دکتر علینقی مشایخی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست طی سخنانی با بان این مطلب اظهار داشت: چالش اصلی دانشگاه های ایران در دهه های آینده، عدم توازن میان درآمد و هزینه آنهاست و دانشگاه ها چند سالی است که از فقر بودجه‌ای و مالی رنج می برند که این امر به کیفیت آنها آسیب می زند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه افزود: بررسی دانشگاه های معتبر جهان نشان می دهد هزینه هر دانشجو در سال چند برابر هزینه سرانه کشور می باشد و در ایران بودجه سرانه هر دانشجو کمتر از درآمد سرانه است و این بدان معناست که ما در حال خاموش کردن موتور تولید علم و فناوری هستیم.

دکتر مشایخی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در دانشگاه های دنیا درآمد ناشی از سرمایه گذاری عملیاتی رو به افزایش است و درآمد ناشی از کمک های دولتی در حال کاهش می باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مشایخی در ادامه تاکید کرد: ما چاره ای نداریم به جز اینکه به ارزش آفرینی توجه کنیم و بابت آن درآمد کسب نماییم تا بتوانیم دانشگاه را زنده نگه داریم. ما باید هدف ها و استراتژی های توسعه کشور را بفهمیم و چالش های علم و فناوری را شناسایی کرده و بتوانیم برای آنها هدف گذاری کنیم. همچنین ارتباط بنگاه های اقتصادی با مراکز دانشگاهی و دولت باید هماهنگ شود تا دانشگاه ها ارزش ایجاد کنند و از این روند رو به سقوط کیفیت آموزش عالی جلوگیری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.