جادوی ترامپ - ۸ خرداد ۹۵

گروه جهان: ترامپ از خط پایان عبور کرد و به اولین نامزدی تبدیل شد که توانست در بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تعداد آرای لازم هیات نمایندگی‌ها را کسب کند. به گزارش سی‌ان‌ان دونالد ترامپ توانست تعداد هیات نمایندگی‌ها را برای عبور از خط پایان کسب کند. او تاکنون توانسته رای نیابتی ۱۲۳۹ هیات نمایندگی را کسب کند. این در حالی است که نامزد ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان به رای ۱۲۳۷ هیات نمایندگی نیاز دارد.

او در حالی که در چند هفته اخیر به‌عنوان تنها نامزد باقیمانده از جمهوری‌خواهان در انتخابات داخلی این حزب شرکت می‌کرد، توانست چند هفته پیش از برگزاری کنوانسیون جمهوری‌خواهان آرای لازم را کسب کند. با این حال گفته می‌شود که رای دو ایالت بزرگ، یعنی کالیفرنیا و نیوجرسی باقیمانده و ممکن است آرای تعداد هیات نمایندگی‌ها افزایش پیدا کند. قرار است در هفتم ژوئن در این دو ایالت انتخابات مقدماتی برگزار شود.

به‌رغم اینکه تد کروز و جان کیسیچ از انتخابات کنار کشیده‌اند، اما نام آنها به‌طور صوری در برگه آرای این انتخابات وجود دارد. با وجود اینکه ترامپ به‌طور رسمی نامزدی حزب جمهوری‌خواه را نپذیرفته اما او توانسته آرای درون‌حزبی لازم را برای نامزدی از طرف حزب‌ جمهوری‌خواه به دست بیاورد. این در شرایطی است که تعداد ۳۰۳ هیات نمایندگی دیگر در این حزب باقیمانده است. چنانچه ترامپ بتواند آرای این هیات نمایندگی‌ها را به دست بیاورد با نیروی مضاعفی می‌تواند رهبران حزب جمهوری‌خواه را مجاب کند تا وی را به‌طور رسمی نامزد نهایی این حزب معرفی کنند.

ترامپ که یک تاجر میلیونر اهل نیویورک است توانست از ۱۶ رقیب خود پیشی بگیرد و اکنون نیز به‌عنوان نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری آمریکا مطرح است. او از سوی برخی جمهوری‌خواهان متهم است که چندان به آرای محافظه‌کاری پایبند نیست و پیرو ارزش‌های نیویورکی است. با این حال پم پولارد، رهبر حزب جمهوری‌خواه آمریکا در ایالت اوکلاهاما آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: من مشکلی با حمایت از ترامپ ندارم. او کسانی را که از اوضاع کنونی در کشورمان ناراضی‌اند به دور خود جمع کرده است. همزمان استیو هاوس، هم‌حزبی پم پولارد در تایید ترامپ به قدرت رهبری و تجربه او در امور اقتصادی می‌پردازد و می‌گوید که ترامپ دارای قدرت رهبری بزرگی است و اگر بتواند سیاستمداران مستعدی را به دور خود جمع کند، موفق می‌شود.

ترامپ با توجه به کنار کشیدن رقبای اصلی خود، تد کروز، جان کیسیچ و مارکو روبیو در مبارزات مقدماتی درون حزبی، عملا تنها فرد باقی مانده بود و ناظران پیش‎بینی کرده بودند که به احتمال زیاد در مجمع انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان نامزد نهایی معرفی خواهد شد. این در حالی است که پیش‌تر چند چهره ارشد جمهوری‌خواه با نامزدی ترامپ مخالفت کرده بودند زیرا در توانایی او برای رقابت با دموکرات‌ها در انتخابات سراسری و صلاحیت او برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا تردید داشتند.

اما ترامپ در سالن بیسمارک در داکوتای شمالی به پشت تریبون رفت و به طعنه به هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات‌ها گفت: من الان در این نقطه هستم، در حالی که هیلاری کلینتون هنوز در حال مبارزه است. ترامپ در روزهای نخستین که رهبری کمپین خود را برای مبارزه به عهده گرفت، چندان از سوی رهبران حزب جمهوری‌خواه و رسانه‌ها جدی گرفته نشد. رهبران حزب جمهوری‌خواه بر این باور بودند که او با شعارهای پوچ و توخالی نمی‌تواند نظر رای‌دهندگان و همین‌طور رهبران این حزب را جلب کند، اما هم‌اینک برخی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه که زمانی رقیب وی بودند از نامزدی ترامپ به شدت حمایت می‌کنند.

