گروه بین‌الملل - روز پنج‌شنبه در پی گزارش‌های جدید در مورد رشد اقتصادی و بازار کار آمریکا که نگرانی‌هایی را در مورد سلامت مالی کسب‌وکارها و اعتماد مصرف‌کننده به وجود آورد، وال‌استریت شاهد افت شاخص‌های خود بود و میانگین شاخص صنعتی داوجونز تا بیش از ۲۰۰درصد سقوط کرد. گزارش وزارت بازرگانی آمریکا حاکی از این که تولید ناخالص داخلی این کشور رشدی ۹/۱درصدی را در فصل دوم سال تجربه کرد، سرمایه‌گذاران را مایوس کرد.اقتصاددانان رشدی ۴/۲درصدی را برای تعیین سلامت اقتصادی آمریکا انتظار داشتند. به علاوه داده‌های منتشر شده توسط وزارت کار آمریکا که حاکی از افزایش تعداد بیکاران جویای مزایای بیکاری به بالاترین حد ظرف پنج سال گذشته بود، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد.

پیشنهاد ۵/۴میلیارد دلاری شرکت بریستول میرزاسکویب برای خرید شرکت شریک خود در زمینه داروی سرطان یعنی ایمکلون سیستمز باعث شد شاخص نزدک از سقوط شدیدی که سایر شاخص‌ها تجربه کردند، در امان بماند.

در چنین شرایطی کاهش قیمت نفت باعث شد شاخص فعالیت‌های تجاری میدوسترن شاهد رشد باشد. اما وال‌استریت نتوانست نگرانی‌های خود را درباره اقتصاد آمریکا پنهان کند، به خصوص پس از آن که مدیر اسبق فدرال رزرو آلن گریناسپن در اواخر غروب روز پنج‌شنبه در شبکه سی‌ان‌بی‌سی به نکاتی هشدار دهنده اشاره کرد.گریناسپن گفت که اگر آمریکا دچار رکود نمی‌شد، بیشتر تعجب می‌کرد. این در شرایطی بود که هنری پاولسون رییس خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی خود در واشنگتن اعلام کرد که اقتصاد آمریکا همچنان با نرخی متوسط در ماه‌های باقیمانده سال رشد خواهد کرد و بسته محرک ۱۶۸میلیارد دلاری دولت کمک کرده است تا به چرخ‌های اقتصاد دولت روغن زده شود. میانگین شاخص صنعتی داوجونز ۶۷/۲۰۵ پله یا ۷۸/۱درصد سقوط کرد و به ۰۲/۱۱۳۷۸ رسید. شاخص‌های بیشتری نیز در بازار سهام سقوط کردند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، با سقوط ۳۱/۱درصدی به ۳۸/۱۲۶۷ رسید و نزدک با سقوطی ۱۸/۰درصدی به ۵۵/۲۳۲۵ رسید. طی ماه جولای شاخص داوجونز ۲۵/۰درصد افزایش، استاندارد اند پورز ۹۹/۰درصد کاهش و نزدک ۴۲/۱درصد افزایش را تجربه کردند. بی‌شک این آمار بهتر از ماه ژوئن بود که در آن داوجونز ۱۹/۱۰درصد کاهش، استاندارد اند پورز ۶۰/۸درصد سقوط و نسدک ۱۰/۹درصد کاهش را تجربه کرده بودند.

سهام شرکت والت‌دیزنی ۳۲/۱دلار یا ۲/۴درصد سقوط کرد و به ۳۵/۳۰دلار رسید. دلیل این رویداد نیز گزارشی بود حاکی از رکود در بازار تبلیغات آمریکا در فصل جاری و فروش پایین گیشه در فصل منتهی به ژوئن.

ارزش سهام موتورولا با ۹۶ سنت یا ۵/۱۲درصد افزایش به ۶۴/۸دلار رسید که علت این افزایش سود غافلگیرکننده این شرکت در فصل دوم بود. این شرکت اعلام کرده است که تلفن‌های همراه بیشتری نسبت به فصل اول تحویل داده است. اگرچه شرکت ایستمن کداک اعلام کرد در فصل دوم سود کرده است، اما چون پیش‌بینی‌های وال‌استریت را تحقق نبخشید، ارزش سهام آن ۱۳/۱دلار یا ۲/۷درصد کاهش یافت و به ۶۴/۱۴دلار رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است نیز ۳۴/۴ واحد یا ۶۰/۰درصد سقوط کرد و به ۵۲/۷۱۴ واحد رسید. دورتر در ژاپن، شاخص بورس نیکی نزدیک به ۰۷/۰درصد افزایش یافت. شاخص FTSE انگلیس ۱۶/۰درصد سقوط کرد، داکس ایندکس آلمان ۳۰/۰درصد افزایش یافت و CAC-۴۰ فرانسه ۱۹/۰درصد افت داشت.