نخستین جلسه پارلمان جدید عراق

گروه بین‌الملل- اولین جلسه پارلمان جدید عراق دیروز دوشنبه برگزار شد. حزب جنبش ملی عراق معروف به العراقیه به رهبری ایاد علاوی در انتخابات سراسری که در اواخر ماه مارس انجام شد با اختلافی اندک از دیگر گروه‌ها پیروز شد. بنابراین علاوی حق دارد برای تشکیل ائتلاف تلاش کند. اما این امر آسان نیست. تشکیل دولتی پایدار از میان گروه‌های موجود شامل اتحاد دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر کنونی، اتحاد مذهبی شیعه که شامل پیروان مقتدی صدر است و اتحاد کردها، ماه‌ها به طول خواهد انجامید. حضور مدیران نفتی در کنگره آمریکا

مدیران شرکت‌های نفتی امروز سه‌شنبه در حضور کمیسیون کنگره آمریکا شهادت می‌دهند. روسای شرکت‌های اکسون موبیل، شورون و کونوکو به همراه مدیرعامل شرکت شل همگی در کنگره حاضر می‌شوند. گرچه گردهمایی این افراد در یک مکان به خودی خود رویداد بزرگی است، اما این بار رییس شاخه آمریکایی بریتیش پترولیوم لامار مک‌کی در مرکز توجه است. اوباما برای فشار وارد آوردن بر شرکت بریتیش پترولیوم در چهارمین دیدارش از منطقه خلیج مکزیک از زمان نشت نفت در این خلیج، اوایل هفته آینده به می‌سی‌سی‌پی آلاباما و فلوریدا سفر خواهد کرد.

اعلام برنامه اصلاحات توسط نخست‌وزیر اسپانیا

روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن نخست وزیر اسپانیا خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو اصلاحات نیروی کار را درمورد کارمندان بخش دولتی وضع خواهد کرد. درصورتی که اتحادیه‌های کارگری برنامه‌های نخست وزیر را نپسندند، که به احتمال بسیار زیاد این چنین خواهد بود، اعتصاب سراسری برگزار خواهند کرد. خطر ناکامی منطقه یورو در پیشبرد اقدامات اصلاحی یکی از موضوعات مورد بحث آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکولا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه خواهد بود. مرکل و سارکوزی در هفته جاری دیدار می‌کنند.

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در لهستان

روز یکشنبه ۲۰ ژوئن مردم لهستان رییس‌جمهوری جدیدی انتخاب می‌کنند. فضای این انتخابات غم‌انگیز خواهد بود، زیرا دو ماه پس از کشته شدن لخ کاژینسکی، رییس‌جمهوری این کشور به همراه ۹۵ نفر دیگر در سانحه سقوط هواپیما برگزار می‌شود. در این انتخابات رقابت بین برادر دوقلوی کاژینسکی، یاروسلاو کاژینسکی رهبر حزب قانون و عدالت و برونیسلاو کاماروفسکی سخنگوی مجلس سفلی لهستان است که از زمان حادثه سقوط هواپیما ریاست‌جمهوری را به عهده داشته است. به‌رغم آن که مردم پس از مرگ برادر یاروسلاو کاژینسکی با وی همدردی می‌کنند، احتمال پیروزی کاماروفسکی در این انتخابات بیشتر است.