خطر بحران بدهی‌های اروپا برای آسیا

نماد صندوق بین‌المللی پول- عکس: Getty Images

شادی آذری

دیروز یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اگر سیاست‌گذاران نتوانند اقدامی عاجل و مناسب انجام دهند، بحران بدهی‌های اروپا، تجارت جهانی را دچار اختلال می‌کند، تقاضا برای صادرات آسیا را کاهش می‌دهد و «پول داغ» را به منطقه سرازیر می‌کند. بنا به گزارش رویترز، معاون رییس صندوق بین‌المللی پول، نائویوکی شینوهارا دیروز در سخنرانی خود خطاب به کارشناسان مسایل مالی در سنگاپور گفت؛ اگرچه آسیا ارتباطات مالی خود با اقتصادهای ناحیه یورو را محدود ساخته است، اما چشم‌انداز بهتر رشد اقتصادی آن موجب سرازیر شدن موج بیشتری از سرمایه‌ها به منطقه می‌شود و این رویداد حباب قیمت‌ها در آسیا را پدید خواهد آورد. منظور او از «پول داغ» هم سرمایه‌هایی است که موجب رونق بیش از حد اقتصادی و ایجاد حباب قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: «نکته کلیدی برای سیاستگذاران این است که به چشم‌انداز وسیعتر هم نظر داشته باشند و آماده اقدام سریع در صورت بروز این شرایط باشند.»معاون رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: «در شرایطی که توان اقتصادی آسیا در حال رشد است، تصمیمات سیاستگذاران در منطقه می‌تواند تاثیر شگرفی بر اقتصاد جهانی داشته باشد.»شینوهارا همچنین اعلام کرد که وضعیت اقتصادی مجارستان، تازه‌ترین اقتصاد اروپایی که به مشکلات مالی دچار شده است، به آن شدتی که در برخی رسانه‌ها منعکس شد، بحرانی نیست. وی خطاب به خبرنگاران گفت: «وضعیت مجارستان بسیار آرام‌تر است و در شرایط فعلی دلیل زیادی برای نگرانی وجود ندارد.»روز سه‌شنبه دولت مجارستان از یک برنامه مالی پرده برداشت که با هدف آرام کردن سرمایه‌گذاران تدوین شده است. این اقدام دولت پس از آن صورت گرفت که برخی از مقامات این کشور در هفته گذشته گفته بودند ممکن است مجارستان نیز به بحران بدهی‌هایی شبیه به یونان دچار شود.

شینوهارا در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که اغلب اقتصادهای پیشرفته در حال احیا هستند، ایالات متحده آمریکا در شرایطی بهتر از ناحیه یورو گرفتار در بدهی‌ها است و این در شرایطی است که ژاپن هم از جهش تجاری خود بهره‌مند شده است.

شینوهارا با بیان اینکه توسعه اقتصادی چین به‌رغم فشارهای تورمی با روندی ثابت رو به رشد است از دولت چین خواست که انعطاف‌پذیری بیشتری به نرخ ارز این کشور بدهد. در گزارشی جداگانه که دیروز منتشر شد آمده است که صادرات چین نسبت به سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی را تجربه می‌کند.

بلومبرگ نیز در گزارش خود از سخنان دیروز شینوهارا نوشت که وی با هشدار در مورد افزایش «قابل ملاحظه» خطرات پیش‌روی اقتصاد جهانی اعلام کرد که سیاست‌گذاران فضای کمی برای حمایت از رشد اقتصادی دارند و نگرانی عمده این است که فضا برای تداوم حمایت سیاستگذاران از اقتصاد بسیار محدودتر شده است و حتی در برخی موارد فضایی برای این کار باقی نمانده است. بر اساس این گزارش شینوهارا افزود: «در شرایطی که اقتصادهای پیشرفته به‌کندی احیا می‌شوند، آسیا طلایه‌دار احیای اقتصادی جهان می‌شود. این امر چالش‌هایی را نیز با خود به همراه دارد چون سیل سرمایه به آسیا گسیل می‌شود و خطر رونق بیش از حد اقتصادی، آسیا را تهدید خواهد کرد مگر آنکه سیاست‌گذاران تصمیمی «مناسب» اتخاذ کنند.