گروه بین‌الملل- با انتشار اسامی قربانیان تیراندازی دبستان ساندی هوک در شهر نیوتاون آمریکا، هویت ۲۰ کودک و شش بزرگسال کشته شده در این مدرسه مشخص شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا هم اعلام کرد که دیروز یکشنبه برای دیدار با بازماندگان به نیوتاون می‌رود. اسامی بیست کودک جان باخته نشان می‌دهد که آنها همگی بین شش تا هفت سال سن داشته‌اند. همچنین شش بزرگسال کشته شده در دبستان ساندی هوک هم همگی زن بوده‌اند. بیشتر کودکان قربانی هم دختر بوده‌اند. خردسال‌ترین آنها نوآ پزنر معرفی شده که ماه گذشته وارد شش سالگی شده بود.

روز شنبه (۱۵ دسامبر) همچنین پیتر لانزا، پدر ضارب در بیانیه‌ای همدردی عمیق خود با بازماندگان این کشتار را اعلام کرد و گفت که خانواده لانزا همچنان در شوک و حیرت ناشی از این واقعه به سر می‌برد.

پلیس محلی می‌گوید به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد ضارب به زور وارد دبستان محل کشتار شده است. این در شرایطی است که پیش‌تر گفته شده بود احتمالا آدام لانزا به خاطر آنکه مادرش در این دبستان کمک مربی مهدکودک بوده، مشکلی برای ورود به مدرسه نداشته است.

پلیس محلی ایالت کانتیکت یک روز پس از کشته شدن ۲۸ نفر در جریان تیراندازی دبستانی در شهر نیوتاون، می‌گوید که به دلایلی دست یافته که احتمالا «انگیزه اصلی» آدام لانزا را از شلیک به کودکان مشخص می‌کند.

با این حال، پلیس ارائه گزارش کامل در این رابطه را به زمان اتمام تحقیقات پلیس جنایی و پزشکی قانونی موکول کرده است.

پلیس در ساعات پایانی روز شنبه به خبرنگاران گفت که مدارک و مستنداتی در محل سکونت آدام لانزا پیدا کرده است که احتمالا از انگیزه اصلی او برای به راه‌انداختن این کشتار پرده بر خواهد داشت. آدام لانزا با مادرش نانسی زندگی می‌کرد.

برخی از همسایگان خانم لانزا از علاقه شخصی او به خرید و جمع آوری سلاح‌های گرم خبر داده‌اند و گفته‌اند که او به همراه دو پسرش آدام و رایان برای تمرین تیراندازی یا تیر‌اندازی تفریحی به میان درختان و بوته زارها می‌رفتند. پلیس کانتیکت اعلام کرده که در این رابطه هم سرگرم بررسی شواهد است.

همزمان تحلیلگران در مورد فرضیه‌های مرتبط با ریشه‌های شکل‌گیری این کشتار گمانه‌زنی کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها، طلاق مادر و پدر ضارب را یکی از دلایل زمینه‌ساز این واقعه بیان کرده‌اند. در گزارشی دیگر، آدام لانزا به دست و پنجه نرم کردن با اختلال روانشاختی اوتیسم متهم شده است که ریشه در خود فرورفتگی او و زمینه ساز رفتار ضد اجتماعی او عنوان شده است. تحلیلگران دیگر، علاقه مادر ضارب، نانسی لانزا به خرید اسلحه را تشویقی برای دستیابی راحت و آشنایی دو پسر او با سلاح‌های گرم عنوان کرده‌اند.

این در شرایطی است که یکی از همکلاسی‌های آدام لانزا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان تاکید کرد: او نمی‌تواند هیچ دلیل شخصی و شخصیتی را به یاد آورد که در آدام زمینه‌ساز رفتار ضد اجتماعی نظیر کشتار روز گذشته شده باشد.

کشتار دبستان ساندی هوک در نیوتاون آمریکا، همچنان در صدر اخبار رسانه‌های این کشور قرار دارد و با اضافه شدن اطلاعات جدید به آنچه از مشخصات ضارب و قربانیان به دست آمده، اکنون تحلیلگران و مخالفان و موافقان قوانین مالکیت اسلحه به گفت‌وگو و مباحثه در این مورد می‌پردازند.

آدام لانزا، ۲۰ ساله که پس از جدایی مادر و پدرش، با مادرش نانسی لانزا زندگی می‌کرده، تنها ضارب این کشتار معرفی شده است.

گزارش شده که او قبل از حمله به این مدرسه، مادرش را در خانه‌اش کشته بود.

ضمنا گزارش‌های جدید تایید کرده‌اند که آدام لانزا از یک مسلسل نیمه خودکار استفاده کرده است.

سر پزشک تیم کالبد شکافی عصر روز شنبه با حضور در برابر خبرنگاران گفت که بررسی‌های پزشکی قانونی بر روی اجساد ۲۰ کودک قربانی به اتمام رسیده اما تحقیقات بروی اجساد بزرگسالان همچنان ادامه دارد.

دکتر وین کارور، مسوول تیم پزشکی قانونی همچنین تایید کرد که به هر یک از قربانیان بیش از یک گلوله اصابت کرده است.

گزارش‌ها همچنین از احتمال استفاده ضارب از یک مسلسل و دو اسلحه کمری حکایت می‌کنند.

شاهدان عینی گفته‌اند که پس از شنیده شدن صدای نزدیک به صدبار شلیک گلوله، شاهد کودکان وحشت‌زده‌ای بودند که از ساختمان مدرسه فرار می‌کردند.

حمله روز شنبه بعد از حمله سال ۲۰۰۷ میلادی در دانشگاهی در ویرجینیا، مرگبارترین حمله در یک مرکز آموزشی در آمریکا بوده است.

اطلاعات غلط و گزارش‌های نادرست

با گذشت یک روز از وقوع این کشتار، هنوز اطلاعات و گزارش‌های رسمی منتشر شده از سوی مقام‌های محلی کامل نیست و اطلاعاتی که در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد بارها تغییر کرده است.

همزمان حمله دیروز بار دیگر زمینه‌ساز آغاز بحث‌ها درباره مقررات مربوط به خرید و فروش سلاح‌های گرم در آمریکا شده است.

باراک اوباما زمانی که بیانیه تلویزیونی خود را در برابر دوربین‌ها می‌خواند، بارها سکوت کرد تا اشک را از گوشه چشم‌هایش پاک کند.

او گفت: «به عنوان یک کشور، این (تجربه) را بارها پشت سر گذاشته‌ایم.»

او اضافه کرد: «باید کنار هم قرار بگیریم و فارغ از سیاست، اقدامی معنی‌دار انجام دهیم تا از فجایعی بیشتر شبیه این (حمله) جلوگیری کنیم.»

او با خانواده‌های قربانیان و نجات‌یافتگان این حمله ابراز همدردی کرد.