به گفته دو منبع حاضر در جلسه، اردوغان گفت: «پارلمان من این موضوع را مثبت نمی‌بیند، آنها آماده تصویب پروتکل الحاق سوئد نیستند.» پارلمان ترکیه در حال حاضر در تعطیلات به سر می‌برد و در ابتدای ماه اکتبر تشکیل جلسه می‌دهد. اردوغان هنوز این پروتکل را به پارلمان ارائه نکرده است. ترکیه و سوئد در ماه ژوئیه بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن گفته شد آنکارا پیشنهاد استکهلم را که در کنار فنلاند پس از حمله روسیه به اوکراین ارائه شده بود، تصویب خواهد کرد. اردوغان در آن زمان گفت که پارلمان در پاییز تشکیل خواهد شد و این قانون را بررسی خواهد کرد. با این حال، از آن زمان اردوغان به آرامی از وعده «تصویب سریع» خود عقب‌نشینی کرده بود و ناظران دلیل آن را کوتاهی ایالات متحده در عمل به درخواست ترکیه برای دریافت اف-۱۶ خوانده‌اند. مقامات ترکیه همچنان می‌گویند که ترکیه پروتکل را تصویب خواهد کرد؛ اما ممکن است این پروتکل به تعویق بیفتد.

برخی خاطرنشان می‌کنند که سوئد نیز باید نقشه راهی را که در ماه ژوئیه مورد توافق قرار گرفت، ارائه کند تا نشان دهد که چگونه در دراز مدت با تروریسم مبارزه خواهد کرد. میدل‌ایست‌آی پیش‌تر گزارش داده بود که اردوغان متقاعد شده است که از پیشنهاد الحاق سوئد به ناتو با توجه به بسته‌ای که واشنگتن قرار است در قبال آن ارائه دهد، حمایت کند. این توافق شامل ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ و همچنین لغو تحریم تسلیحاتی کانادا علیه آنکارا می‌شد. با این حال، چندین مقام ترکیه و همچنین منابعی که از نزدیک موضوع سوئد-ناتو را دنبال می‌کنند، گفتند که مشکل بی‌اعتمادی در آنکارا هنوز وجود دارد. یک منبع ترکیه‌ای با اطلاع از این موضوع گفت: «ما مجبوریم اف-۱۶ بخریم؛ زیرا ایالات متحده ما را به‌دلیل خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ روسی از پروژه اف-۳۵ خارج کرد.»

او ادامه داد: «اکنون آنها از اف-۱۶ به‌عنوان یک ابزار چانه‌زنی استفاده می‌کنند. اما ما فهرست بلندبالایی از حوادثی در گذشته داریم که کاخ سفید نتوانست به وعده‌هایش عمل کند.» هنگامی که از بی‌اعتمادی نسبت به مواضع ایالات متحده صحبت می‌شود، چندین مقام ترکیه به سوابق گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اشاره می‌کنند، مانند وعده‌های او درباره سوریه در زمانی که معاون رئیس جمهور بود، ارائه داد. بایدن به اردوغان متعهد شده بود که گروه‌های کرد قادر به عبور از رود غرب رود فرات نخواهند بود؛ اما در نهایت این کار را کردند. یک منبع ناامید و آگاه دیگر گفت: « این درست نیست که اکنون ما باید به تعهد خود پایبند باشیم و کورکورانه منتظر باشیم تا کنگره ایالات متحده این توافق را تایید کند، بدون اینکه شاهد پیشرفتی باشیم.»

این فرد افزود: «این ما را آسیب‌پذیر می‌کند. بایدن باید با قرار دادن خود در خط‌مشی درست سیاسی نشان دهد که درخصوص این بسته جدی است.» بنابر گزارش‌ها اردوغان پس از اینکه در نشست گروه۲۰ به بایدن مراجعه کرد و درباره تصویب بسته سوئد پرسید، به وضوح ناراحت شد.» اردوغان در اجلاس گروه۲۰ گفت: «متاسفانه دوستان ما بسته اف-۱۶ را به سوئد گره می‌زنند.» اردوغان ادامه داد: «اکنون، این رویکرد به‌طور جدی ما را ناراحت می‌کند. شما می‌گویید همه چیز از کنگره آمریکا می‌گذرد. یک کنگره هم من دارم: مجلس بزرگ ملی ترکیه. گفتن «بله» برای من امکان‌پذیر نیست مگر اینکه چنین تصمیمی در مجلس بزرگ ملی ترکیه تصویب شود.» به نظر می‌رسد هر دو طرح، یعنی الحق ناتو به سوئد و تصویب بسته بایدن وارد رخوت شده و گرهی در کار این دو کشور افتاده است.