انتخابات هلند زیر سایه اقتصاد و مهاجرت

پیش‌بینی‌می‌شود مارک‌روته نخست وزیر آینده هلند باشد- عکس:AP

احسان ابطحی

انتظار می‌رود دولتی راست‌گرا به رهبری حزب مردم برای آزادی و دموکراسی قدرت را در دست بگیرد مردم هلند دیروز در شرایطی به پای صندوق‌های رای رفتند که مساله اقتصاد و کسری بودجه از سویی و مهاجرت از سوی دیگر، بر این انتخابات سایه افکنده بود. این در شرایطی است که انتظار می‌رود هلندی‌ها در میانه‌ نگرانی‌های اقتصادی و نارضایتی از حضور مهاجران، به تقلید از کشورهای دیگر اروپایی به دولتی راستگرا روی آورند.به گزارش بی.‌بی.‌سی این در حالی است که حزب مردم برای آزادی و دموکراسی (VVD) که حزبی طرفدار بازار آزاد است و با وعده کاهش شدید هزینه‌های عمومی پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشته است، در نظر‌سنجی‌ها از دیگر احزاب پیش است.نظر‌سنجی‌ها همچنین حاکی از حمایت فزاینده از حزب راست افراطی آزادی است که از سوی «‌گریت ویلدرس» حمایت می‌شود. این حزب مواضعی کاملا نژاد‌پرستانه و ضد اسلام دارد و خواستار منع ورود مهاجران از کشورهای غیر غربی به هلند شده ‌است.انتخابات پارلمانی هلند پس از آن انجام می‌شود که دولت این کشور به دنبال اختلاف نظر بر سر ماموریت سربازان هلندی در افغانستان سقوط کرد. این چهارمین انتخابات هلند از سال ۲۰۰۲ تاکنون به شمار می‌رود.حزب کارگر که حزب کوچکتر دولت ائتلافی هلند به شمار می‌رفت پس از آن از دولت ائتلافی خارج شد که از موافقت با تمدید مشارکت نظامیان هلندی در نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌-‌ناتو-‌ خود‌داری کرد. این در شرایطی بود که ژان پیتر بالکننده، نخست‌وزیر هلند، از این موضوع حمایت می‌کرد.به این ترتیب به نظر می‌رسد که نیروهای هلندی تا ماه اوت امسال افغانستان را ترک کنند.

احتمال ائتلاف

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که تحلیلگران سیاسی بر این باورند که رای‌دهندگان هلندی از دولت راست میانه دموکرات مسیحی بالکننده خسته شده‌اند و به نظر می‌رسد حزب VVD بتواند برنده انتخابات دیروز باشد.VVD که رهبری آن را مارک روته بر‌عهده دارد از طرفداران کاهش شدید بودجه، کم‌کردن تدریجی حجم دولت و همچنین تقلیل مزایای مهاجران است.

نظر‌سنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این حزب موفق خواهد شد ۳۶ کرسی از پارلمان هلند را که ۱۵۰ کرسی دارد به دست آورد. با این همه به نظر می‌رسد این حزب برای تشکیل دولت ناچار به ائتلاف با دو حزب دیگر خواهد بود تا بتواند ۷۶ کرسی مورد نیاز را به دست آورد.روته پیش از این اعلام کرده بود که اگر VVD بتواند بیشترین سهم را در میان آرای رای‌دهندگان به دست آورد، تا روز اول ژوییه، دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد.

از سوی دیگر انتظار می‌رود حزب آزادی به رهبری ویلدرس تعداد نمایندگان خود را در پارلمان افزایش دهد و این قدرت را به دست آورد که در تشکیل یا فرو‌پاشی یک ائتلاف راست‌گرایانه نقشی مهم ایفا کند.با این وجود ناظران سیاسی بر این باورند که ویلدرس که به اتخاذ مواضعی سخت و نژاد‌پرستانه علیه اسلام و مهاجران شهرت دارد، تلاش کرده است تا بتواند تاثیر‌گذاری بیشتری بر‌چشم‌انداز هراس‌آور اقتصاد کشورش داشته باشد.

انتخابات پارلمانی دیروز هلند ساعت ۲۱ به وقت محلی، ۱۹ به وقت گرینویچ و ۲۳:۳۰ به وقت تهران به پایان رسید و قرار بود نتایج آن چند ساعت بعد اعلام شود.گرایش ملایم‌تری که در هلند وجود دارد ائتلاف احزاب چپ‌گرا در این کشور است که شامل حزب کارگر به رهبری جاب کوهن می‌شوند. با وجود اینکه حزب کارگر در نظر‌سنجی‌ها پس از VVD در جایگاه دوم قرار دارد و توانسته است وضعیت‌ خود را در روزهای آخر منتهی به انتخابات بسیار بهبود بخشد، اما بعید به نظر می‌رسد که احزاب چپ‌گرا بتوانند اکثریت پارلمانی را برای تشکیل دولت به دست آورند.

کوهن خواستار حفظ برنامه‌های اجتماعی فعلی دولت از جمله افزایش مالیات‌ها و تسهیل در سازگاری مهاجران با جامعه هلند به جای مجازات آنها است و این سیاست را سیاستی شکست‌خورده می‌داند.کوهن پیش از این به دلیل آنکه موفق شده بود تنش‌ها در آمستردام در سال ۲۰۰۴ را که به دنبال قتل یک فیلم‌ساز به نام تئوونگوگ توسط یک فرد افراط‌گرای مسلمان رخ داده بود کنترل کند، مورد ستایش قرار گرفته بود.کوهن از برنامه‌های روته برای افزایش سن بازنشستگی و هزینه‌های درمانی و همچنین ممنوعیت اعطای خدمات تامین اجتماعی به هر مهاجر تا پس از ۱۰ سال از ورود او به هلند به شدت انتقاد می‌کند.