ایسنا: مهمترین عناوین خبری جهان در این هفته‌ از دیدگاه مجله‌ انگلیسی اکونومیست مبارزات انتخاباتی فرانسه، سفر نخست وزیر چین به ژاپن، اتمام ضرب‌الاجل تعیین شده برای کره‌ شمالی و برگزاری نشست‌های صندوق بین‌المللی پول اعلام شده است. مبارزات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حالی که تنها دو هفته به زمان برگزاری دور نخست این انتخابات باقی است از این هفته آغاز شده است. نیکولا سارکوزی کاندیدای جناح راست و نیز سگولن رویال، کاندیدای سوسیالیست انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیشتاز نظرسنجی‌ها هستند. اگر اتفاق فاجعه‌آمیزی برای این دو سیاستمدار رقیب پیش نیاید، سارکوزی و رویال در دور دوم انتخابات به مصاف یکدیگر خواهند رفت. اما در مسیر دستیابی به امیدهای عالی و بلند همواره موانع و مشکلاتی نیز وجود خواهد داشت. فرانسوا بایرو، کاندیدای میانه‌روی این انتخابات در نظرسنجی‌های اخیر شاهد افزایش ناگهانی و دور از انتظار حمایت‌های مردمی بوده به طوری که وی اکنون پس از سارکوزی و رویال در جایگاه سوم قرار گرفته است.

ون جیابائو، نخست وزیر چین در هفته پیش رو به ژاپن سفر می‌کند. در مقطع کنونی روابط گرم و نزدیکی میان چین و ژاپن برقرار است. نکته جالب توجه اینجاست که جر و بحث‌های اخیر بر سروجود «برده داری جنسی» در دوران جنگ جهانی دوم که از سوی ژاپن تکذیب شده کمتر و کمتر مورد موشکافی و توجه مقامات چین قرار گرفته است.

ون جیابائو در دیدار با همتای ژاپنی خود شینزو آبه به جای طرح این مسایل به بحث و تبادل نظر در خصوص همکاری‌های اقتصادی، فرونشاندن مناقشات دریایی و تلاش‌ها جهت اعتماد‌سازی میان نیروهای مسلح دو کشور خواهد پرداخت. نخست وزیر چین هم چنین در سخنرانی خود در پارلمان ژاپن احتمالا به این موضوع خواهد پرداخت که کشورش در حال پیشرفت است اما این روند کاملا مسالمت‌آمیز خواهد بود.

در این هفته کره شمالی به احتمال قریب به یقین شاهد اتمام ضرب‌الاجل تعیین شده برای متوقف ساختن فعالیت راکتور هسته‌ای یونگ بایون خواهد بود. کشورهای عضو مذاکرات شش جانبه مقرر کرده‌اند که کره شمالی باید تا ۱۴ آوریل فعالیت پایگاه مذکور را متوقف سازد. آزاد کردن ۲۵ میلیون دلار از دارایی‌های مصادره شده‌ کره شمالی در بانک ماکائو از جمله مهمترین موانع و مشکلات برسر پیشبرد مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ تلقی می‌شود.

آمریکا در اواسط مارس امسال اعلام کرد که تحقیقات خود را در زمینه چگونگی آزاد کردن این مبالغ به پایان رسانده اما این دارایی‌ها هنوز به پیونگ یانگ عودت داده نشده است.

چنانچه بن بست دارایی‌های مصادره‌ شده کره شمالی برطرف نشود و پایگاه یونگ‌بایون نیز هم چنان به فعالیت خود ادامه دهد تعاملات آمریکا با دیگر چهار کشور همسایه کره شمالی به تنش و خصومت خواهد انجامید و این مساله‌ای است که هر بار در برخورد با کره شمالی بوجود می‌آید.

پیش‌ قراولان عرصه اقتصادی جهان اواخر هفته جاری در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن شرکت خواهند کرد.

بیش از ۳هزار نماینده از جمله دهها تن از روسای بانک‌ها و وزرای اقتصاد و دارایی از کشورهای مختلف جهان در این نشست در واشنگتن‌دی‌سی گردهم خواهند آمد.