روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست تهران - مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: ایران خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز در کشور، خود را پایبند به رعایت مقررات و ضوابط زیست‌محیطی نمی‌داند.

سید قوام‌الدین بزرگیان افزود: به موجب مصوبه ۲۷ خرداد ماه سال ۸۴ هیات دولت، مقرر شده بود فعالیت ۴‌واحد وابسته به شرکت ایران خودرو در محدوده شعاع ۱۲۰‌کیلومتری تهران مشروط به انجام تعهدات و شرایطی خاص، توسط ایران‌خودرو بلامانع باشد. وی تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده بود، به جای ۴‌واحد مذکور، واحد ریخته‌گری آلومینیوم تهران، ریخته‌گری چدن تهران، خط تولید تهویه مطبوع خودرو ۴۰۵ مهرکام پارس، خط تولید یک مدل از چهار مدل سواری پارس با تعداد شاغل معادل واحدهای فوق، حداکثر یک سال پس از ابلاغ این تصویب‌نامه از داخل محدوده ۱۲۰‌کیلومتری تهران خارج شوند.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به این که شرکت ایران خودرو باید از هر گونه توسعه صنعتی جدید در داخل محدوده ۱۲۰‌کیلومتری تهران خودداری می‌کرد، افزود: همچنین این شرکت متعهد شده بود کلیه آلودگی‌های واحدهای مرتبط با شرکت ایران‌خودرو را (غیر از واحدهایی که قرار است منتقل شوند) در برنامه زمان‌بندی که قرار بود به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد، حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۸۴ رفع کند.

به گفته وی بر اساس مصوبه هیات دولت، پس از پایان مهلت‌های فوق اگر تعهدات انجام نشده باشد، این مجوز ابطال خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزود: متاسفانه شرکت ایران خودرو تا کنون علاوه‌بر عدم‌رفع آلودگی‌ها نسبت به توسعه جدید در آن واحد نیز اقدام کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به عدم اجرای مصوبه مذکور از سوی واحد مذکور، آلودگی‌های زیست‌محیطی بخش ریخته‌گری چدن، محرز و پیرو استمرار شکواییه اهالی شهرک مسکونی همجوار نسبت به آلودگی واحد، این اداره کل در راستای رسالت محوله و به منظور حفظ حقوق شهروندان، نسبت به پیگیری موضوع و رفع آلودگی اقدام کرد؛ اما به‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات به‌عمل آمده همکاری موثری از سوی مدیریت واحد در جهت رفع آلودگی‌ ایجاد شده، صورت نگرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت:‌ شرکت ایران خودرو علاوه‌بر عدم رعایت مصوبه مورد نظر و طولانی کردن برنامه زمانی انتقال واحد ریخته‌گری چدن به تاکستان، نسبت به جایگزینی بخش جدید ریخته‌گری تحت عنوان بخش صادراتی رویه اجاق گاز در مجموعه خودروسازی خارج از ضابطه اقدام کرده است که اداره کل محیط زیست استان تهران در تیر و شهریورماه سال جاری جهت پلمپ واحد آلاینده در دو مرحله به آن شرکت مراجعه کرده است که متاسفانه علاوه بر جلوگیری از اجرای پلمپ واحد از طرف شرکت مذکور، رفتار ناشایستی با مامورین اجرایی این سازمان نیز داشته‌اند که متعاقب درخواست شرکت مذکور از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر ارائه مهلت ۱۰ روز تا پایان شهریور ۸۶ برای تعطیلی واحد، متاسفانه همچنان بر ادامه اقدامات غیرقانونی خود در بخش ریخته‌گری اصرار می‌ورزند.

بزرگیان افزود: شرکت ایران‌خودرو علاوه بر ایجاد آلودگی هوا با ۱۱‌هزار نفر نیروی انسانی مستقر در کارخانه، معضل فاضلاب انسانی دارد و در این خصوص به‌رغم پیگیری‌های عدیده به‌عمل آمده از سوی اداره‌کل محیط زیست استان تهران، تاکنون به‌جز احداث پکیج تصفیه فاضلاب انسانی برای سالن موتورسازی واحد (با پوشش جمعیتی معادل ۷۰۰‌نفر) و ارائه یک برنامه زمان‌بندی طولانی جهت ایجاد و راه‌اندازی سیستم تصفیه فاضلاب هیچ اقدام موثری انجام نداده و تاکنون نیز جریمه‌ای بیش از ۵‌میلیارد تومان به آن شرکت ابلاغ شده است.

وی گفت: در جلسات کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران، وضعیت آلایندگی هوا در خودروی تولیدی شرکت‌های داخلی از جمله ایران خودرو در دست بررسی است.

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست استان تهران، بزرگیان مدعی شد: با توجه به اینکه تمامی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در سطح استان اقدامات خوبی را نسبت به رفع آلودگی‌های خود انجام داده‌اند، متاسفانه شرکت ایران‌خودرو هیچ اعتقادی به رعایت ضوابط زیست محیطی نداشته و از هرگونه همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست خودداری می‌کند.

وی تصریح کرد: تاکنون چندین جلسه با حضور نمایندگان شرکت ایران خودرو تشکیل شده است که تصمیمات اتخاذ شده تماما به جهت عدم اختیارات نمایندگان مذکور اجرایی نشده و آن شرکت با به‌کارگیری سیاست وقت کشی از اجرای طرح‌های زیست محیطی سرباز می‌زند.