گروه بین‌الملل- رایلا اوینگا، رهبر مخالفان کنیا، از کیباکی، رییس‌جمهور فعلی کنیا خواست تا نتیجه انتخابات را بپذیرد و دستور توقف شمارش آرا را لغو کند. به گزارش بی‌بی‌سی، اوینگا که براساس آرایی که تاکنون شمارش شده است از رقبای خود جلوتر است، در پی توقف شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من امیدوارم که آقای کیباکی تسلیم اراده مردم کنیا شود و محترمانه شکست را بپذیرد. شمارش آرا در‌حال‌حاضر متوقف شده است و قرار است کمیسیون انتخاباتی کشور در این زمینه تصمیم بگیرد. توقف شمارش آرا باعث بروز درگیری و خشونت در کنیا شده است و تاکنون سه نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

رایلد اودینگا از حزب جنبش دموکراتیک نارنجی که در مراحل اولیه شمارش آرا، از سایر رقبا جلوتر بود، پس از اندک زمانی، برتری خود را از دست داد. طرفداران اودینگا معتقدند دولت در مرحله شمارش آرا، تقلب کرده است تا از ریاست جمهوری اودینگا جلوگیری کند. این در حالی است که کمیته برگزاری انتخابات اعلام کرده است تاکنون شاهدی مبنی بر تقلب در انتخابات پیدا نکرده است.

با جابه‌جایی اودینگا از صدر فهرست، ناآرامی‌ها در برخی دیگر از شهرهای کنیا هم بروز کرد. پلیس برای متفرق کردن از گاز اشک‌آور و ایجاد موانعی در خیابان‌ها و حتی آتش‌زدن خانه‌ها استفاده کرده است.

مردم معتقدند که دولت می‌خواهد آرایشان را بدزدد. آنان می‌گویند، دولت شمارش را از منطقه‌ای آغاز کرده است که طرفدار کیباکی است و با استناد به نتایج آن منطقه می‌خواهد وی را برنده انتخابات اعلام کند. خشونت و درگیری در مناطق قومی بیش از سایر مناطق کنیا بروز کرده است.

نمایندگان پارلمان کنیا خیلی بدنام هستند. آنها در پنج سال گذشته خودسرانه اقدام به افزایش حقوق‌های خود کرده‌اند، این در حالی است که اکثریت مردم کنیا با دستمزدهای پایین و هزینه‌های بالای زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. مردم می‌گویند: از آنجایی که در صورت پیروزی و سپس ریاست جمهوری اودینگا، بسیاری از وزرای فعلی موقعیت خود را از دست خواهند داد، آنها می‌خواهند نتیجه انتخابات را قلب کنند. یکی از ۲۰نفری که موقعیت خود را از دست خواهد داد مودی آئوری، معاون رییس‌جمهوری کیباکی است.

همچنین آرا تاکنون نشان می‌دهد که سه فرزند پرزیدنت پیشین کنیا دانیل، آراپ و موآ هم مقام خود را در منطقه‌شان از دست خواهند داد. خانواده موآ به کیباکی در انتخابات کمک مالی کرده است.

در صورتی که سرانجام آقای کیباکی مطابق آرای واقعی در صندوق انتخابات را به اودینگا واگذار کند، وی اولین رییس‌جمهوری کنیا است که توسط آرای مردم برکنار می‌شود.