او تصریح کرد که اقدامات خشن گروگان‌گیران وی و خانواده‌اش به دلیل این بود که پیشنهادهای آنها را نپذیرفته است. بویل و همسر آمریکایی‌اش به همراه سه فرزندشان روز پنج‌شنبه با مشارکت نیروهای اطلاعاتی پاکستانی و آمریکایی آزاد شدند. این زوج در سال ۲۰۱۲ از سوی افراد شبکه حقانی در افغانستان ربوده می‌شوند. سه بچه آنها طی مدتی که آنها گروگان بودند به دنیا آمده‌اند. کولمن، همسر جاشوا بویل در زمانی که ربوده شدند باردار بود اما وی دو فرزند دیگر خود را پس از اسارت به دنیا آورد.

بویل البته نگفت که فرزند وی کشته شده است یا نه و تنها به این جمله بسنده کرد که طالبان دستور کشتن دخترش را داده بوده است. او گفت کولمن از سوی یکی از محافظان وی مورد تجاوز قرار گرفته و مافوق‌هایش نیز از وی حمایت کردند. او از دولت افغانستان خواست که این مامور را به دادگاه احضار کند. او گفت: من قطعا قصد ندارم اجازه دهم که یک باند بی‌رحم و فریبکار آینده خانواده مرا تعیین کنند یا حتی خانواده‌ام را ضعیف کنند و با هر هزینه‌ای از خانواده‌ام دفاع خواهم کرد. بویل تاکید کرد که وی به این دلیل به افغانستان سفر کرده بود تا از اقلیتی غفلت شده در جهان و روستاییان معمولی که زیر خشونت طالبان زندگی می‌کنند حمایت و به آنها کمک کند؛ جایی که نه سازمان مردم نهادی وجود دارد نه کمک‌کننده‌ای از سوی حکومت.

بویل همچنین علت عدم استفاده وی از هواپیمای آمریکایی برای بازگشت را ترس از دستگیری ندانست و با رد این اتهام گفت که تنها به دلایل پزشکی که یکی از فرزندانش با آن مواجه بوده است به سوی کانادا آمده‌اند. او در این زمینه تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم من هیچ‌گونه پروازی را که مرا به نزدیکی مرزهای کشورم یعنی کانادا می‌رساند، رد نمی‌کردم. بویل پیش‌تر با خواهر عمر خدر که یکی از زندانیان گوانتانوامویی بوده است ازدواج کرده بود. عمر خدر افغانی و متهم بوده است که در جنگ علیه آمریکا شرکت داشته است. مقامات آمریکایی می‌گویند در مورد گذشته بویل سوالاتی وجود دارد اما خطر دستگیری وی را تهدید نمی‌کند. واین هورن‌باکل سخنگوی دادگستری ایالات‌متحده می‌گوید: کولمن و همسرش با هیچ اتهامی مواجه نیستند و ما به‌دنبال دستگیری آنها نیستیم.

پیش از اینکه بویل به کانادا برسد پدر او پاتریک بویل به سی‌ان‌ان گفت که آنها از طریق یک عملیات نجات جان سالم به در برده‌اند. او به نقل از جاشوا می‌گوید: آن ۵ نفر پشت یک خودرو بودند که خودرو در یک استراحتگاه می‌ایستد اما زندانبانان، خود را در محاصره ۳۵ نیروی پاکستانی می‌بینند. در این حین بین دو طرف آتش رد و بدل می‌شود و جاشوا در این بین زخمی می‌شود. کانادا نیز زخمی شدن جاشوا از ناحیه پا را تصدیق می‌کند. این همه آن چیزی است که می‌دانیم. پدر بویل می‌گوید رخ دادن این حوادث و نجات جان آنها چیزی جز معجزه نبوده است. بویل می‌گوید: کولمن در آخرین ویدئوی خود تاکید کرده بود اگر جان سالم به در ببرند یک معجزه رخ داده است و حالا جاشوا بویل می‌گوید که آنها در میان معجزه زندگی می‌کنند.