واکنش هشدار آمیز روسیه به اعتراف اوکراین درباره انفجار پل کریمه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنانی در واکنش به اذعان معاون وزیر دفاع اوکراین به هدف قرار دادن پل کریمه در سال گذشته، به کی‌یف نسبت به احتمال دست زدن آن به حمله‌ای علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا هشدار داد.

کی‌یف اعتراف کرد/ پل کریمه را منفجرکردیم

وی گفت که دولت اوکراین به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای درصدد  آسیب رساندن به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا است.

خروج فوری نتانیاهو از جلسه کابینه بخاطر یک رخداد امنیتی

زاخارووا افزود: نشست سران ناتو باید بر این موضوع متمرکز می‌شد؛ چراکه اگر نیروگاه زاپوریژیا آسیب ببیند، اکثریت قریب به اتفاق اعضای ناتو در منطقه تخریب مستقیم خواهند بود.

این اظهارات پس از آن بیان شد که "هانا مالیار" معاون وزیر دفاع اوکراین در پانصدمین روز جنگ با روسیه، به مسئولیت حمله سال گذشته میلادی که پل کریمه را به شدت تخریب کرد، اعتراف کرد.

معاون وزیر دفاع اوکراین در پستی تلگرامی در این باره نوشت، پل "تنگه کرچ" که چهار سال پس از پیوستن کریمه به روسیه در ۲۰۱۴ افتتاح شد برای ایجاد اختلال در خطوط تامین روسیه هدف قرار گرفته شد.

مسئولیت اوکراین در حمله اکتبر ۲۰۲۲ به این پل یک راز آشکار بوده است.

پاییز گذشته میلادی نیز روزنامه نیویورک تایمز تحقیقاتی را با عنوان "چطور اوکراین پل کلیدی روسیه را منفجر کرد" منتشر کرد که با جزئیات نشان می‌دهد اوکراینی‌ها یک کامیون پر از مواد منفجره را به روی پل فرستاده و آن را در نیمه راه منفجر کردند که باعث کشته شدن چهار تن و تخریب جدی سازه شد که در نهایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آن را "اقدامی تروریستی" نامید.

گرچه مقام‌های اوکراینی پیشتر مدعی شده بودند که مسئولیتی در این اقدام ندارند اما به آن اشاره می‌کردند.

میخائیلو پودولیاک، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اکتبر گذشته میلادی در توئیتی نوشت: هر چیز غیرقانونی باید منهدم شود، هر چیز به سرقت رفته باید به اوکراین برگردانده شود، هر چیزی که توسط روس‌ها اشغال شده باید مطرود شود.

تخریب این پل علاوه بر فشار بر پوتین، بر تلاش‌های مسکو برای انتقال تجهیزات به کریمه نیز اثر گذاشت. روزنامه مسکو تایمز گزارش داد که رفت و آمد وسایل نقلیه در فوریه ۲۰۲۳ به صورت کامل از سر گرفته شد اما حمل و نقل ریلی در مه انجام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.