گروه بین‌الملل- در حالی که بیش از یک‌ماه است لبنان بدون رییس‌جمهوری سر می‌کند و انسداد سیاسی در این کشور ادامه دارد، اقتصاد این کشور بحران‌زده بیشتر از هر بخش دیگری در خطر تخریب قرار گرفته است. لبنان که تازه داشت اثرات سال‌ها جنگ داخلی را به دست فراموشی می‌سپرد، با جنگ سی و سه‌روزه در سال ۲۰۰۶ روبه‌رو شد و پس از پایان این جنگ نیز وارد دوره‌ای از انسداد سیاسی بین احزاب مختلف شد که با بحران ریاست جمهوری به اوج خود رسیده است.

خبرنگار آسوشیتدپرس از بیروت گزارش داده که افزایش هزینه‌های زندگی در لبنان کاملا مشهود است. قدرت پول ملی این کشور روز به روز کمتر می‌شود و اینها همه در حالی هستند که دورنمای اقتصادی این کشور نیز روشن نیست و مردم اکثرا امیدی به بهبود شرایط در آینده نزدیک ندارند. افزایش قیمت سوخت و موادغذایی اساسی همچون نان و گوشت بسیار چشم‌گیر بوده است. به گزارش آسوشیتدپرس، فروشندگان نان در لبنان به دلیل افزایش هزینه‌ها اقدام به کم‌فروشی می‌کنند. در حالی که پیش از این هر ۵/۱کیلو نان به قیمت یک‌هزار و ۵۰۰لیره به فروش می‌رسید، اکنون ۱۵/۱کیلو به همین قیمت فروخته می‌شود. فروشندگان از بیم دولت قادر به افزایش قیمت‌ها نیستند؛ اما از وزن نان‌ها کم می‌کنند.

افزایش قیمت سوخت که در پی کاهش واردات صورت گرفته باعث شده تا صنعت برق این کشور در خطر قرار گیرد و این زیرساخت اقتصادی با بحران روبه‌رو شود. بنابراین گزارش،‌ بسیاری از نقاط لبنان روزانه تنها ۱۰ساعت برق دارند و در بیروت نیز بسیاری از مناطق روزانه ۳ تا ۱۰ساعت بدون برق هستند. بسیاری از واحدهای صنعتی لبنان به دلیل بی‌برقی به حالت تعطیل یا نیمه‌تعطیل درآمده‌اند.

وضعیت کسب‌وکار نیز بهتر از این نیست. کالاهای بسیاری در بنادر باقی‌مانده‌اند و به دلیل مشخص نبودن شرایط دولت، بازرگانان نمی‌توانند آنها را وارد کشور کنند. براساس گزارش‌های رسیده از لبنان بیش از ۷۰ مرکز تجاری بزرگ تعطیل شده‌اند. به دلیل ناپایداری اقتصادی که در پی بی‌ثباتی سیاسی به وجود آمده است، کسب‌وکارهای پایدار در بسیاری مشاغل به حالت تعلیق درآمده و فروشندگان، مغازه‌ها را تعطیل کرده و به دست‌فروشی روی آورده‌اند.

بحران سیاسی سه سال اخیر لبنان‌، بخش گردشگری لبنان را نیز به شدت تحت‌تاثیر قرار داده و فعالیت‌ها را در این بخش درآمدزا به رکود کشانده است.

لبنان با وجود دارا بودن سابقه‌ای دیرین در صنعت گردشگری و داشتن مراکز و نقاط دیدنی و تاریخی فراوان‌، به دلیل مسائل و اختلافات سیاسی و تداوم بحران کنونی با کاهش شدید سفر گردشگران روبه‌رو است.

طی دو سال اخیر اکثر هتل‌ها و رستوران‌های بیروت خالی از مشتری بوده و تاکسی‌ها نیز بدون مسافر در شهر تردد کرده‌اند.

زمانی که شب فرا می‌رسد، نیروهای گشتی ارتش و پلیس به کنترل بیشتر شهر می‌پردازند و استقرار موانع ایذایی برای کنترل بیشتر، بیروت را تبدیل به یک شهر نظامی کرده است.

صاحبان برخی فروشگاه‌ها در بیروت می‌گویند: تعداد گردشگران در لبنان بسیار افت کرده و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است و بسیاری از مغازه‌ها کالاهای خود را با تخفیف‌های ویژه عرضه می‌کنند.

زیبایی و کوچک بودن لبنان از نظر جغرافیایی و جمعیت و داشتن آزادی و روحیه‌ تجاری، همواره موجب شده که مردم این کشور بیشتر به طرف صنعت گردشگری، هتلداری‌، تجارت‌، خدمات و فعالیت‌های بانکی روی آورند.

ورود سالیانه یک‌میلیون و ۴۰۰هزار گردشگر به لبنان‌، صنعت گردشگری را به یکی از منابع درآمدی این کشور تبدیل کرده است.

این صنعت سالانه حدود دو میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار برای لبنان درآمد داشته است .

اما گزارش‌های اقتصادی در لبنان می‌گویند در هفت‌ماه نخست سال‌جاری ۲۷‌درصد از شمار گردشگران در لبنان در مقایسه با سال ۲۰۰۵کاسته شده، هر چند گردشگری در لبنان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته که با تجاوز گسترده و نظامی رژیم صهیونیستی روبه‌رو بود، شاهد استقبال بیشتری بوده است.

دست‌اندرکاران صنعت گردشگری در لبنان امیدوار بودند سفرهای امسال گردشگران خارجی به رغم بحران و مشکلات و مسائل سیاسی کنونی، زیان این بخش مهم اقتصادی لبنان در سال گذشته را جبران کند.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی لبنان‌، در پی حوادث امنیتی و سیاسی‌، این کشور در بخش گردشگری در منطقه دچار رکود و از نقشه گردشگری جهانی محو شد‌، مراکز گردشگری جدید در منطقه عربی ظاهر گشت و به رقابت با گردشگری لبنان پرداخت؛ به طوری که مناطق گردشگری عربی‌، طی سه سال اخیر ۱۰درصد رشد نشان می‌دهد.

این کارشناسان خسارت‌ بخش گردشگری در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ را ۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار اعلام کرده‌اند.

هر سال مقدار قابل ملاحظه‌ای ارز از طریق گردشگران و نیز صاحبان ثروت از کشورهای عربی و غربی برای هزینه کردن، پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری در بازار سهام‌، صنعت گردشگری‌، هتلداری و خدمات‌، جذب این کشور می‌شود؛ اما بحران جاری لبنان مانع از ادامه حیات این صنعت شده است.

برپایه گزارش‌های اقتصادی منتشر شده در لبنان، مرکز تجاری بیروت معروف به «سولیدر» در پی اعتصاب مخالفان دولت در آن، بزرگ‌ترین زیان را در بخش اقتصادی می‌بیند.

برخی منابع اقتصادی لبنان در این زمینه اعلام کرده‌اند زیان‌های این مرکز تجاری‌، میلیو‌ن‌ها دلار برآورد شده‌، برخی مغازه‌ها، رستوران‌ها و موسسات در این منطقه تعطیل شده‌اند، صدها کارگر اخراج شده‌اند، بازارها، هزاران فرصت کاری را در این منطقه از دست داده‌اند و میزان فروش بیش از ۴۰درصد کاهش یافته است.