گروه بین‌الملل- هند در راستای اقداماتی که برای تثبیت روپیه و پذیرش جهانی آن انجام می‌دهد، درصدد جلب موافقت شرکای بزرگ تجاری‌اش شامل ژاپن، عراق و ونزوئلا برای پذیرش پرداخت پول صادرات به روپیه است.

به گزارش «ایسنا»، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت هیاتی که در ماه اوت برای بررسی مبادلات ارزی تشکیل شده بود، اکنون حمایت وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک مرکزی را برای هدف گرفتن ۱۰ کشور برای چنین معاملاتی به دست آورده و بیشتر به کشورهای صادرکننده نفت و کشورهای دیگری که مازاد تجاری بزرگی با هند دارند، معطوف شده است.
چین در حال حاضر مایل است تجارت به یوآن-روپیه را آغاز کند و هند امیدوار است که ژاپن نیز پرداخت پول به روپیه را بپذیرد. اما هنوز معلوم نیست کشورهای صادرکننده نفت نسبت به چنین برنامه‌ای علاقه‌مند باشند.
واردات هند از ونزوئلا که به طور عمده نفت است، به ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۲ رسید در شرایطی که صادراتش به این کشور ۲۳۵ میلیون دلار بود. ژاپن به تازگی با تمدید تسهیلات معاوضه ارزی اضطراری با هند از ۱۵ به ۵۰ میلیارد دلار موافقت کرده است اما پیشنهاد جدید هند جدا از این توافق خواهد بود و به تجارت معطوف می‌شود.