جام جهانی فوتبال، فرصتی برای سودآوری خودروسازان

مونا مشهدی رجبی

نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال فردا در شرایطی در قاره سیاه، به میزبانی کشور آفریقای جنوبی آغاز می‌شود که این بزرگترین رویداد فوتبالی جهان، فرصتی نیز برای کسب درآمد و سودآوری اقتصادی توسط شرکت‌های مختلف صنعتی و خدماتی به شمار می‌رود. در این بین، صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست، به نحوی که اغلب شرکت‌های خودروسازی، برای بهره‌گیری اقتصادی از این فرصت بزرگ، طرح‌های تازه‌ای را ارائه داده‌اند.

تولید اتوبوس‌هایی به رنگ لباس تیم‌ها

در این بین به عنوان مثال شرکت خودروسازی هیوندایی‌‌موتورز کره جنوبی اتوبوس‌هایی برای تیم‌های مختلف حاضر در مسابقات تولید کرده که رنگ آنها مشابه رنگ لباس این تیم‌ها در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی است.

همرنگ بودن لباس تیم‌ها با اتوبوس آنها، تاکنون اتفاق نیفتاده بود و این اولین باری است که یک شرکت خودروسازی این طرح را پیشنهاد و اجرا کرده است. هیوندایی‌موتورز همچنین خودروهایی را برای مسابقات طراحی کرده که صدای بوق آنها بلند‌تر از اتومبیل‌های معمولی است.

این خودروساز در تبلیغ این محصول در شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرد: «پیروزی تیم محبوب خود را با صدای بوق این اتومبیل به دیگران خبر دهید».

این اولین بار است که استفاده از جام جهانی برای تبلیغ یک خودرو در برنامه کاری خودروسازان قرار می‌گیرد.

البته امکان تعویض بوق این خودرو هیوندایی وجود دارد و به راحتی می‌توان سیستمی روی آن طراحی کرد که از بوق‌های با صدای معمولی استفاده کند.

خودروی تازه هیوندایی فرصتی تازه در اختیار این شرکت قرار می‌د‌هد تا از موقعیت ایجاد شده در جام جهانی استفاده و درآمد بیشتری کسب کند.

بعد از تبلیغ این خودرو در شبکه‌های تلویزیونی کشور آفریقای جنویی، اخباری نیز مبنی بر رشد فروش آن در بازار این کشور مخابره شد.

آمارهای شرکت هیوندایی نشان می‌دهد شمار زیادی از شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو در این کشور آفریقایی اقدام به خرید این خودرو کردند تا با کمک آن، مسافران به این کشور را ترغیب به استفاده از خودروهای خود کنند.

از طرف دیگر اتحادیه صنعت خودروی آفریقای جنوبی اعلام کرده که در ماه آوریل سال جاری فروش خودرو در این کشور ۳/۳۵ درصد رشد کرده است.

این رشد فروش خودرو نیز به دلیل آماده شدن مردم برای میزبانی مسابقات بود. البته سهم اعظم این خودرو‌ها توسط شرکت‌های اجاره‌دهنده خودرو در کشور آفریقای جنوبی خریداری شده است. فروش خودرو در آفریقای جنوبی از ابتدای سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است.

اسپانسرهای خودروساز

اما خودروسازان بزرگ دنیا از طریق دیگری نیز فرصت به دست آمده بابت جام‌جهانی فوتبال ۲۰۱۰ را غنیمت شمرده‌اند.

شماری از خودروسازان از فضای مسابقات جام جهانی برای تبلیغ تولیداتشان استفاده کردند و اسپانسر بازی‌های جام جهانی شدند. این مساله که در تمامی مسابقات جهانی بسیار رایج است سبب می‌شود تا درآمد و فروش تولیدات خودروسازان افزایش یابد.

همچنین ارائه خودرو‌های جدید به برندگان نهایی مسابقات جام جهانی نیز یک کار تبلیغاتی دیگر است که در سال‌های اخیر بارها انجام شده، ولی در مورد اینکه در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی نیز این اتفاق بیفتد و خودروسازان محصولات جدید خود را به برندگان جام بدهند، فعلا خبر موثقی در دست نیست.

تخفیف به مناسبت جام جهانی

مشخص نبودن اینکه خودروسازان به برندگان جام جهانی ۲۰۱۰ خودرو هدیه می‌دهند، در شرایطی است که برخی از آنها کار تازه‌ای در این مسابقات انجام داده‌اند. به نحوی که خودروسازان آلمانی با ارائه تخفیف‌های ویژه، خودروهای خود را به فروش می‌رسانند.

