هوگو چاوز رییس‌جمهور باقی ماند

گروه بین‌الملل- هوگو چاوز رییس‌جمهور چپگرای ونزوئلا یک بار دیگر در انتخابات روز سوم دسامبر این کشور به پیروزی رسید. چاوز در حالی به پیروزی رسید که توانست مانوئل روزالس رقیب خود را به سختی شکست دهد. هوگو چاوز توانست بیش از ۶۱درصد آرا را به دست آورد. این سومین دوره‌ای است که هوگو چاوز به ریاست‌جمهوری ونزوئلا می‌رسد. وی نخستین بار در سال ۱۹۹۸ قدرت را در این کشور در دست گرفت و از آن پس دولت سوسیالیستی را در ونزوئلا تشکیل داد.

به گزارش آسوشیتدپرس از کاراکاس مرکز این کشور، هوگو چاوز دقایقی پس از مشخص شدن پیروزیش در انتخابات به روی بالکن کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا آمده و به ابراز احساسات طرفدارانش پاسخ داد. وی سپس شروع به خواندن سرود ملی کشورش کرد و در پایان فریاد زد: زنده باد انقلاب سوسیالیستی! وی در جمع طرفدارانش با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت همچنان پایدار خواهد بود، گفت: ما سعی داریم ونزوئلا را به سمت یک جامعه برابر هدایت کنیم.

وی سپس در حالی که به شدت به هیجان آمده بود خطاب به طرفدارانش گفت: روزهای جدید آغاز شده است، ما باید سرهایمان را بالا بگیریم. ما نشان دادیم که ونزوئلا همچنان سرخ است. هیچ کس نباید نگران سوسیالیسم باشد. سوسیالیسم انسانیت است. سوسیالیسم عشق است. مرگ بر امپریالیسم. ما به دنیای جدیدی نیاز داریم. پیروزی من نشانه شکست سیاست‌‌های جورج بوش است. دولت من برای سیاست‌های امپریالیستی خطرناک است.

این سخنانی بود که هوگوچاوز در نخستین دقایق پس از پیروزی بر زبان آورد. هوگو چاوز هم‌‌اکنون براساس قوانین جدید ریاست‌جمهوری این کشور تا سال ۲۰۱۲ رییس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین خواهد بود. او همچنین طرحی برای طولانی کردن دوره ریاست‌جمهوری در این کشور دارد که هنوز موفق به اجرای آن نشده است. افزایش قیمت جهانی نفت باعث شده است تا درآمدهای نفتی ونزوئلا به شدت افزایش پیدا کند و همین افزایش درآمد باعث شد تا هوگوچاوز بتواند سیاست‌های حمایتی خود را به خصوص در بخش بیمه‌های اجتماعی افزایش دهد. به عقیده مردم ونزوئلا اپک رییس‌جمهور محبوب است. اجرای برنامه‌های تنظیم غذایی برای اقشار کم‌درآمد، تحصیلات دانشگاهی رایگان برای همه افراد و تعیین حقوق ماهانه برای مادران بدون همسر و سرپرست خانوار، سیاست‌هایی هستند که توانسته‌اند محبوبیت هوگو چاوز را به شدت افزایش دهند. هوگو چاوز همچنین به کمک درآمدهای نفتی خود توانسته روابط خوبی با دیگر کشورهای آمریکای لاتین به خصوص کوبا و بولیوی برقرار کند. نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد که چاوز توانسته ۶۱درصد از آرای ماخوذه را به خود اختصاص دهد و این در حالی است که رقیب اصلی یعنی مانوئل روزالس نتوانست بیش از ۳۸درصد آرا را کسب کند. میزان مشارکت نیز ۷۴درصد بوده است.

اما مهم‌ترین نکته این است که هوگوچاوز برای نخستین بار در چند سال اخیر اعلام کرد که خواهان روابط دوستانه با آمریکا است.

چاوز در مجمع عمومی سازمان ملل جورج بوش را شیطان خطاب کرده بود.

رییس جمهوری ونزوئلا که از منتقدان سرسخت سیاست‌های آمریکا است، از تمایل خود برای داشتن روابط خوب با این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوگو چاوز دیروز در جمع خبرنگاران گفت: برای ما همه کشورها سزاوار احترام هستند و ما خواهان بهترین روابط با آنها از جمله آمریکا هستیم. اظهارات وی در پاسخ به سوال یکی از گزارشگران درباره نوع همکاری وی با کره شمالی بود.

چاوز همچنین از اظهارات توماس شانون معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی ال پاییس گفت: مبارزه سیاسی در ونزوئلا هم‌اکنون از طریق موسسات دموکراتیک اجرا شده است.

وی در این باره گفت: جملاتی که یک نماینده دولت آمریکا مانند وی استفاده کرده است، دست کم مشخص می‌کند که ما در ونزوئلا دموکراسی داریم و اینکه موسسات دموکراسی فعال هستند و من تصور می‌کنم که اینها علائم خوبی هستند.

رییس جمهوری ونزوئلا همچنین از اشاره توماس شانون به تمایل آمریکا برای داشتن روابط مثبت با دانیل اورتگای چپگرا از کشور نیکاراگوا و رافائل کوروآ از اکوادور که هر دو در انتخابات ریاست جمهوری کشورشان پیروز شدند، استقبال کرد.