نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با اتهامات فساد مالی و کاهش محبوبیت مواجه است، سرانجام اعلام کرد در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) استعفا خواهد کرد.

ایهود اولمرت،‌ نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت که در انتخابات مقدماتی حزب خود که در ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد و پس از آن استعفا خواهد داد تا جانشینش یک دولت تشکیل دهد، اما بر اساس نظام سیاسی اسرائیل، اولمرت احتمالا تا سال آینده میلادی در سمت خود باقی خواهد ماند. اولمرت با تصمیم برای استعفا به شغل دولتی طولانی مدت خود که گرفتار اتهامات فساد مالی شده و در ماه‌های اخیر به وی ضربه زده پایان خواهد داد.

محبوبیت وی از زمان جنگ لبنان در سال ۲۰۰۶ به زیر ۲۰‌درصد رسیده است.

تحلیل‌گران سیاسی از هفته‌ها پیش و از زمانی‌که اتهامات فساد علیه اولمرت به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد، کنار گیری وی را پیش‌بینی کرده بودند.

از سوی دیگر رهبر حزب لیکود برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام را در سرزمین‌های اشغالی خواستار شد.

به گزارش شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود ساعاتی پس از اعلام کناره‌گیری ایهود اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برگزاری انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی را خواستار شد.

وی در گفت‌وگو با رادیو رژیم صهیونیستی اظهار داشت: دوره‌ دولت فعلی به پایان رسیده و اهمیتی ندارد که چه کسی رهبر کادیما (حزب اولمرت) می‌شود زیرا، همه‌ شرکا در این دولت شکست خورده‌اند و ما بنا به وظایف ملی باید به رای مردمی و برگزاری انتخابات جدید روی آوریم.

این در حالی است که نتایج جدیدترین نظرسنجی که از کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش شد نشان می‌دهد که نتانیاهو بیشترین شانس را برای جانشینی اولمرت در راس دولت آینده‌ این رژیم دارد.

در همین حال رقابت بر سر جانشینی اولمرت پس از اعلام آمادگی او برای کناره‌گیری بین رقبایش شدیدتر شده است.

تزیپی لیونی، وزیر خارجه‌ رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده در صورت موافقت حزب کادیما به عنوان جانشین اولمرت انتخاب شود.

در عین حال معاونان اولمرت تاکید کردند که وی به رغم کناره‌گیری به فعالیت‌هایش جهت ادامه‌ مذاکرات صلح با طرف فلسطینی و امضای توافقنامه‌ صلح ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر نزدیکان به اولمرت تاکید کردند که وی به تلاش‌هایش جهت امضای توافقنامه‌ صلح با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید ادامه خواهد داد.

حییم رامون، معاون اولمرت و یکی از رهبران کادیما نیز عنوان داشت: به نظر من فرصت بزرگی برای برگزاری انتخابات جدید فراهم شده و من معتقدم جانشین اولمرت برای تشکیل دولت جدید با سختی‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

اعلام آ‌مادگی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کناره‌گیری از پست نخست وزیری با توجه به تعهدات وی مبنی بر ادامه‌ تلاش‌ها و مذاکرات جهت امضای توافقنامه‌ صلح با فلسطین و سوریه با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

کاخ سفید در واکنش به این اقدام اعلام کرد: واشنگتن همچنان به تلاشش جهت تحقق هدف جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر امضای توافقنامه‌ صلح بین فلسطین و اسرائیل تا پیش از پایان سال جاری ادامه خواهد داد و این هدف مهم دستخوش هیچ تغییری نشده است.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا نیز خاطرنشان کرد: واشنگتن با مقامات اسرائیلی چه در دولت فعلی و چه در دولت‌های آتی همکاری خواهد کرد.

صائب عریقات، مذاکره کننده‌ ارشد فلسطین نیز عنوان داشت: این موضع‌گیری نخست وزیر اسرائیل هرگز بر مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل تاثیر نخواهد گذاشت.

وی عنوان داشت: در نهایت امر ما خواهان صلح با اسرائیلی‌ها هستیم و این مساله به حزب یا فرد خاصی منحصر نیست.

سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس نیز این موضع‌گیری اولمرت را به منزله‌ پیروزی برای حماس دانست.

وی تاکید کرد: کناره‌گیری اولمرت از روند سیاسی همچنان ضربه‌ای برای تشکیلات خودگردان فلسطین محسوب خواهد شد که اهداف و برنامه‌های خود را بر اساس روند صلح با دولت فعلی اسرائیل تنظیم کرده بود.

ابوزهری خاطرنشان کرد: این تصمیم‌گیری اولمرت نشانه‌ افزایش بحران و مشکلات در رژیم اشغالگر همزمان با افزایش قدرت حماس، مقاومت فلسطین و پایبندی ملت فلسطین به تعهدات‌شان جهت احقاق حقوق در برابر رژیم اشغالگر است.