لکوموتیو صنعت روی ریل رشد

گروه خودرو: جدیدترین آمار تولید خودروهای سواری کشور در حالی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت» اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ «جاده مخصوص» توانستند با تولید بیش از ۷۹۸ هزار دستگاه محصول در ۱۱ ماه امسال، به رشدی ۶/ ۵۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یابند. بنابر آماری که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» ارائه کرده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز بزرگ کشور، در مجموع ۷۹۸ هزار و ۵۰۱ دستگاه انواع محصولات سواری را تا پایان بهمن‌ماه امسال به تولید رسانده‌اند و در این بین، سهم ایران خودرویی‌ها بیشتر است. بر این اساس، آبی‌های جاده مخصوص با تولید ۴۷۴ هزار و ۹۶۲ دستگاهی، رشد ۵/ ۷۳ درصدی را به ثبت رسانده‌اند و سایپا نیز که تیراژی ۲۲۵ هزار و ۹۰۷ دستگاهی داشته، افزایش تولید ۱۵ درصدی را به خود می‌بیند. همچنین پارس‌خودرویی‌ها نیز که زیرمجموعه سایپا به‌شمار می‌روند، طی ۱۱ ماه امسال ۹۷ هزار و ۶۳۲ دستگاه تولید داشته‌اند و این آمار، رشد ۵/ ۸۴ درصدی را برای آنها در پی داشته است. طبق آمار ارائه شده، در جمع خودروهای تولیدی طی ۱۱ ماه امسال، باز هم این پژو ۲۰۶ است که توانسته بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص دهد. همچنین لقب پرتیراژترین خودرو داخلی نیز کماکان در اختیار پراید قرار دارد و رانا نیز تنها خودرویی است که تولیدی‌اش منفی شده است.

آمار تولید ۱۱ماهه، نکات دیگری را نیز در خود جای داده که در این بین می‌توان به رشد بالای تیبا و همچنین تولید حدود ۲۲۸ هزار دستگاه پراید اشاره کرد. هرچند تولید ۱۱ ماهه خودروسازان از «رشد» حکایت دارد، اما طبق آمار، «نرخ رشد» تولید خودرو باز هم افت کرده است، به‌نحوی‌که تولید ۱۰ ماهه صنعت خودرو بیش از ۵۶ درصد افزایش را نشان می‌داد، اما در آمار جدید، این عدد به ۶/ ۵۲ درصد نزول کرده است. برخی کارشناسان یکی از عوامل زمینه‌ساز پایین آمدن نرخ تولید در خودروسازی را «کاهش تقاضا» عنوان می‌کنند، هر چند به گفته آنها، بالا رفتن پایه تولید در سال ۹۲ نسبت به ۹۱ نیز می‌تواند دیگر دلیل پایین آمدن نرخ رشد تولید خودروهای سواری کشور باشد. به‌عبارت بهتر، با توجه به اینکه روند رو به رشد اخیر تولید خودرو در کشور، از پاییز سال گذشته آغاز شد، طبیعی است که هرچه جلوتر برویم، از نرخ رشد تولید کاسته خواهد شد، چون در واقع عدد پایه تولید بالا می‌رود و طبعا نرخ رشد (نه رشد) پایین می‌آید.

