دیدار تاریخی رهبر کاتولیک‌های جهان و پادشاه عربستان

ایسنا- رهبر کاتولیک‌های جهان و پادشاه عربستان در دیداری تاریخی با یکدیگر در خصوص وضعیت اقلیت مسیحی در کشور عربستان سعودی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. واتیکان آزادی بیشتر مسیحیان در عربستان را از دولت این کشور خواستار شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، پاپ بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌های جهان و ملک عبد‌ا... پادشاه عربستان که برای نخستین‌بار با یکدیگر دیدار می‌کردند، همچنین در خصوص اهمیت همکاری گسترده‌تر میان مسیحیان، مسلمانان، یهودیان و نیز برنامه‌ها برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه به گفت‌وگو پرداختند. طرفین با کمک مترجم‌های خود در فضای گرم و صمیمی در واتیکان به مدت ۳۰‌دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در بیانیه منتشره از سوی واتیکان آمده است: در این نشست زندگی و مشکلات و سختی‌های مسیحیان در عربستان سعودی با اشاره‌ای مستقیم و آشکار به نگرانی‌های واتیکان نسبت به وضعیت اقلیت مسیحی عربستان مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گفت.

منابع واتیکان پیش از برپایی نشست ملک عبد‌ا... و پاپ بندیکت شانزدهم اعلام کردند که رهبر کاتولیک‌های جهان در این نشست احتمالا بحث وضعیت کاتولیک‌ها و سایر مسیحیان را مطرح خواهد کرد.

واتیکان از دولت عربستان خواست که به یک‌میلیون کاتولیک که در این کشور زندگی می‌کنند و اغلب آنان نیز از کارگران مهاجر هستند آزادی‌های بیشتری اعطا کند.

این اتباع کاتولیک در ملاء عام مجاز به ادای تکالیف دینی خود نیستند. آنان صرفا مجازند که در مکان‌های خصوصی و اغلب در منازل به انجام فرایض دینی خود بپردازند، مضاف بر اینکه بنا بر قوانین فعلی عربستان نمی‌توانند در ملاء عام نشانه‌ها و علائم دینی خود را بر تن کنند.

ملک عبد‌ا... که تولیت مکان‌های مقدس در شهرهای مکه و مدینه را بر عهده دارد، در این نشست به رسم سنت ردای سفید بر تن کرده بود.

واتیکان اعلام کرد: موضوعاتی شامل همکاری‌های فرهنگی، دینی و گفت‌وگو میان ادیان، مذاهب و همچنین ارتقای سطح همکاری‌ها میان مسیحیان، مسلمانان و یهودیان برای پیشبرد برنامه‌های مطرح و ارتقای ارزش‌های معنوی و اصل دادگری و عدالت جویی بر مبنای حمایت از خانه و خانواده محور مذاکرات طرفین بود.

پاپ و ملک عبد‌ا... همچنین در خصوص مسائل خاورمیانه به خصوص لزوم دستیابی به راه‌حلی جهت حل کشمکش‌ها در این منطقه به ویژه مناقشه میان فلسطین و اسرائیل به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

رهبر کاتولیک‌های جهان سال گذشته در جریان کنفرانسی در یکی از دانشگاه‌های آلمان درخصوص اسلام اظهار‌نظری ناشایست و توهین‌آمیز کرد که این مساله خشم و انزجار را در میان مسلمانان برانگیخت.

ملک عبد‌ا... در پایان دیدارش با کاتولیک‌های جهان به وی شمشیری طلاکوب مزین به جواهراتی گران‌قیمت هدیه داد.

مقامات واتیکان همواره از مقامات عربستانی سوال کردند که چرا ساخت کلیسا در این کشور ممنوع است حال آنکه مسلمانان در اروپا مساجدی را ساخته‌اند.