گروه جهان: در دو روز عربستان طعمه داعش شد. دوشنبه در حالی که عملیات داعش در مقابل کنسولگری ایالات متحده نافرجام ماند، روز سه‌شنبه از این کشور خبر رسید که در اطراف مسجد النبی (ص) در مدینه یک عملیات انتحاری انجام شده است که در پی آن ۴نفر کشته شده‌اند. به گزارش الجزیره یک بمب‌گذار انتحاری با منفجر کردن خود در پارکینگ مسجد النبی (ص) موجب کشته شدن ۴ نیروی پلیس عربستان سعودی شد.

این در حالی است که یک حمله همزمان دیگر نیز در منطقه قطیف رخ داده بود. البته پیش از این حملات یک بمب‌گذار دیگر در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده در عملیات خود ناکام ماند و در این حمله تنها عامل انتحاری کشته شد.

عربستان سعودی می‌گوید ۱۹ نفر را به‌دلیل حوادث اخیر دستگیر و بازداشت کرده است. در میان دستگیر شدگان ۱۲ پاکستانی و ۷عربستانی دیده می‌شوند. نیروهای امنیتی عربستان در گزارشی اعلام کردند عامل بمب‌گذار مدینه جوانی ۲۶ ساله بوده که سابقه استفاده از مواد مخدر هم داشته است. نائر مسلم حمد، عامل انتحاری با عبور از گیت‌های پارکینگ مسجد النبی (ص) خود را مقابل نیروهای امنیتی این مکان مقدس مسلمانان منفجر کرده است. خبرگزاری‌های داخلی عربستان می‌گویند بلافاصله پس از عملیات، اطراف مسجد‌النبی(ص) به حالت امنیتی در آمد و نیروهای پلیس رفت و آمد نفرات را کنترل می‌کردند. یک روز پس از این حمله اما وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان تحقیقات درخصوص این دو انفجار که یکی در نزدیکی مسجد نبوی و دیگری در نزدیکی یکی از مساجد مجاور بازار میاس در استان القطیف رخ داد، این اطلاعات حاصل شد:

اول: در جریان تحقیقات، مشخص شد عامل انتحاری انفجار تروریستی مسجد نبوی شهروند عربستانی به نام «نائر مسلم حمد النجیدی البلوی» ۲۶ ساله است که سابقه مصرف مواد مخدر نیز داشته است.

دوم: در تحقیقات هویت عاملان انتحاری انفجار تروریستی استان القطیف نیز مشخص شد که عبارتند از: «عبد الرحمان صالح محمد العمر» ۲۳ ساله که در سال ۱۴۳۵ هجری به جرم شرکت در تجمع‌هایی که در راستای آزادی زندانیان پرونده‌های تروریستی برگزار شده بود،‌ دستگیر شد. «ابراهیم صالح محمد العمر»، ۲۰ ساله و «عبدالکریم ابراهیم محمدالحسنی» ۲۰ ساله.

سوم: در جریان تحقیقات به عمل آمده در این انفجار و آزمایش آثار باقیمانده از آن وجود ماده منفجره نیتروگلیسیرین ثابت شد و این همان ماده‌ای است که در انفجار شهر جده در پارکینگ بیمارستان سلیمان فقیه، در نزدیکی کنسولگری آمریکا به دست آمد و همچنان تحقیقات درخصوص انفجار جده نیز ادامه دارد.

چهارم: به دنبال انفجارهای تروریستی شهر مدینه و استان‌های جده و القطیف ۱۹ مظنون از جمله هفت عربستانی و ۱۲ تبعه پاکستانی بازداشت شدند. شواهد و مدارکی دال بر ارتباط این ۱۹ تن با انفجارهای مذکور وجود دارد. دستگاه امنیتی عربستان همچنان به تحقیقات خود درخصوص این انفجارهای تروریستی ادامه می‌دهد و به زودی بیانیه الحاقی درخصوص آخرین تحولات و اطلاعات به‌دست آمده از این پرونده‌ها صادر خواهد شد. این در شرایطی است که در واکنش به این حملات ملک سلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت و عربستان سعودی به زودی پاسخ تروریست‌ها را خواهد داد. محمد بن نایف، وزیر کشور و ولیعهد عربستان در جریان ملاقات با زخمی‌شدگان حادثه تروریستی شهر جده گفت: اقدامات تروریستی در شهرهای مدینه و جده در غرب عربستان و قطیف در شرق تنها قدرت و همبستگی ما را افزایش می‌دهد.