ایرنا- هفته‌نامه آمریکایی «تایم»، در گزارشی نوشته است وقتی حدود یک سال پیش هیلاری کلینتون تبلیغات انتخابی‌اش را آغاز کرد، زمزمه‌های رسانه‌ای، احتمال پیروزی نامزدهایی همچون باراک اوباما و جان ادواردز را در برابر دستگاه تبلیغاتی کلینتون تقریبا غیرممکن پیش‌بینی می‌کردند؛ اما ظاهرا هم‌اکنون کلینتون آن قدرت شکست‌ناپذیری خود را از دست داده است. تایم، روز جمعه نوشت: برخورداری از حمایت‌ها، پول و مجموعه‌ای از بهترین مشاوران انتخاباتی در کنار تصویر متصدی پیشین مقام بانوی اول کشور، هیلاری کلینتون را به عنوان انتخاب قطعی اعضای حزب دموکرات مطرح می‌کرد.

به نوشته این هفته‌نامه، آغاز رقابت‌های انتخاباتی انجمن‌های حزبی دموکرات در ایالت آیووا، موجب شد که دستیاران کلینتون توقعات خود را از این ایالت پایین بیاورند و خود را برای شکست احتمالی در آنجا و از دست دادن برتری در ایالت‌های نیوهمپشر و کارولینای جنوبی آماده کنند.

این هفته‌نامه در ادامه این پرسش را مطرح کرده که چه چیزی باعث شده است کلینتون که از قدرت تبلیغات انتخاباتی بسیار عظیمی برخوردار است، وجهه شکست‌ناپذیری خود را از دست بدهد؟ از یک نظر می‌توان آن را قربانی تبلیغات گمراه‌کننده‌ای که رسانه‌ها به راه انداخته بودند، دانست. هشدارهای انتخاباتی مبنی بر اینکه آیووا برای کلینتون، ایالت دشواری خواهد بود، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

«هوارد ولفسن» سخنگوی کلینتون در این مورد می‌گوید: «آیووا همیشه به عنوان یک چالش مطرح بوده و ما بارها به این مساله اشاره کرده بودیم.» اما در کنار این مساله، ستادهای انتخاباتی کلینتون بسیار دیر اقدام به سرمایه‌گذاری انتخاباتی در ایالت آیووا کردند.

در حالی که اوباما و ادواردز وقت بیشتری از سال را برای نزدیک شدن با کارمندان و ایجاد روابط با اعضای اصلی حوزه انتخاباتی حزب دموکرات در آیووا گذرانده بودند، کلینتون در آخرین ماه درحالی که دیگر دیر شده بود، چند ۱۰۰نفر از کارمندانش را به این ایالت فرستاد.

همچنین در حالی که ستاد انتخاباتی کلینتون بهترین و درخشان‌ترین چهره‌ها را برای اداره ستاد انتخاباتی وی در ایالت آیووا استخدام کرده بود، اما بدون در اختیار داشتن منابع کافی و حضور نامزدهای انتخاباتی، کار زیادی را نمی‌توانست انجام دهد.

در حالی که زمان کوتاهی تا زمان برگزاری انتخابات حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا باقی مانده است، کلینتون تنها ۵۳روز در این ایالت حضور داشته و در این مدت تنها از ۳۸ناحیه بازدید کرده است، حال آنکه ادواردز از ‌۹۹ناحیه و اوباما از ۶۸ناحیه این ایالت بازدید کرده‌اند.

از آن به بعد مدیر انتخاباتی کلینتون «تی سولیس»به آیووا آمد تا شخصا نظارت بر فعالیت‌های آنجا را به عهده بگیرد و این در حالی است که کلینتون در ۱۴روز اخیر، ۱۱روز دیگر را هم در این ایالت سپری کرده و در این مدت از ۱۴ناحیه دیگر هم بازدید کرده است. «آرتور ساندرز» استاد سیاست در دانشگاه «دریک» می‌گوید: «کلینتون هرگز در آیووا یک پیشتاز حقیقی نبوده است.»

ساندرز که نویسنده کتاب «از دست دادن کنترل: انتخابات ریاست جمهوری و کاهش دموکراسی» است، اضافه می‌کند: «پیشتازی ملی او باعث شده بود این تصور صورت گیرد که در اینجا هم او پیروز خواهد شد بویژه از وقتی ستاد تبلیغاتی کلینتون از وی تصویری شکست‌ناپذیر ارائه کرده بود، رسانه‌های ملی هم که وقت زیادی را در آیووا صرف نکرده بودند، واقعا نمی‌دانستند چقدر اوضاع در اینجا متفاوت است.»