رکورد تاریخی طلا هم شکست

هشدار بانک مرکزی به سکه‌فروشان

اطلاعیه‌ای درباره مبادله چک‌پول

دنیای اقتصاد- نفت خام گام به گام به ۱۰۰دلار نزدیک‌تر می‌شود. دیروز برای اولین بار بهای هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک از ۹۸دلار عبور کرد. اینک نفت ۹۸دلاری

قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس به ۶۲/۹۸دلار رسید

گروه بین‌الملل- نفت خام گام به گام به ۱۰۰دلار نزدیک‌تر می‌شود. دیروز برای اولین بار بهای هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدیت در بورس نیویورک از ۹۸دلار عبور کرد.

سه موج کاهش ارزش دلار، کاهش تولید در دریای شمال و کاهش ذخایر استراتژیک نفت‌خام ایالات متحده اصلی‌ترین عوامل رسیدن قیمت نفت به رکورد کنونی بودند.

به گزارش رویترز از نیویورک دیروز هر بشکه نفت پایه آمریکا با ۶۴/۱دلار افزایش قیمت به میزان ۶۲/۹۸دلار خریدوفروش شد.

این بالاترین رقم ثبت شده در قراردادهای نفتی بورس نیویورک از بدو ت اسیس این بازار نفت در سال ۱۹۸۳ تاکنون است. با ثبت این رکورد نفت‌خام طی سال ۲۰۰۷ بر حسب دلار ۶۰درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

قیمت نفت‌خام در حالی افزایش یافته است که حتی افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید اوپک از ابتدای نوامبر نیز نتوانست مانع آن شود. به اعتقاد تحلیل‌گران تداوم سقوط ارزش دلار در برابر یورو همچنان مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت خام است.

دلار در برابر یورو از ابتدای امسال تاکنون ۸/۹درصد کاهش ارزش داشته است.

کاهش نرخ بهره ایالات متحده از مهم‌ترین عوامل کاهش ارزش دلار بوده است. تتسو آموری تحلیل بازار نفت به بلومبرگ گفت: کاهش ارزش دلار شانس خرید نفت ارزان را از خریداران می‌گیرد و در برابر کاهش بیشتر ارزش دلار قیمت‌ها را بالاتر می‌برد.

آنتونی نونان تحلیل‌گر ارشد بازار نفت نیز در این مورد می‌گوید: فروش ۱۰۰دلاری نفت‌خام یک برداشت بزرگ است اما ما اکنون در آستانه این واقعیت قرار گرفته‌ایم که نفت می‌تواند بشکه‌ای ۱۰۰دلار هم فروخته شود.

وی با اشاره به اینکه درک مشترکی بین تولیدکنندگان و فروشندگان وجود ندارد گفت: فروشندگان بازار نفت‌خام را از نظر مازاد عرضه بدون اشکال می‌بینند و این در حالی است که واردکنندگان نفت عقیده دارند بازار نفت برای ثبات جو روانی به نفت بیشتری نیاز دارد.

این تحلیل‌گر عقیده دارد تا زمانی که تولیدکنندگان به عرضه نفت بیشتر به بازارها مجاب نشوند، افزایش قیمت‌های جهانی نفت‌خام اجتناب‌ناپذیر است.

در همین حال بلومبرگ گزارش داد که نفت برنت دریای شمال نیز دیروز با ۳۱/۱دلار افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

به این ترتیب هر بشکه نفت برنت دریای شمال در اوج معاملات دیروز بورس لندن به بهای ۵۹/۹۳دلار دادوستد شد.

کاهش تولید در دریای شمال و تعطیل شدن برخی سکوهای نفت در این منطقه اصلی‌ترین دلیل جهش قیمت نفت برنت دریای شمال عنوان شده است.

شرکت کونوکو فیلیپس بزرگ‌ترین شرکتی است که تولید خود را در دریای شمال کاهش داده است.

این شرکت ۸۰هزار بشکه از تولید خود را کاسته است.

مجموعه این عوامل موجب شده تا نفت‌خام بیش از هر زمان دیگری در آستانه انفجار قیمت‌ها و عبور از مرز ۱۰۰دلار باشد.براساس قیمت دلار سال ۲۰۰۶ (با احتساب تورم) بالاترین قیمتی که نفت به خود دیده است ۷۰/۱۰۱دلار در هر بشکه است.

این قیمت در دهه ۸۰میلادی و در جریان جنگ عراق و ایران رخ داد.