در این مورد شرکت‌های خودروسازی بی‌ام‌و و مرسدس بنز آلمان اعلام کرده‌‌اند به خریداران خود در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی تخفیف‌هایی ویژه می‌دهند و مردم می‌توانند خودروهای این دو شرکت را به صورت اقساط و بدون بهره خریداری کنند.

شرکت مرسدس بنز اعلام کرده است که با ارائه چهار مدل خودروی اسپرت در نظر دارد مصرف‌کنندگان جوان را جذب کند. این خودروهای اسپرت که در تبلیغات مسابقات جام جهانی فوتبال حضور داشتند به صورت اقساط بی‌بهره به متقاضیان فروخته می‌شود و جالب اینجا است که اگر تیم ملی فوتبال آلمان در مسابقات برنده شود، خریداران، ۳۸۰ دلار آمریکا نیز جایزه دریافت خواهند کرد. در این روش، مرسدس بنز خودروهای خود را بین ۲۵۰۰ تا ۳۴۰۰ دلار ارزان‌تر از قبل به بازار عرضه کرده است که بیشترین نرخ تخفیف طی بیست سال گذشته به حساب می‌آید.

توماس روزیر، یکی از کارشناسان اقتصادی آلمان می‌گوید: مشارکت مرسدس بنز با تیم ملی آلمان بسیار اثرگذار است و می‌تواند منافع اقتصادی زیادی برای این شرکت به همراه بیاورد. سخنگوی شرکت مرسدس بنز آلمان نیز می‌گوید: در مراحل اولیه مسابقات، خودروهای ما با ۲۵۰۰ دلار تخفیف به خریدارن عرضه می‌شود و هر چه تیم ملی آلمان جلوتر رفته و در مراحل مختلف پیروز شود، مبلغ تخفیف هم بیشتر خواهد شد.

وی می‌افزاید: ما امیدواریم این تخفیف ویژه و نحوه تبلیغ، سبب شود تا نسل جوان نیز به تولیدات مرسدس بنز روی بیاورند؛ چراکه ما به دنبال خریدارانی هستیم که از مشتریان کنونی ما حداقل ده سال جوان‌تر باشند. گفته‌های وی، در شرایطی است که قیمت بالای خودروهای بنز و طراحی آن سبب شده تا بیشتر، افراد میانسال به خرید خودروهای این شرکت تمایل داشته باشند.

مرسدس بنز اسپانسر تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز است، این مسابقات را فرصتی برای جذب مشتریان تازه می‌داند.

سخنگوی این شرکت می‌گوید: بنز یکی از لوکس‌ترین و قدیمی‌ترین خودروهای جهان است و با استفاده از فرصت جام جهانی، محصولات بنز به گروه خودروهای مورد علاقه جوانان اضافه خواهد شد.

اگرچه شرکت‌های بی‌ام‌و و audi نیز از طرح‌های مشابهی استفاده کرده‌‌اند؛ ولی سطح تبلیغات شرکت مرسدس بنز به اندازه‌ای وسیع است، که انتظار می‌رود بر عملکرد دیگر خودروسازان سایه افکنده و بازار را از آن خود کند. خودروسازان بعد از دو سال رکود اقتصادی فرصتی برای کسب درآمد به دست آورده‌‌اند و به همین دلیل تلاش می‌کنند تا از این فرصت برای جبران زیان‌های اقتصادی سال‌های گذشته استفاده کنند.

اینکه برنده میدان تبلیغات در جام جهانی پیش رو، چه شرکتی خواهد بود فعلا مشخص نیست، ولی بدون شک شرکتی سود بیشتری به دست می‌آورد که تبلیغات گسترده‌تری انجام داده و طرح‌های بهتری را در پیش گرفته باشد.

به گفته سخنگوی شرکت مرسدس بنز آلمان، فوتبال ورزشی است که نه به طبقه اجتماعی و اقتصادی خاصی تعلق دارد، نه سن خاصی را می‌طلبد و به همین دلیل اغلب مردم دنیا طرفدار فوتبال هستند و مسابقات را دنبال می‌کنند، بنابراین تبلیغ در این عرصه می‌تواند اثر بیشتری نسبت به دیگر عرصه‌ها داشته باشد.

مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ به میزبانی آفریقای جنوبی از فردا یازدهم ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار می‌شود. آفریقای جنوبی برای این میزبانی ۹/۴ میلیارد دلار هزینه کرده و هزینه صرف شده برای ساخت استادیوم‌های ورزشی این کشور نیز برابر با ۳/۱ میلیارد دلار آمریکا اعلام شده است.