سایه بحران مالی دبی بر بورس‌های جهان

گروه بین‌الملل- در پی ناتوانی امیرنشین دبی در بازپرداخت بدهی ۶۰‌میلیارد دلاری یکی از شرکت‌های خود، ارزش بورس‌های آمریکا سقوط کرد. بحران بدهی‌های دبی بازارهای سهام آمریکا را در روز جمعه تحت‌تاثیر قرار داد. پس از آنکه دولت امارات از طلبکاران شرکت‌های مورد حمایتش خواست مهلتی شش ماهه برای بازپرداخت بدهی‌هایشان دهند، روند نزولی ارزش سهام از بازار اروپا آغاز شد و به آسیا و پس از آن آمریکا سرایت پیدا کرد.

سقوط بورس‌های جهان پس از آن آغاز شد که امیرنشین دبی اعلام کرد بازپرداخت بدهی ۶۰‌میلیارد دلاری شرکت سرمایه‌گذاری خود را به تاخیر خواهد انداخت. این خبر باعث کاهش بیش از پیش اعتماد به بازارهای مالی جهان و تردید نسبت به احیای اقتصادی جهان شد. به گزارش پرس تی وی در معاملات روز جمعه و پیش از آنکه معاملات به دلیل روز شکرگزاری سه ساعت زودتر از معمول پایان یابد، شاخص داوجونز آمریکا مجموعا ۱۵۴‌واحد معادل ۵/۱‌‌درصد سقوط کرد و به ۱۰۳۰۹‌واحد رسید.

این سقوط در حالی اتفاق افتاد که ارزش این بورس به بالاترین رقم طی ۱۳ ماه اخیر رسیده بود. شاخص استاندارد اند پورز نیز با ۱۴/۱۹‌واحد یا ۷/۱‌‌درصد کاهش به ۴۹/۱۰۹۱‌واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با کاهش ۶۱/۳۷‌واحدی یا ۷/۱‌‌درصدی به ۴۴/۲۱۳۸‌واحد رسید. در اروپا شاخص‌ها در روز پنج‌شنبه شاهد کاهش بودند، اما روز جمعه پس از آن کاهش افزایش کمی را تجربه کردند. شاخص فوتسی۱۰۰ بریتانیا ۱‌‌درصد، شاخص داکس آلمان ۳/۱‌‌درصد و سی‌ای‌سی۴۰ فرانسه ۲/۱‌‌درصد افزایش یافتند. در آسیا نیزبا آغاز معاملات در بازارهای سهام شرق آسیا، نیکی - شاخص بورس توکیو - بیش از ۲/۳‌‌درصد تنزل کرد و به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئن سال‌جاری رسید. در بورس هنگ‌کنگ نیز شاخص هنگ سنگ با کاهش ۹/۴درصد مواجه شد که شدیدترین تنزل در ماه‌های اخیر بوده است. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک است ۹۸/۱۴‌واحد یا ۵/۲‌‌درصد سقوط کرد و به ۲۱/۵۷۷‌واحد رسید. بانک‌هایی که به شرکت‌های فعال در دبی اعتبار مالی داده‌اند عمدتا اروپایی هستند و بنابراین کارشناسان انتظار دارند با آغاز معاملات از روز دوشنبه بورس‌های اروپا با افت بیشتر مواجه شوند. هم‌اکنون فعالان بازار در انتظار اعلام وضعیت مالی امیرنشین ابوظبی هستند.