البته بایدن به غیر از ترامپ یک رقیب هم داشت و آن هم آرای «غیر متعهد» بود و مشخص شد جو بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها  با مخالفت مشخص برخی از گروه‌ها مواجه است. ترامپ اما کمتر از این منظر ضربه خورد و حالا تبدیل به نامزد رسمی حزبش شده است. بعد از اینکه ترامپ در ژانویه در آیووا به پیروزی قاطع رسید، رقابت ماه نوامبر آنها بیش از پیش محتمل شده بود. پیروزی او میدان را از همه رقبای اصلی جمهوری‌خواهش به جز یکی پاک کرد و او را در مسیر نامزدی حزبش قرار داد. اما نیکی هیلی، آخرین رقیب انتخاباتی باقی‌مانده او، هفته گذشته مبارزات انتخاباتی خود را به حالت تعلیق درآورد و مسیر برای نامزدی او باز شد؛ نامزدی که از پرونده‌های متعدد کیفری رنج می‌برد اما بعید به نظر می‌رسد که پرونده‌ای بتواند راه را بر ریاست‌جمهوری او ببندد. آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه پس از پیش‌بینی پیروزی وی در جورجیا، بایدن را به‌عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها معرفی کرد؛ درحالی‌که ترامپ پس از پیروزی در رقابت‌های جمهوری‌خواهان در جورجیا، می‌سی‌سی‌پی و ایالت واشنگتن به‌عنوان نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان انتخاب شد.

بعدا ترامپ دل جمهوری‌خواهان در هاوایی را تصرف کرد. نتایج روز سه‌شنبه راه را برای کمپین انتخابات عمومی۲۰۲۴ باز کرد که با کمتر از ۸ماه، یکی از طولانی‌ترین مبارزات انتخاباتی در تاریخ مدرن آمریکا خواهد بود و اولین مسابقه مجدد ریاست‌جمهوری این کشور در نزدیک به ۷۰سال اخیر خواهد بود. البته پیش از مشخص شدن پیروزی ترامپ و بایدن، آنها تمرکز خود را از انتخابات مقدماتی تغییر داده بودند. درحالی‌که رئیس‌جمهور با هیچ رقیب قابل توجهی روبه‌رو نیست، سخنرانی‌های بایدن در مبارزات انتخاباتی بر عملکرد ترامپ متمرکز بود و او مدام بر خطری که او می‌تواند بر دموکراسی ایجاد کند، تاکید می‌کرد. بایدن در بیانیه‌ای گفت که برای من افتخاری است که رای‌دهندگان دموکرات «یک‌بار دیگر به من اطمینان کردند تا حزب ما -و کشورمان- را رهبری کنم، در لحظه‌ای که تهدید ترامپ بیشتر از همیشه است.»

حتی زمانی که ترامپ با رقبای داخلی خود مبارزه می‌کرد، سخنرانی‌های کمپین او بر انتقادات از بایدن استوار بود و اصرار او بر این بود که انتخابات مقدماتی باید به سرعت پایان یابد تا حزبش بتواند انرژی و منابع خود را برای ماه نوامبر متمرکز کند. ترامپ در ویدئویی که پس از کسب نامزدی توسط کمپین وی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، روز سه‌شنبه را «روز بزرگ پیروزی» خواند؛ اما گفت بلافاصله زمان تمرکز بر شکست بایدن در ماه نوامبر فرا رسیده است. او گفت: «می‌خواهم از همه تشکر کنم؛ اما مهم‌تر از آن، ما باید دست به کار شویم تا جو بایدن را شکست دهیم.» هیچ‌یک از این دو نفر تا زمان برگزاری مجمع حزبشان در تابستان امسال به‌طور رسمی انتخاب نمی‌شوند. با این حال بایدن پیش‌تر از دستگاه سیاسی و مالی کمیته ملی دموکرات‌ها استفاده کرده است. هفته گذشته، کمپین ترامپ در عمل کمیته ملی جمهوری‌خواهان را تحت کنترل گرفت و در روز دوشنبه با اخراج‌های دسته‌جمعی، عملیات تغییر شکل حزب را آغاز کرد.

اینکه ترامپ توانست نامزدی جمهوری‌خواهان را به سرعت به‌دست آورد، نشان‌دهنده درک او از حزب و پایگاه محافظه‌کارش، با وجود شکست در سال۲۰۲۰ و تلاش‌های ناموفق برای سرنگونی آن است.او در حالی در چهار پرونده به ۹۱ فقره جرم متهم شده است، اما توانست در حزب جمهوری‌خواهان مسیر را برای خود باز کند. احتمالا اپیزود بعدی انتخابات آشناست و مجددا شاهد رویارویی این دو پیرمرد خواهیم بود.