آیین‌نامه‌ طرح ارتقای کیفیت خودرو تصویب شد

خبرگزاری فارس- وزیر صنایع و معادن با اشاره به تصویب آیین‌نامه طرح ارتقای کیفیت خودروها در شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو اظهار داشت: در این آیین‌نامه، انواع استاندارد و نحوه اجرای آنها، الزام خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات جدید، محدودیت‌ تولید خودروهای آلاینده برای افق ۱۴۰۴ مشخص شده است. علی‌اکبر محرابیان پس از جلسه شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو که صبح دیروز در وزارت صنایع تشکیل شد، اظهار داشت: در پنج جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروها مورد بحث قرار گرفت و در نهایت امروز به تصویب این شورا رسید.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه اجرایی طرح ارتقای کیفیت خودروها، انواع استاندارد و نحوه اجرای آنها در تولید خودرو، الزامات خودروسازان برای طراحی و تولید محصولات جدید، محدودیت‌ تولید خودروهای آلاینده و تعریف مصرف سوخت خودروها برای افق ۱۴۰۴ مشخص شد.

محرابیان با بیان اینکه بخشی از آیین‌نامه طرح ارتقای کیفیت خودروها به بحث قطعه‌سازی مربوط می‌شود، گفت: در این طرح، ایجاد ارتباط جدی بین خودروسازان و قطعه‌سازان تعریف شده است.

به گفته وی، در گذشته قطعاتی در کشور تولید می‌شد که کیفیت آنها با یکدیگر متفاوت بود، ولی بر اساس طرح ارتقای کیفیت خودروها قرار شد از این به بعد، قطعات خودرو با کیفیت و استاندارد بالا تولید شوند.

وی با بیان اینکه در قالب طرح ارتقای کیفیت، تصمیمات موثری در زمینه دوره‌های گارانتی خودرو و اقدام خودروسازان در این مورد اتخاذ شده است، افزود: در این طرح بحث صادرات خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته که البته آیین‌نامه‌ مربوط به این موضوع به طور جداگانه تدوین خواهد شد.

محرابیان در پاسخ به سوال فارس در مورد محدوده زمانی اجرای طرح ارتقای کیفیت خودروها نیز اظهار داشت: آیین‌نامه این طرح بر اساس استراتژی توسعه صنعت خودرو و در راستای اجرای سند چشم‌انداز تدوین شده است.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه طرح ارتقا، ناظر بر اجرای مفاد استراتژی صنعت خودرو در سند ۱۴۰۴ است.

به گفته وی، در طرح ارتقای کیفیت خودروها، اقداماتی که باید توسط خودروسازان در طی سال‌های مختلف انجام شود به صورت زمانبندی شده مشخص و این آیین‌نامه به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا در طرح ارتقای کیفیت خودروها، بحث قیمت تولیدات نیز مطرح شده است یا خیر؟ به خبرگزاری فارس گفت: در این آیین‌نامه در مورد قیمت، مفاد خاصی پیش‌بینی نشده، ولی ساز و کار تعیین قیمت در وزارت صنایع تعریف شده و خودروسازان نیز موظف به رعایت آن هستند.

وی ادامه داد: با رعایت این تکالیف در بحث قیمت نیز بازاری تعادلی خواهیم داشت.

وی با اشاره به کاهش قیمت برخی خودروهای تولید داخل طی سال جاری، تصریح کرد:‌ با توجه به روند قیمت خودرو در کشور تلاش می‌کنیم شرایط اقتصادی و قیمت‌های رقابتی در عرضه خودرو ایجاد شود. وزیر صنایع در ادامه با اشاره به رشد صنعت خودروسازی ایران طی سال‌های اخیر، اظهار داشت: در این مدت نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز متناسب با میزان تولید خودرو ارتقا نیافته‌اند و همین مساله ارائه خدمات پس از فروش را با ضعف روبه‌رو کرده است.

وی افزود: در طرح ارتقای خدمات پس از فروش، مقرر شد نمایندگی‌ شرکت‌های خودروساز متناسب با میزان تولید خودرو ارتقا یابند، به طوری که بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود و رشد نمایندگی‌ها بر اساس رشد خدمات پس از فروش صورت‌گیرد. محرابیان در پاسخ به سوالی در خصوص عدم رعایت استانداردهای ۵۱ گانه در تولید خودروی ملی تولید داخل نیز اظهار داشت: یکی از مسائل مورد بحث در طرح ارتقای کیفیت خودروها، رعایت استانداردها است.

وی افزود: تعداد کمی از خودروهای داخل نمی‌توانند بخشی از استانداردها را رعایت کنند که پیش‌بینی شده و زمینه لازم برای رعایت این استانداردها فراهم شود.