ویراژ پژو ۲۰۶ و تیبا

اما به سراغ آمار برویم و ببینیم سه خودروساز بزرگ داخلی در ۱۱ ماه امسال چه عملکردی داشته و کدام خودروها با افت و کدام با رشد روبه‌رو شده‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید تمامی محصولات سواری خود را افزایش دهند و در این بین، بیشترین رشد نصیب پژو ۲۰۶ شده است. بنابر آمار، تولید این محصول به ۹۶ هزار و ۳۵۵ دستگاه در ۱۱ ماه امسال رسیده و این عدد از رشد حدودا ۱۸۰ درصدی تولید ۲۰۶ نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حکایت می‌کند. دیگر پژویی ایران‌خودرو که در ۱۱ ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو ۴۰۵ است، خودرویی که علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد. ایران‌خودرویی‌ها در مجموع ۱۰۸ هزار و ۱۹۱ دستگاه پژو ۴۰۵ را در ۱۱ ماه امسال تولید کرده‌اند که این آمار از رشد ۴۶ درصدی تیراژ ۴۰۵ حکایت می‌کند. همچنین پژوپارس نیز با رشد تولید طی بازه زمانی موردنظر مواجه شده؛ به‌نحوی‌که آمارها می‌گویند این خودرو نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته ۵۱ درصد رشد تولید داشته است. ایران‌خودرویی‌ها در بازه زمانی موردنظر ۱۳۸ هزار و ۲۴۹ دستگاه پژو پارس را به تولید رسانده‌اند و این نشان می‌دهد که آبی‌های جاده مخصوص علاقه ویژه‌ای به این خودرو دارند. پارس در تمامی سایت‌های فعال داخلی خود به تولید می‌رسد و طبق آمار، سایت تهران توانسته بیش از دیگر سایت‌ها از پارس پذیرایی کند. این محصول در سایت‌های مازندران و فارس ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد که البته در این سایت‌ها از تیراژ نسبتا پایینی برخوردار است. ایران‌خودرو اما در تولید سمند نیز با رشد تیراژ روبه‌رو شده و توانسته ۹۲ هزار و ۸۳۰ دستگاه از این خودرو را در دو سایت مرکزی و مازندران به تولید برساند. این آمار نشان می‌دهد که تولید سمند در ۱۱ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۶۱ درصد رشد کرده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سوزوکی گرندویتارا که تنها محصول شاسی‌بلند ایران‌خودرو به‌شمار می‌رود و در سایت خراسان این شرکت مونتاژ می‌شود، فقط ۶۵۲ دستگاه طی ۱۱ ماه امسال تولید شده است. این آمار سبب شده میهمان چشم بادامی ایران‌خودرو، ۵/ ۳۱ درصد در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، رشد را تجربه کند. از ویتارا که بگذریم، ایران‌خودرویی‌ها تنها چهار هزار و ۶۳۲ دستگاه دنا را طی ۱۱ ماه امسال به تولید رسانده‌اند و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، دنا فقط ۲۰ دستگاه تیراژ داشت. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا اما با افت جزئی تولید در ۱۱ ماه امسال روبه‌رو شده است؛ به‌نحوی‌که تیراژ آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۹/ ۵ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس ایران‌خودرو ۲۴ هزار و ۵۱۶ دستگاه رانا را تولید کرده و آن طور که خبر می‌رسد، این شرکت می‌خواهد سهم رانا را در سبد محصولات خود کم کند. اما همان طور که پژو ۲۰۶ توانسته بیشترین سهم تولید ایران خودرو را به خود اختصاص دهد، تیبا نیز بالاترین رقم رشد را بین محصولات سایپا در ۱۱ ماه امسال ازآن خود کرده است. بنابر آمار، سایپایی‌ها توانسته‌اند در بازه زمانی موردنظر ۷۸ هزار و ۴۶۹ دستگاه تیبا را به تولید برسانند و در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، به رشدی ۱۱۹ درصدی در تولید این خودرو دست یابند. تیبا علاوه‌بر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید می‌رسد.

پراید در خط یک تولید

اما سری هم به پراید بزنیم، خودرویی که همچنان لقب پرتیراژترین محصول خودروسازی ایران را یدک می‌کشد و البته پژو پارس با فاصله در تعقیب آن است. بنابر آمار، سایپایی‌ها در ۱۱ ماه امسال توانسته‌اند با کمک پارس خودرو ۲۲۷ هزار و ۶۱۹ دستگاه پراید را به تولید برسانند و این نشان می‌دهد تیراژ این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۱۴ درصد رشد کرده است. سایپایی‌ها همچنین در ۱۱ ماه امسال یک هزار و ۹۵۸ دستگاه سراتو را مونتاژ کرده‌اند، خودرویی که هم‌اکنون می‌توان مدل‌های دنده‌ای و اتومات آن را به ترتیب با قیمت ۷۵ و ۹۵ میلیون تومان خرید. تداوم تولید سراتو در حالی است که ظاهرا تولید رنو ساندرو در پارس‌خودرو (زیرمجموعه سایپا) متوقف شده است. طبق آمار، در ۱۱ ماه امسال تنها ۱۴ دستگاه ساندرو به تولید رسیده است. سایپایی‌ها اما یک محصول چینی به نام S۳۰۰ را نیز مونتاژ می‌کنند که طبق آمار وزارت صنعت، در ۱۱ ماه امسال ۲۴۶ دستگاه از این خودرو به مونتاژ رسیده است. به جز سایپا، پارس‌خودرویی‌ها نیز خودرویی چینی به نام برلیانس را مونتاژ می‌کنند و این در حالی است که در آمار ۱۱ ماهه تولید وزارت صنعت، نامی از این خودرو به چشم نمی‌آید.

رشد تولید تندر

از تندر-۹۰ نیز اما خبر می‌رسد که تولید آن با رشدی ۴/ ۲۸ درصدی در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته مواجه شده و این در حالی است که این خودرو این روزها چندان حال و روز خوشی در تولید ندارد. هرچه هست، آمارها می‌گویند ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در مجموع ۲۴ هزار و ۷۶۶ دستگاه تندر-۹۰ را طی ۱۱ ماه امسال به تولید رسانده‌اند و این در شرایطی است که پارس‌خودرو تیراژ بالاتری نسبت به ایران‌خودرو دارد. پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند با تولید ۱۵ هزار و ۲۲۹ دستگاه تندر-۹۰ طی ۱۱ ماه امسال، به رشدی ۸/ ۷ درصدی دست پیدا کنند، حال آنکه ایران‌خودرو به‌واسطه تیراژ ۹ هزار و ۵۳۷ دستگاهی تندر، رشدی ۵/ ۸۴ درصدی در تولید این محصول را به خود می‌بیند.

لکوموتیو صنعت روی ریل رشد