمان تا سال 74 تامین می‌شود.

این کارخانه که چند روز پیش به بهره برداری رسید سالانه دو هزار تن انواع نوارهای لاستیکی سه تایی، فلزدار و رنگی تولید می‌کند. این محصول تا قبل از راه‌اندازی این کارخانه وارداتی بوده است و از این پس به خاطر تولید آن در داخل، یک و نیم میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی به عمل می‌آید.

ششم دی 1383؛ قیمت لوازم خانگی برای دومین بار گران شد

کارخانه‌های تولید لوازم خانکی برای دومین بار در سال‌جاری قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دادند.

قدمعلی اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: کارخانه‌های پارس، فیلور، ایران پویا،‌ آبسال، ارج و آزمایش قیمت محصولات خود را بین 7 تا 10 درصد گران کرده‌اند.

وی گفت: این کارخانه‌ها ابتدای سال نیز قیمت محصولات خود را نسبت به سال 1382 افزایش داده بودند و یک ماه قبل نیز بدون هر گونه دلیل اقتصادی، قیمت محصولات خود را گران کرده‌اند.

اسلامیان در مورد کالاهای خانگی خارجی نیز گفت: بعد از افزایش قیمت لوازم خانگی ساخت داخل، گمرک نیز تعرفه واردات انواع یخچال و ماشین لباسشویی را افزایش داد؛ درنتیجه قیمت هر دستگاه یخچال خارجی حدود یک میلیون ریال و هر دستگاه لباسشویی خارجی 500 هزار ریال افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد: افزایش قیمت انواع لوازم خانگی باعث رکود در خرید این محصولات شده است.

روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در مورد علت افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: انواع لوازم خانگی مشمول نظارت بر قیمت‌ها نیستند و تولیدکنندگان این کالاها می‌توانند آزادانه قیمت‌های خود را تعیین کنند.

بانک ملی ایران به‌زودی در عراق شعبه تاسیس می‌کند

رئیس اداره امور واحدهای خارج از کشور بانک ملی ایران از موافقت بانک مرکزی عراق با تاسیس شعبه بانک ملی در این کشور خبر داد و گفت: این بانک به زودی در عراق شعبه افتتاح می‌کند.

قدیمی‌پور افزود: بانک ملی ایران با تاسیس شعبه در بغداد، پنج تا 10 میلیون دلار در عراق سرمایه‌گذاری می کند.

وی درباره برنامه‌های بانک ملی برای افتتاح شعبه در سایر کشورهای منطقه افزود: هم‌اکنون بانک‌های ملی و صادرات ایران با همکاری یک بانک بحرینی، بانکی را در این کشور دایر کرده‌اند.

این مقام مسوول در بانک ملی ایران، حضور در کشورهای کویت، عربستان و اوکراین را از برنامه‌های آینده این بانک ذکر کرد.

600 شرکت آمریکایی خواستار رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران شدند

600 شرکت آمریکایی در قالب یک سازمان موسوم به «یو.اس.ای انگیج» در واشنگتن در حال مذاکره با دولت آمریکا برای رفع تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران هستند.

دفتر کنترل و نظارت بر دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، از ابتدای سال 2004 تاکنون 30 شرکت آمریکایی به اتهام معامله با ایران جریمه شدند.

بنابراین گزارش شرکت‌های آمریکایی که با ایران معامله کنند و قانون تحریم اقتصادی علیه این کشور را نقض کنند تا سقف 500 هزار دلار جریمه خواهند شد.

«آمریکن بانک» یکی از شرکت‌های آمریکایی است که به اتهام معامله به نفع ایران 58 هزار و 944 دلار جریمه شد.

برداشت ارزی تنها راه تامین بار مالی تثبیت قیمت‌ها است

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: دولت منابع مالی طرح تثبیت قیمت‌ها را از طریق برداشت از حساب ذخیره ارزی در لایحه بودجه پیش‌بینی خواهد کرد.

کردبچه ادامه داد: مصوبه مجلس در این صورت نه‌تنها تورم را کنترل نخواهد کرد که به تورم نیز دامن خواهد زد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید