ایسنا - موضوع تکراری کیفیت سوخت این روزها حال و هوای تازه‌ای به خود گرفته است. در حالی که رییس ستاد حمل‌و‌‌نقل و مدیریت مصرف سوخت بنزین و گازوئیل داخلی را غیراستاندارد می‌داند، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است که بنزین موجود در کشور استاندارد بوده و در خودروهای وارداتی قابل استفاده است.

کیفیت بنزین داخلی از مدت‌ها پیش مورد اعتراض خودروسازان داخلی است. حتی انجمن خودروسازان اعلام کرده که به دلیل این‌که وزارت نفت نتوانسته بنا بر مصوبه هیات وزیران سوخت استاندارد را تامین کند، خودروسازان نیز هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری برای ارتقای محصولات خود به یورو۳ انجام نداده‌اند. طبق مصوبه هیات وزیران، استاندارد آلایندگی یورو۳ از سال آینده برای خودروها اجباری می‌شود و وزارت نفت مکلف است که سوخت با استاندارد آلایندگی یورو۳ را از مهر ماه امسال به تدریج در جایگاه‌ها توزیع کند که البته این کار هنوز انجام نشده است.

از سوی دیگر عامری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، معتقد است که استاندارد فعلی بنزین ما از یورو۲ بالاتر است: «در حال حاضر استاندارد فعلی بنزین بین یورو ۲ و یورو۳ است و روی موتور خودرو اثر منفی نمی‌گذارد.» وی با بیان این‌که کیفیت بنزین داخلی با معیارهای جهانی فاصله زیادی ندارد، تاکید می‌کند: «حتی خودروهای مدل ۲۰۱۰ نیز با این بنزین می‌توانند کارکرد داشته باشند. حتی ما بنزین سوپر که دارای کیفیت روز دنیا است را وارد می‌کنیم.» این در حالی است که رییس ستاد حمل‌و‌‌نقل و مدیریت مصرف سوخت مدعی است که کیفیت بنزین و گازوئیل تولید شده در پالایشگاه‌های داخلی استاندارد نیست.

از سوی دیگر خودروسازها نیز معتقدند که که پایین آمدن کیفیت بنزین موجب شده که تعداد مراجعان به تعمیرگاه‌ها و مراکز خدمات پس از فروش هر روز بیشتر شود که این امر نارضایتی مردم را به همراه دارد. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این باره می‌گوید: «از خودروسازان بپرسید که چه چیز بنزین داخلی مشکل دارد؟ این بنزینی است که حتی خودروهایی مثل بنز و بی.‌ام.‌و نیز مصرف می‌کنند.» عامری یادآوری می‌کند: «درست است که بنزین داخلی دارای استاندارد آلایندگی بین یورو۲ و ۳ است، ولی قابل استفاده در خودروهای با استاندارد آلایندگی حتی یورو ۵ و ۶ است.» وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا وزارت نفت نتوانسته سوخت با استاندارد یورو ۳ را از مهر ماه امسال در جایگاه‌ها توزیع کند؟ توضیح می‌دهد: «بخشی از این موضوع به مسایل مالی و تامین نقدینگی پالایشگاه‌ها برمی‌گردد که در این میان پالایشگاه‌ها در حال واگذاری به بخش خصوصی هستند.»