«نیوت‌ گینگریچ» رئیس مجلس سابق نمایندگان آمریکا می‌گوید: هیچ کسی تاکنون نتوانسته بود به این سرعت رقبای خود را کنار بزند. در تاریخ ایالات‌متحده سابقه نداشته کسی بتواند از ۱۶ ژوئن (سال گذشته) تا ۲۶ ماه مه بتواند حضور خود را به‌عنوان تنها نامزد حزب جمهوری‌خواهان قطعی کند. او در تایید این سخنان نیز توییتی در توصیف توانایی‌های ترامپ می‌نویسد تا ستایش خود را از او تکمیل کند. او در این شبکه اجتماعی نوشت: کاری که ترامپ کرد به یاد‌ماندنی است. گفته می‌شود گینگریچ جزو کسانی است که نامش برای حضور در لیست معاون اولی دونالد ترامپ رزرو شده است. اگرچه ترامپ توانسته رقبای جمهوری‌خواه خود را به راحتی کنار بزند اما کار وی هنوز تمام نشده و او باید پنجه در پنجه هیلاری کلینتون از حزب دموکرات بیندازد.

به‌رغم اینکه بسیاری هیلاری کلینتون را یک نامزد از پیش برنده می‌دانند اما واقعیت‌های آماری نشان می‌دهد که دونالد ترامپ توانسته خود را به یک قدمی نامزد دموکرات‌ها برساند. براساس آمارهای منتشره از سوی سایت«Real clear politics» هیلاری کلینتون به‌طور متوسط در آمارهای ملی یک درصد از دونالد ترامپ پیش است. این در شرایطی است که غول املاک و مستغلات آمریکا پیش از این به‌طور متوسط با فاصله ۸ درصدی از کلینتون عقب بود.

این احتمال مطرح شده است که بخشی از آرای سندرز، رقیب داخلی هیلاری کلینتون ممکن است به سبد ترامپ اضافه شود. در چند مرکز آماری این گفته نیز تایید شده و طرفداران سندرز گفته‌اند در نبود «ورمونتی» به دونالد ترامپ رای خواهند داد. با این وجود ترامپ در برخی ایالت‌ها مانند فلوریدا، اوهایو و پنسیلوانیا از رقیب دموکرات‌ خود عقب است اما این عقب‌ماندگی به اندازه‌ای نیست که وی بتواند آن را در ماه‌های پیش‌رو جبران کند.

«پال مانافورت»، مشاور ارشد دونالد ترامپ بر این باور است که ترامپ در رقابت با هیلاری کلینتون کار سختی در پیش ندارد و به راحتی پیروز انتخابات ماه نوامبر خواهد بود. او در گفت‌وگو با هافینگتون‌پست گفت: «او پیروز میدان خواهد شد. رقابت سختی نیست. ترامپ در شرایطی عادی پیروز است مگر اینکه خودمان خرابکاری کنیم.» برخی می‌گویند ترامپ ممکن است در صورتی که رئیس‌جمهوری آمریکا شود از برخی شعارهای خود عقب‌نشینی کند اما مانافورت تاکید می‌کند که ترامپ همواره ترامپ خواهد بود.

مانافورت می‌گوید: او ممکن است برخی از نظریات خود را مانند سخنانی که در باب مسلمانان داشته تعدیل کند اما هرگز قدمی به پس نخواهد گذاشت. او تصریح می‌کند: شاید او زن یا فردی را از اقلیت در کابینه خود قرار ندهد، شاید او در سطحی که جورج بوش دوم توانست آرای لاتین‌تبارها را به دست آورد از سوی آنها حمایت نداشته باشد، اما او در ایالت‌های غیرحزبی خواهد توانست رای لاتین‌تبارها را به دست آورد. ترامپ نیز در شبی که توانست آرای لازم را برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه کسب کند تقریبا مانند مشاورش فکر می‌کند و می‌گوید: «اگر می‌خواهید بزرگ باشید نیازی به یکپارچگی، صداقت و شجاعت ندارید. مادامی که پول دارید می‌توانید بزرگی کنید.» او در سخنرانی خود در سالن بیسمارک تاکید کرد: «فقط یک کار لازم است که ما مجبور به انجام آن هستیم؛ اینکه آمریکا را دوباره ثروتمند کنیم و برای اینکه دوباره بزرگی خود را به دست بیاورید لازم است ثروتمند باشید.»