تداوم ناآرامی‌ها در پاکستان

بی‌نظیر بوتو خواستار تظاهرات عمومی علیه وضعیت فوق‌العاده شد. فراخوان بی‌نظیر بوتو برای تظاهرات علیه مشرف

گروه بین‌الملل - در حالی که رهبران احزاب مخالف دولت پاکستان مذاکراتی را در مورد وضعیت سیاسی این کشور آغاز کرده‌اند، یکی از نزدیکان رییس‌جمهوری از لغو شرایط فوق‌العاده در آینده نزدیک خبر داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی دیروز بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق و رهبر حزب مردم پاکستان، در اسلام‌آباد، پایتخت، با چند تن از رهبران مخالف دولت ملاقات و در مورد نحوه واکنش نسبت به دولت با آنان مذاکره کرده است.

روز شنبه این هفته پرویز مشرف، رییس‌جمهور پاکستان، در این کشور وضعیت اضطراری اعلام داشت.

با اعلام وضعیت اضطراری، ماموران دولتی به بازداشت جمعی از شخصیت‌های مخالف، از جمله رییس دیوان‌عالی پاکستان، مبادرت کردند.

در روزهای اخیر، شهرهای مختلف پاکستان شاهد برگزاری تظاهراتی در اعتراض به اقدام رییس‌جمهور بوده که حقوقدانان در آنها حضور گسترده‌ای داشته‌اند.

حزب مردم تاکنون از برگزاری تظاهرات خیابانی اجتناب کرده اما خانم بوتو گفته است که در نظر دارد در روز جمعه یک گردهمایی اعتراضی را در شهر راولپندی برگزار کند.

همزمان با ورود خانم بوتو به اسلام آباد، رییس حزب حاکم پاکستان از پایان وضعیت اضطراری در آینده نزدیک سخن گفته است.

چودری شجاعت حسین، رییس حزب مسلم لیگ (شاخه قائد) که از ژنرال مشرف حمایت می‌کند، در مصاحبه‌ای گفته است که رییس‌جمهور از نتایج نا مطلوب یک دوره طولانی وضعیت اضطراری آگاه است و انتظار می‌رود مقررات وضعیت اضطراری تا دو یا سه هفته دیگر لغو شود.

در عین حال، به گفته ناظران، بین اعضای اصلی حزب حاکم، که بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، در مورد زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ظاهرا اختلاف‌نظر وجود دارد.

ماه گذشته بی‌نظیر در پی گزارش‌هایی حاکی از توافق سیاسی او با پرویز مشرف به پاکستان بازگشت که براساس آن، قرار بود خانم بوتو اجازه شرکت در انتخابات را داشته باشد و در مقابل، حزب مردم از تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری ورزد.

مشخص نیست که آیا اقدام ژنرال مشرف با اعلام وضعیت اضطراری، توافق با خانم بوتو را نادیده گرفته یا این تصمیم در چارچوب این توافق به اجرا گذاشته شده است.

روز گذشته بی‌نظیر بوتو از ژنرال مشرف خواست تا با کناره‌گیری از سمت ریاست ستاد ارتش و برگزاری انتخابات در موعد مقرر، به وعده‌های خود عمل کند.