افزایش قیمت خودروهای داخلی تا 200 هزار تومان

عکس: حمید جانی‌پور

گروه خودرو- در حالی که رکود بازار خودرو طی سه ماه اخیر، چندان کاهش قیمت‌ها را به همراه نداشت، به نظر می‌رسد در هفته آینده همزمان با آغاز تعطیلات تابستانی خودروسازان، نمودار قیمت در بازار، رشد کرده و بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به قیمت خودروهای داخلی افزوده شود. ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای هفته آینده، رسما به خواب تابستانی می‌روند که این موضوع به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، باعث صعود قیمت‌ها خواهد شد.

به گفته آنها، این تعطیلات به دلیل آنکه تولید و عرضه خودروهای داخلی را کاهش می‌دهد، افزایش قیمت این خودروها را در پی خواهد داشت.

آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، چون در حال حاضر حجم خودروهای موجود در بازار مناسب به نظر می‌رسد، افزایش قیمت ناشی از تعطیلات، بیشتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود، مگر آنکه به دلیل بحران بی برقی، خودروسازان بر تعطیلات خود بیفزایند.در این صورت، احتمال آنکه قیمت خودروها تا مرز نیم میلیون تومان نیز رشد کند، بعید نیست.در حال حاضر بیشتر خودروهای داخلی در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده‌اند و در این بین تندر-۹۰ و پژو ۲۰۶ صندوق دار به دلیل کمبود عرضه به بازار، با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند.

از آن سو البته زانتیا، ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را در مقایسه با هفته گذشته تجربه کرد.

باز هم رشد قیمت تندر-۹۰

گویا قرار نیست تندر-۹۰ کوتاه آمده و از قیمت آن کاسته شود. تندر که تولید آن به عکس نامش، کند است، این هفته در مقایسه با هفته گذشته، حدود ۳۰۰ هزار تومان گران شد.

در حال حاضر این محصول در مدل E۱ مجهز به ترمز ضدقفل، قیمتی برابر با ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و مدل E۲ آن نیز با نرخ ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

فعالان بازار معتقدند، روند کند تولید و تیراژ پایین، عامل اصلی رشد قابل توجه قیمت تندر-۹۰ است، مخصوصا اینکه تندر هم‌اکنون بیش از پیش در بازار خودرو ایران جا افتاده و همین موضوع، استقبال بیشتر مشتریان را در پی داشته است.

به هر حال وقتی عرضه خودرویی به بازار، با تقاضای آن، تناسبی نداشته باشد، افزایش قیمت، موضوعی اجتناب‌ناپذیر بوده و تندر-۹۰ نیز از این قاعده مستثنا نیست.

V۸ به نرخ ۱۷ میلیون رسید

اما دیگر خودرویی که در کنار تندر-۹۰، این هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شده، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۸ است.

این خودرو که ظاهرا مانند دیگر مدل ۲۰۶ صندوق‌دار، با مشکل تولید مواجه است، این هفته حدود نیم میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. در حال حاضر V۸ با قیمت ۱۷ میلیون تومان در بازار خودرو کشور به فروش می‌رسد.

این در شرایطی است که V۹، دیگر مدل پژو ۲۰۶ صندوق دار، نرخی برابر با ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

این خودرو، فول‌ترین مدل صندوق‌دارهای پژو ۲۰۶ به حساب می‌آید و به دنده‌اتومات نیز مجهز است.

V۲۰، ساده‌ترین مدل پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز هم‌اکنون دیگر در بازار موجود نبوده و بنابراین اطلاعات چندانی در مورد قیمت آن وجود ندارد.

۲۰۶ تیپ ۲، زیر قیمت کارخانه

اما نگاهی نیز به قیمت سایر مدل‌های پژو در بازار خودرو ایران بیندازیم. در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مجهز به ترمز ضد قفل، با قیمتی زیر نرخ کارخانه به فروش می‌رسد.

کارشناسان معتقدند، عرضه زیاد پژو ۲۰۶ از یک سو و رشد تقاضا برای تندر-۹۰ از سوی دیگر، دلیل اصلی پایین‌تر بودن قیمت بازار ۲۰۶ در مقایسه با نرخ کارخانه‌ای آن است.

در حال حاضر این خودرو با قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود، حال آنکه نرخ کارخانه‌ای آن، ۱۴ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان است.پژو ۲۰۶ در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرده، که این موضوع شامل حال پژو ۴۰۵ و پارس نیز می‌شود.هم‌اکنون پژو ۴۰۵ بنزین سوز نرخی برابر با ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد و پارس بنزینی نیز با قیمت ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

پژو روآ هم که مانند ۲۰۶، پایین‌تر از نرخ کارخانه قیمت دارد، هم‌اکنون در مدل بنزین سوز خود، هشت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در خانواده سمند نیز مدل LX بنزینی آن، ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد و سورن نیز ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. سمند معمولا با تغییر قیمت چندانی در بازار خودرو مواجه نمی شود.

زانتیا ارزان شد

اگرچه عروس فرانسوی سایپا این هفته ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد؛ اما به گفته فعالان بازار، این کاهش قیمت، هفته آینده جبران می‌شود. زانتیا در حال حاضر ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد که با توجه به تعطیلی یک هفته‌ای سایپا، قیمت این خودرو اواسط هفته آینده رشد خواهد کرد. همچنین با توجه به خروج زانتیا از خط تولید سایپا طی آینده نزدیک، پیش‌بینی می‌شود نرخ این محصول تا مرز ۳۰ میلیون تومان نیز صعود کند.ارزانی زانتیا در شرایطی است که دو محصول دیگر سایپا این هفته را آرام و بدون افت و خیز خاصی در قیمت، پشت سر گذاشتند.در حال حاضر پراید بنزین سوز، با قیمت هفت میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. پراید پرتیراژترین خودرو داخلی به شمار می‌رود و کارشناسان معتقدند با توجه به عرضه مناسب آن به بازار، این خودرو در جریان تعطیلات هفته آتی، در مقایسه با سایر خودروها، افزایش قیمت کمتری را تجربه خواهد کرد.از پراید که بگذریم، ریو نیز بدون تغییر قیمت خاصی در هفته جاری، ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نرخ شاسی‌بلندهای داخلی

از دو شاسی بلند مونتاژی بازار خودرو کشور نیز یادی کنیم.

در حال حاضر، سوزوکی گرند ویتارا که در ایران‌خودرو خراسان به مونتاژ می‌رسد، در مدل دنده‌ای، نرخی برابر با ۳۶ میلیون تومان دارد و مدل اتومات آن نیز با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. نیسان رونیز پارس‌خودرو نیز هم‌اکنون قیمتی برابر با ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.