به گزارش میزان، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در نشست منع گسترش سلاح‌های اتمی در مسکو اعلام کرد که مذاکره مجدد درباره برجام غیر ممکن است.

اسپوتنیک به نقل از «سید عباس عراقچی» نوشت: من کاملا موافقم که در حال حاضر برجام یکی از پایه‌های اساسی در مننع گسترش سلاح‌های اتمی است و شکست آن امیدها برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را از بین خواهد برد.

عراقچی در سخنان خود در این کنفرانس تاکید کرد برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح های هسته ای گشوده است.

وی گفت: یکی از مشخصه های مهم برجام ایجاد تعادل و توازن بین دو رکن اصلی معاهده ان پی تی (NPT) یعنی «عدم اشاعه سلاح های هسته ای» و «استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای» می باشد، این توافق از یک سو نسبت به ابعاد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان سازی می کند و از سوی دیگر به حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای احترام گذاشته و اِعمال این حق را تضمین می کند.

در همین حال وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در این نشست گفت: ترامپ می‌گوید ایران روح برجام را نقض کرده ولی برجام یک توافق روحی نیست بلکه یک توافق حقیقی است .

وی در ادامه گفت: ترامپ نمی تواند یکجانبه از برجام خارج شود و به نظر من طرح ترامپ در این خصوص در کنگره رأی نخواهد آورد.

شرمن در بخش دیگری از سخنان خود افزود: برجام یک توافقنامه دوجانبه نیست بلکه توافقی چندجانبه و بین المللی است و آژانس بین المللی بعنوان تنها نهاد تحقیق و راستی آزمایی، تاکنون 8 بار اعلام کرده که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

شرمن می‌گوید: من معتقدم که ترامپ نمی خواهد از برجام خارج شود بلکه می خواهد مسئولیت را بر دوش کنگره بگذارد، این یک بازی سیاسی است، ترامپ می گوید برجام به سود منافع ملی آمریکا نیست اما برخلاف ادعای وی، برجام در راستای منافع ملی آمریکاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.