محمود فاضلی copy

اقدامات مراکز مختلف یونان در حالی ادامه دارد که ناوگان هواپیماهای آتش‌نشانی این کشور فرسوده شده است و عمر هواپیماهای مدل قدیمی نزدیک به 50سال می‌رسد. یونان دارای 18فروند هواپیمای آتش خاموش‌کن است که معمولا 13فروند آنها عملیاتی هستند. یک فروند هواپیمای آتش‌نشانی مدل سی ال-215 در حین انجام ماموریت مهار آتش‌سوزی در جنوب جزیره اویا، سرنگون شد و خلبان 34ساله و کمک‌خلبان 27ساله آن جان خود را از دست دادند.

بر اساس برآوردهای اولیه وزارت توسعه کشاورزی یونان، در آتش‌سوزی جزیره رودس ۲۵۰۰رأس حیوان تلف شده و ۵۰هزار اصله درخت زیتون از بین رفته‌اند. طی 10روز آتش‌سوزی‌ها 667مورد آتش سوزی جنگل‌ها و بوته‌ها در سراسر کشور سرشماری شده است. سه شهروند یونانی در این آتش‌سوزی‌ها کشته شدند. 74آتش‌نشان مجروح شدند. در هفته‌های اخیر، 43000هکتار از جنگل‌ها، زمین‌های بوته زار و مناطق کشاورزی بر اثر شعله‌های آتش در یونان نابود شده است.

بیش از 30‌هزار نفر به‌دلیل آتش‌سوزی غیر قابل کنترل در جنگل‌های جزیره «رودس» یونان مجبور به ترک هتل‌ها و خانه‌هایشان شدند. این آتش تقریبا تمام طول هفته گذشته در جنگل‌های این جزیره شعله‌ور بود و بادهای شدید و دمای بالای هوا آن‌ را از نقاط کوهستانی به سوی سواحل مرکزی و غربی کشاند. گردشگران به‌عنوان بخشی از عملیات تخلیه، چمدان به دست درحالی در صف‌های طولانی در سواحل این جزیره دیده ‌می‌شوند، در حال تخلیه این مناطق هستند. طی روزهای اخیر بیش از 500آتش‌سوزی بزرگ در این کشور در چند روز گذشته رخ داد. تاکنون 35هزار هکتار در آتش سوخته است. نخست‌وزیر یونان در جلسه کابینه گفت: «ما تابستان سختی را پیش رو داریم. آتش‌نشانان یازده کشور اروپایی از یونانی‌ها حمایت می‌کنند. در حال جنگ با آتش‌سوزی‌های گسترده در سراسر کشور هستیم.» او طی سخنانی دیگری در پارلمان گفت: «برای چند هفته آینده، باید در حالت آماده‌باش دائمی باشیم. ما در حال جنگ هستیم. ما چیزی را که از دست داده‌ایم بازسازی می‌کنیم، به کسانی که آسیب دیده‌اند غرامت می‌دهیم. بحران آب‌وهوایی هم اکنون اینجاست. این بحران خود را در همه جای مدیترانه با فجایع بزرگ‌تر نشان خواهد داد. وضعیت وخیم موجود ممکن است به علت افزایش دمای هوا، ​ باد‌های شدید و خشکسالی بدتر شود.»

ریاست‌جمهوری یونان مراسم سالگرد برقراری جمهوریت را که منجر به سرنگونی رژیم سرهنگ‌ها در 24ژوئیه1974 برنامه‌ریزی شده بود، لغو کرد. در وزارت خارجه یونان واحد مدیریت بحران فعال شده و تیمی در فرودگاه بین‌المللی رودوس برای خروج گردشگران خارجی از کشور مستقر شده است. شماری از گردشگران در پی دستور مراجع محلی برای تخلیه محل اقامت خود، گذرنامه‌های خود را در محل اقامت جا گذاشته و برای خروج از کشور باید شناسایی شوند. تعدادی از کشورهای خارجی نیرو به یونان اعزام کردند. ترکیه دو فروند هواپیمای آتش‌نشانی و یک بالگرد، مصر سه هواپیمای آتش‌نشانی و اردن، اسرائیل، قبرس، ایتالیا، فرانسه، آلمان، مالت، رومانی، اسلوواکی، لهستان، کرواسی و بلغارستان به یونان نیرو اعزام کردند. به‌دنبال این آتش‌سوزی‌ها تمام رزروهای مربوط به مقصد سفر به مناطق آسیب‌دیده جنگلی در جنوب شرقی رودس لغو شده و بسیاری شرکت‌های جهانگردی نیز از لغو سفرها به این مناطق خبر دادند. گسترش آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان باعث شد که برای جزیره «کورفو» واقع در غرب این کشور هم دستور تخلیه صادر شود. آتش‌سوزی در بخش شمالی این جزیره روی داده که عمدتا مورد توجه گردشگران انگلیسی است. دستور تخلیه کورفو در حالی صادر می‌شود که در روزهای اخیر حداقل 19هزار نفر نیز از جزیره «رودوس» تخلیه شدند. شعله‌های آتش در مرکز این جزیره نیز در حال گسترش است و بسیاری از گردشگران مجبور به ترک هتل‌های خود شدند. جزیره کورفو واقع در شمال غربی یونان مقصدی محبوب برای گردشگران است و سالانه صدها هزار انگلیسی به آن سفر می‌کنند. یکی از آتش‌سوزی‌های ویرانگر در جنگل‌های یونان، انفجارهای متعددی را در یک انبار مهمات ایجاد کرده و صدای انفجارها کیلومترها دورتر شنیده می‌شد. در مجاورت کمپ، شیشه‌ها بر اثر شدت انفجار شکسته شد که انبار مهمات در حدود چهار کیلومتری شمال فرودگاه نئا آنکیالوس قرار دارد. سه اسکادران F-16 در آنجا مستقر هستند. به دلایل امنیتی قرار است این جنگنده‌های بمب‌افکن به دیگر پایگاه‌های نیروی هوایی یونان منتقل شوند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در راستای نزدیکی دو کشور پس از زلزله اخیر در این کشور اعلام کرد که آماده است هر کاری که می‌تواند برای کمک به یونان در مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی انجام دهد. ترکیه 2هواپیمای آتش‌نشانی و یک بالگرد آتش‌نشانی را به یونان که با آتش‌سوزی بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند، اعزام کرد. «یونان به کمک سایر کشورها نیاز دارد. بهترین آرزوها را برای همسایگان یونانی به‌ویژه مردم رودوس دارم.» درحالی‌که آتش‌سوزی‌های گسترده در نقاط مختلف یونان در جریان بود، آقای میتاراکیس وزیر حفاظت از شهروند در حال گذراندن تعطیلات تابستانی خود در جزیره پاتموس بود! و مانع از آن نشد وزیر حفاظت از شهروند تعطیلات تابستانی خود را لغو کند و همین امر واکنش‌هایی را در افکار عمومی مردم این کشور درپی داشت و با نارضایتی نخست‌وزیر روبه‌رو بود و او چنین رفتاری را غیرقابل پذیرش دانست. درپی تماس نخست وزیر با وزیر مربوطه، وزیر حفاظت از شهروند از مقام خود استعفا کرد. وزیر مستعفی اشتباه خود را پذیرفت و رویکرد خود را در این زمینه نادرست خواند.