گروه بین‌الملل- پارلمان اوکراین دیروز (چهارشنبه) و یک روز پس از استعفای نخست‌وزیر مساله عفو برای معترضان ضددولتی را به بحث گذارد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری آلمان، علاوه‌بر این اقدام، قانون‌گذاران قانون ضد تظاهرات در اوکراین را لغو کردند و بر این اساس، محدودیت‌ها برای برگزاری این تظاهرات رفع شد. دیروز و پیش از اعلام نتیجه بررسی‌ها انتظار می‌رفت که پارلمان اوکراین با آزادی بازداشتی‌ها در ارتباط با تظاهرات اخیر در کی‌یف، پایتخت و سایر شهرها موافقت کند. ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرده است که این عفو یک شرط برای معترضان است تا ساختمان‌های دولتی اشغال شده را ترک و موانع را برطرف کنند.

این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر اوکراین استعفا کرد و پارلمان با ۳۶۱ رای موافق در مقابل دو رای مخالف ۹ قانون تصویب شده ۱۶ ژانویه را ملغی اعلام کرد. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با یانوکوویچ روز سه‌شنبه تلفنی صحبت کرد و از این روند استقبال کرد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، پیشنهاد عفو بازداشتی‌های تظاهرات اخیر در اوکراین نیز باید عملی شود.

اوکراین، موضوع گفت‌وگوی رهبران اروپا و روسیه

روزسه‌شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای سی و دومین کنفرانس سران اتحادیه اروپا وارد بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر این اتحادیه شد.

به گزارش یورو نیوز، این کنفرانس که قبلا برای مدت دو روز با ضیافت شام برای شروع، برنامه‌ریزی شده بود، به‌دلیل ناآرامی‌های اوکراین که طرفین یکدیگر را به دخالت در آن متهم می‌کنند، به یک ساعت و نیم و صرف نهار کاهش یافت. خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا گفت: «باید این برداشت که منافع یک منطقه، ضرر منطقه‌ای دیگر است را تغییر داد. ما در اتحادیه اروپا با قرار دادن کشورها در مقابل یکدیگر مخالفیم.» ناآرامی‌های اوکراین که دو ماه پیش یعنی از ماه دسامبر و در پی خودداری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری از امضای پیمان همکاری تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد، با تقاضای مردم این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا و مقاومت دولت این کشور بالا گرفته است.

پوتین گفت: «همسایگان مشترک ما در صدد همکاری بیشتر با اتحادیه اروپا و در عین حال حفظ رشته‌های تاریخی‌شان با روسیه هستند. باید در این راه به آنها کمک کنیم، اما تقسیم‌بندی‌های جدید قابل قبول نیست.»

بنابر گزارش‌ها، ولادیمیر پوتین با اعطای پانزده میلیارد دلار وجه کمکی به اوکراین، دولت این کشور را متقاعد به خودداری از امضای توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا کرده و اوکراین را به روسیه نزدیک کرده است، اما شخص پوتین می‌گوید وجوه مذکور تنها برای کمک به اقتصاد یک کشور دوست است و ارتباطی با موقعیت اوکراین ندارد.