نه «حماس» به آتش بس

«آرون باکسرمن»، «راجا عبدالرحیم» و دیگران در گزارش ۲۷ فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، عبدالهادی روز سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی با المیادین گفت: «ما علاقه‌ای به تعامل با آنچه مطرح شده است نداریم، زیرا خواسته‌های ما را برآورده نمی‌کند.» قطر، یک میانجی مهم در مذاکرات، روز سه‌‌‌شنبه نیز با احتیاط موضع‌گیری کرد و گفت که نمی‌تواند درباره دیدگاه بایدن درباره نزدیک شدن مذاکره‌‌‌کنندگان به توافق نظر بدهد. با این حال، تلاش‌ها ادامه دارد. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر به خبرنگاران در دوحه گفت: «همه طرف‌‌‌ها در حال برگزاری جلسات منظم هستند.

اما در حال حاضر و در حالی که ما مطمئنا امیدواریم هر چه زودتر جلسات به نتیجه برسد، چیزی در دست نداریم تا در مورد آن ضرب الاجل اظهارنظر کنیم.»در حالی که کمتر از دو هفته دیگر ماه رمضان آغاز می‌شود و با نزدیک شدن به ۳۰هزار کشته در غزه، فشار جهانی بر اسرائیل برای موافقت با توافقی برای توقف جنگ، حداقل به طور موقت، افزایش یافته است. بایدن که در سال انتخاباتی خود با فشارهای داخلی مواجه است، برای دستیابی به توافقی در اسرع وقت تلاش کرده و روز دوشنبه به خبرنگاران در نیویورک گفت: «امیدوارم تا دوشنبه آینده، آتش بس داشته باشیم.» دو مقام گفتند که این فشارها اسرائیل را به دادن امتیازات مهم در مذاکرات سوق داده است، از جمله پیشنهاد آزادی ۱۵ فلسطینی ارشد در ازای بازداشت پنج سرباز زن اسرائیلی در غزه. رهبران سیاسی حماس، حداقل آشکارا، اصرار دارند که هرگونه معامله برای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگانی که هنوز در غزه نگهداری می‌‌‌شوند، به آتش‌‌‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی بستگی دارد.

اسرائیل گفته است که در مورد هدف خود برای سرنگونی حماس در غزه سازش نمی‌کند و این نشان می‌دهد که اسرائیل با آتش بس طولانی‌مدت موافقت نخواهد کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت که مذاکره‌کنندگان هفته گذشته «پیشرفت قابل‌توجهی» داشته‌اند و به فشار برای توافق بین اسرائیل و حماس ادامه می‌دهند. میلر گفت: «ما در تلاش هستیم تا این توافق را به خط پایان برسانیم. ما فکر می‌کنیم این امکان‌پذیر است.» اما وی افزود: «در نهایت، بخشی از این موضوع به حماس برمی‌‌‌گردد و اینکه آیا حماس مایل است با توافقی موافقت کند که منافع قابل‌‌‌توجهی برای مردم فلسطین که ادعای نمایندگی آنها را دارد، داشته باشد.»

کمک ۵۳میلیون دلاری آمریکا

«اریکا گرین» هم در گزارش ۲۸ فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت، مقامات آمریکایی روز سه‌‌‌شنبه گفتند که ایالات متحده ۵۳ میلیون دلار کمک اضافی برای حمایت از برنامه‌‌‌های بشردوستانه ارائه می‌‌‌کند که به فلسطینیان در غزه و کرانه باختری کمک‌‌‌های ضروری می‌‌‌رسانند. به گفته مقامات کاخ سفید، بسته جدید کل کمک‌‌‌های ایالات متحده به غزه را به ۱۸۰ میلیون دلار خواهد رساند. جان اف کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «شکی نیست که برای رفع نیازهای حیاتی و فوری به کمک‌های بیشتری نیاز است. به همین دلیل است که رئیس‌جمهور بایدن و کل تیم او هر روز به کار خود برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه ادامه می‌دهند و در عین حال امنیت غیرنظامیان و امدادگران را نیز در اولویت قرار می‌دهند.»

سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده، در سفر به خاورمیانه بسته جدید کمک‌‌‌ها را اعلام کرد. بر اساس بیانیه این آژانس، این بودجه از سازمان‌هایی مانند برنامه جهانی غذا که به مبارزه با کمبود شدید آب و گسترش بیماری‌های عفونی ناشی از ازدحام بیش از حد در پناهگاه‌ها کمک می‌کنند، حمایت می‌کند. پاور در یک پیام ویدئویی از امان «سطوح فاجعه‌بار ناامنی غذایی» در غزه و «گلوگاه‌های بوروکراتیک» را توصیف کرد و افزود که امدادگران قادر به انجام وظایف خود «بدون تیراندازی و کشته شدن» نیستند. برنامه جهانی غذا هفته گذشته اعلام کرد که تحویل غذا به شمال غزه را به حالت تعلیق درآورده است؛ زیرا در میان تیراندازی و «فروپاشی نظم مدنی» نمی‌تواند به طور ایمن عمل کند و اسرائیل مانع از رسیدن کمک‌‌‌های قابل‌توجه به این منطقه شده است.