گروه بین‌الملل- چین مدعی شده است که به احتمال بسیار زیاد از آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین کشور تجاری جهان پیشی گرفته است. به گزارش بی‌بی‌سی، براساس جدیدترین آمار در سال ۲۰۱۳ کل تجارت چین با نرخ سالانه ۶/۷ درصد رشد کرده و به ۱۶/۴ تریلیون دلار رسیده است. آمریکا هنوز ارقام کل سال را منتشر نکرده است، اما کل تجارت این کشور در یازده ماه نخست سال ۲۰۱۳ به ۵/۳ تریلیون دلار رسیده است. این کشور قرار است ارقام کل سال را ماه آینده منتشر کند. چین در سال ۲۰۰۹ به بزرگ‌ترین صادرکننده جهان تبدیل شد. واردات این کشور نیز همزمان با رشد اقتصادی افزایش یافته است.

ژنگ یوشنگ،سخنگوی اداره گمرک چین، در این باره می‌گوید: «به احتمال بسیار زیاد چین آمریکا را پشت‌سر گذاشته و به بزرگ‌ترین کشور تجاری جهان تبدیل شده است.»

این در شرایطی است که واردات چین در ماه دسامبر بیشترین افزایش را طی پنج ماه گذشته داشته است. این مساله نشان می‌دهد درشرایطی که دولت چین ادعا می‌کند بزرگ‌ترین تاجر کالاها در جهان است، تقاضای داخلی از رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، اداره گمرک، چین دیروز،جمعه، اعلام کرد واردات در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته ۳/۸ درصد افزایش یافته است. صادرات ۳/۴ درصد رشد کرده است اما این رقم ممکن است به دلیل صورت‌حساب‌های تقلبی تحریف شده باشد. براساس گزارش اداره گمرک مازاد تجاری به ۶/۲۵ میلیارد دلار رسیده است. بر مبنای این گزارش، مازاد تجاری در کل سال ۲۰۱۳ به ۷۵/۲۵۹ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون و سومین رکورد در تاریخ چین به شمار می‌رود. ژنگ یوشنگ، سخنگوی اداره گمرک چین، اعلام کرد این اداره برنامه‌ای برای اصلاح آمار تجاری سال ۲۰۱۳ ندارد. براساس اعلام اداره گمرک چین، صادرات برای کل سال ۲۰۱۳، ۹/۷ درصد افزایش یافته و به ۲۱/۲ تریلیون دلار رسیده است.

واردات نیز با رشد ۳/۷ درصدی روبه‌رو شده و به ۹۵/۱ تریلیون دلار رسیده است. گزارش اداره گمرک چین همچنین نشان داد در سال ۲۰۱۳ تجارت این کشور با ژاپن ۱/۵ درصد کاهش یافته است. علت این مساله تنش‌ بین دو کشور درمورد مالکیت جزایر واقع در دریای شرق چین بوده است. اما تجارت با آمریکا ۵/۷ درصد رشد کرده و تجارت با اتحادیه اروپا ۱/۲ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، آمار سازمان تجارت جهانی نشان می‌دهد چین در سال ۲۰۱۲ بزرگ‌ترین صادرکننده کالا و پس از آمریکا دومین واردکننده بزرگ جهان بوده است.

براساس این آمار چین در سال ۲۰۱۲ پس از آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه پنجمین صادرکننده خدمات تجاری بوده است. این کشور پس از آمریکا و آلمان سومین واردکننده خدمات بوده است.