دنیای اقتصاد: در زمین لرزه‌ قدرتمندی که در بخش مرکزی مکزیک از جمله مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور، رخ داد تا کنون ۲۴۸ نفر جان باخته‌اند. با این حال، شمار قربانیان مدام بالاتر می‌رود. ساختمان‌های زیادی فرو ریخته‌اند و وضعیت همچنان ناروشن و آشفته است. به گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا کانون این زلزله حدود ۱۲۰ کیلومتری مکزیکو‌سیتی در عمق ۵۱ کیلومتری زمین بوده است.

شدت این زلزله ۱/ ۷ ریشتر بوده و مرکز آن استان پوبلا در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت ثبت شده است. جنوب مکزیکوسیتی بیشترین آسیب را دیده است. تنها با فرو ریختن ساختمان یک مدرسه و کودکستان دست‌کم ۲۲ کودک و چند بزرگسال جان باختند. امدادگران به جست‌وجو برای یافتن زیر آوار ماندگان ادامه می‎دهند. هنوز ٣٠ دانش‌آموز دیگر ناپدید هستند و تلاش برای یافتن آنان از زیر آوار ادامه دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، علاوه بر مکزیکوسیتی، این زلزله تلفات و خساراتی در استان‌های پوئبلا، مورلوس و مکزیکو به بار آورده است. طبق آخرین آمار، حداقل ۵۵ نفر در ایالت مورلوس در جنوب پایتخت و ۳۲ نفر در پوئبلا جان خود را از دست داده‌اند اما احتمالا این آمار افزایش خواهد یافت. بسیاری از مردم از بیم پس‌لرزه‌های زلزله خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و در خیابان به‌سر می‌برند. حدود ۴ میلیون نفر از برق محروم و بسیاری از خطوط تلفن از کار افتاده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، پایتخت بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد. در مکزیک حالت بحرانی اعلام شده و در پایتخت زندگی روزمره از روال عادی بیرون افتاده است. میگل انگل مانسرا شهردار مکزیکو سیتی به یک شبکه تلویزیونی محلی، تلویزا، گفت که سازمان‌های امدادرسانی با ساختمان‌های ریخته یا به‌شدت آسیب‌دیده در ۴۴ نقطه روبه‌رو هستند. زمین لرزه‌ شامگاه سه‌شنبه (۱۹ سپتامبر) همزمان با برگزاری تمرین‌های آمادگی برای زلزله در مکزیکو سیتی در سی و دومین سالگرد زلزله‌ای که ۱۰ هزار کشته به جا گذاشت، روی داد. زلزله‌ای که در سال ۱۹۸۵ روی داد ۱۰ هزار نفر کشته شدند. پایتخت مکزیک روی یکی از فعال‌ترین گسل‌های زلزله‌خیز قرار گرفته است. در ضمن کمتر از دو هفته پیش در ۷ سپتامبر زلزله شدیدی مکزیک را لرزانده و بیش از صد قربانی گرفته بود.

در زمین لرزه دو هفته پیش همچنین بسیاری از مردم در ساختمان‌های دستخوش حریق به تله افتاده بودند. در جریان زلزله قبلی که رئیس‌جمهور مکزیک آن را شدیدترین زلزله قرن اخیر در این کشور توصیف کرده، دست‌کم ۶۱ نفر کشته شدند. مقام‌های مکزیک بزرگی زلزله دو هفته پیش را ۲/ ۸درجه اعلام کرده بودند. انریکه پینا نیه تو، رئیس‌جمهوری مکزیک، از مردم خواست خیابان‌ها را برای عبور و مرور وسایل نقلیه اضطراری باز بگذارند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت: «خدا یار مردم مکزیکو سیتی باشد. ما با شما هستیم و هنگام نیاز کنار شما خواهیم بود.»