گروه بین‌الملل- تدابیر امنیتی در مغولستان داخلی چین به دنبال روزها تظاهرات تشدید شده است. مرگ یک چوپان باعث شد تا اعتراضات در این منطقه شکل بگیرد. طبق گزارش بی‌بی‌سی، دیروز پلیس حضور چشمگیری در منطقه به خصوص در هوهوت، پایتخت مغولستان چین داشت. این چوپان توسط کامیون حامل ذغال سنگ کشته شد. او درصدد آن بود تا مانع از ورود این کامیون به چمنزارش شود. خبرنگار روزنامه گاردین می‌گوید دانش‌آموزان و دانشجویانی که به تظاهرات پیوسته‌اند، خاطرنشان کرده‌اند که این چویان را شهید تلقی می‌کنند که جان خود را بر سر دفاع از شیوه زندگی سنتی از دست داد.

مغولستان داخلی سرشار از مواد معدنی است و این امر در برخی مواقع منجر به درگیری میان گله‌داران و شرکت‌های معدنی شده است.روز گذشته، ربیس حزب کمونیست منطقه خودمختار مغولستان داخلی در چین به دنبال ناآرامی‌های اخیر با دانش‌آموزان و معلمان دیدار کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند دیدار این مقام چینی با مردم برای آرام کردن اعتراض‌ها و خشم مردم است. مغول‌ها در این منطقه در اقلیت قرار دارند و چینی‌های «هان» اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. مخالفان حکومت چین، عمدتا دولت مرکزی را متهم می‌کنند که به منظور تغییر در ترکیب قومی مناطق مختلف و محو فرهنگ بومی، «هان»ها را به مهاجرت به مناطق مختلف تشویق می‌کند.این مخالفان همچنین می‌گویند دولت چین با بهره‌برداری از منابع معدنی، در حال تغییر راه و روش سنتی زندگی مغول‌ها است که عمدتا در دشت‌‌ها به گله‌داری مشغولند.در چین نزدیک به شش میلیون مغول زندگی می‌کنند.