گروه بین‌الملل- هزاران تن از مردم ژاپن علیه لایحه‌ای که افشاکنندگان اسرار دولتی را به 10 سال حبس محکوم می‌کند، در خیابان‌های توکیو دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.
به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، تئاتر روباز سه هزار نفری پارکی در مرکز شهر توکیو در نزدیکی پارلمان مملو از جمعیتی بود که علیه لایحه مجازات کارمندان دولت که باعث افشای اطلاعات محرمانه شوند،‌ دست به تظاهرات زده بودند؛ لایحه‌ای که به گفته فعالان حقوق بشر به دولت ژاپن کمک می‌کند تا بر رسوایی‌هایش سرپوش بگذارند و این اقدام دموکراسی و قانون اساسی این کشور را مخدوش می‌کند.
ده هزار معترض پلاکارد‌هایی در دست گرفته بودند که رویشان نوشته شده بود: «آزادی را از میان نبرید!» تصویب این لایحه که از سوی دولت شینزو آبه ، نخست وزیر ژاپن پیشنهاد شده است مقام‌های این کشور را قادر می‌سازد تا کارمندان دولتی مسوول افشای اطلاعات محرمانه را به مدت ۱۰ سال به حبس محکوم کنند. این قانون می‌تواند تهدیدی جدی برای آزادی مطبوعات باشد و رسانه‌های ژاپن برای جمع آوری اطلاعات درباره مسائل بسیار مهم و حساس با مشکل مواجه می‌شوند. این لایحه در چند روز آینده تصویب می‌شود چون حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن اکثریت کرسی‌ها در هر دو مجلس نمایندگان پارلمان این کشور را در اختیار دارد.