گروه اقتصاد بین‌الملل: سیاست‌های اقتصادی و تجاری دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مورد بررسی محافل اقتصادی آمریکا و جهان قرار گرفته است و همزمان او در مبارزات انتخاباتی از نامزد دموکرات‌ها، هیلاری کلینتون، درحال عقب افتادن است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، گزارش جدیدی که موسسه مودیز منتشر کرده تاثیرات اقتصادی ریاست‌جمهوری احتمالی ترامپ را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که سیاست‌های ترامپ به یک «رکود طولانی» منجر خواهد شد. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز و کسی که به کمپین انتخاباتی جان مک‌کین در انتخابات ۲۰۰۸ مشاوره می‌داد، در این گزارش نوشته است: «اگر همه سیاست‌هایی که او بیان کرده است به‌صورت قانون در بیایند، اقتصاد دچار یک رکود طولانی خواهد شد و پایان چهار سال ریاست‌جمهوری او همانند زمانی خواهد بود که به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود.»

کمپین انتخاباتی ترامپ به این گزارش واکنش نشان داد و گفت: زندی به کمپین انتخاباتی کلینتون کمک مالی کرده است و درمورد مشوق‌ها و طرح بازسازی وام‌های مسکن به دولت اوباما مشاوره داده است. زندی و گروه او سناریوهای مختلفی را بررسی کرده‌اند. این سناریوها عبارتند از: ۱-همه سیاست‌های ترامپ تصویب می‌شوند ۲- چند سیاست او مورد تصویب قرار می‌گیرد ۳- نسخه‌های تعدیل شده این سیاست‌ها تصویب می‌شوند. اما هرکدام از این سناریوها عملکرد ضعیف اقتصادی را درپی خواهند داشت. گزارش موسسه مودیز نشان می‌دهد:«نتیجه سیاست‌های اقتصادی ترامپ تحت هریک از این سناریوها، این است که اقتصاد آمریکا بیشتر در انزوا قرار خواهد گرفت و کوچک خواهد شد.» در واقع تحت همه سناریوها زندی و گروه او به چهار نتیجه اصلی رسیده‌اند: «۱- این سیاست‌ها منجر به سهم کمتر آمریکا در اقتصاد جهانی می‌شوند ۲- این سیاست‌ها منجر به کسری بودجه و بدهی‌های بیشتر دولت می‌شوند ۳- این سیاست‌ها به شدت به نفع خانوارهای پردرآمد هستند، ۴- این سیاست‌ها موجب می‌شوند اقتصاد آمریکا ضعیف‌تر شود به‌طوری که مشاغل کاهش پیدا می‌کند و نرخ بیکاری بیشتر می‌شود.»

تقریبا همه طرح‌هایی که توسط ترامپ مطرح شده است، از طرح مالیاتی گرفته تا برنامه اخراج نزدیک به ۱۱ میلیون مهاجری که به‌طور غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند، موجب شده است مدل‌های تحلیل مودیز برآورد ضعیف‌تری از تولید ناخالص داخلی به دست دهند. زندی سه طرح سیاسی را به‌طور خاص مورد بررسی قرار داده است:

1- کاهش نرخ مالیات: زندی پیش‌بینی می‌کند بدون درآمد مالیاتی، کسری بودجه به بیش از ۹ تریلیون دلار طی ۱۰ سال آینده خواهد رسید. این مساله موجب می‌شود سرمایه‌گذاری دولتی در پروژه‌هایی که به لحاظ اقتصادی سودآور هستند، کاهش یابد. این مساله همچنین خانوارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌رغم نرخ‌ پایین‌تر مالیات، هزینه سرمایه کسب و کارها و هزینه استقراض خانوارها بسیار بالاتر خواهد بود که این موضوع تاثیر منفی بر سرمایه‌گذاری و نهایتا بر بهره‌وری و رشد تولید ناخالص داخلی خواهد گذاشت.

2- اخراج مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند: این اقدام به‌صورت «شوک عرضه» بر بازار کار عمل خواهد کرد، موجب افزایش هزینه‌های نیروی کار خواهد شد، حاشیه سود شرکت‌ها را از میان خواهد برد و کسب و کارها را وادار خواهد کرد قیمت‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش دهند. رکود بازار کار و نرخ بالای تورم فدرال رزرو آمریکا را مجبور خواهد کرد به سرعت نرخ بهره را عادی کند و سپس نرخ بهره را بالاتر از سطح تعادلی که مدت‌های طولانی در آن سطح بود، افزایش دهد.

3- وضع تعرفه‌های بالاتر بر تجارت خارجی: این مساله موجب می‌شود قیمت کالاها افزایش یابد، زیرا قیمت کالاهای وارداتی از کشورهایی مانند چین و مکزیک گران‌تر می‌شود. بدبینی ترامپ درمورد تجارت صادرات آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. آسیبی که افزایش تعرفه از طرف چین و مکزیک و تقویت ارزش دلار به صادرات آمریکا وارد می‌کند بسیار چشمگیر است. تاثیر این مساله در سال ۲۰۱۹ به اوج خود خواهد رسید و صادرات واقعی آمریکا تا ۸۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

گزارش مودیز نخستین گزارشی نیست که تبعات اقتصادی ریاست‌جمهوری احتمالی ترامپ را بررسی می‌کند. اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی درمورد برنامه‌های ترامپ در حوزه‌های تجارت بین‌المللی، مهاجرت و برنامه بدهی‌ها انتقادهایی را مطرح کرده‌اند. کلینتون نیز سیاست‌های اقتصادی ترامپ را به باد انتقاد می‌گیرد. او در سخنرانی خود در کلمبوس، مرکز ایالت اوهایو، از برنامه‌های اقتصادی و تجاری ترامپ به شدت انتقاد کرد. همزمان با سخنرانی کلینتون کمپین انتخاباتی او برنامه‌ای با نام «هنر سرقت» در وب‌سایت خود به راه انداخت و به سابقه کسب و کار ترامپ حمله کرد. در این وب‌سایت نوشته شده است: «دونالد ترامپ اساسا یک تاجر بد است و پولش را از طریق صدمه زدن به خانوارهای طبقه متوسط و کسب و کارهای کوچک به‌دست آورده است. او ورشکستگی‌های خود را به گردن پیمانکاران و کسب و کارهای کوچک انداخته است.»