بذرپاش امروز می‌رود؟

عکس: نسیم گلی

گروه خودرو- مهرداد بذرپاش مدیرعامل گروه صنعتی سایپا در مراسم رونمایی از محصولات جدید پارس‌خودرو که یکشنبه گذشته برگزار شد، در پاسخ به شایعه برکناری‌اش از این شرکت عنوان کرده بود که تا پایان هفته جاری قطعا مشخص خواهد شد که در سمت فعلی خود باقی خواهد ماند یا خیر. اظهارنظر بذرپاش در حالی است که شنیده‌ها از گوشه و کنار این شرکت حکایت از آن دارد که امروز تکلیف بذرپاش در سایپا مشخص خواهد شد.

شایعه برکناری بذرپاش با فاصله هشت روز از رفتن منطقی، و همزمان با حضور علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی بر سر زبان‌ها افتاد.

محرابیان که بیست و پنجم فروردین‌ماه برای ارائه توضیحاتی پیرامون برکناری منطقی در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن حضور یافته بود، برای نمایندگان توضیح داد که مهرداد بذرپاش هم در شرف رفتن از سایپا است، اما رفتن وی را از چشم وزارتخانه نبینند، چراکه خود علاقمند به ترک این شرکت است. پس از توضیحات وزیر بود که شایعه رفتن بذرپاش از سایپا قوت گرفت این در حالی است که بذرپاش در اظهارنظرهای مختلف عنوان کرده بود که علاقه‌ای به ترک سایپا ندارد و بهتر می‌بیند تا برگزاری انتخابات در این شرکت باقی مانده تا پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برساند.

از سویی دیگر حضور این مدیرعامل جوان در شستا نیز مطرح و سازمان تامین اجتماعی نیز این موضوع را تاکنون تکذیب نکرده است؛ به طوری که رفت‌وآمد بذرپاش در ساختمان مرکزی تامین اجتماعی نیز علنا مشاهده شده است.

اما در حالی که اخبار ترک سایپا توسط بذرپاش قوت می‌گرفت، و حضور وی در شستا قطعی به نظر می‌رسید، اوایل هفته جاری و همزمان با رونمایی محصولات جدید پارس‌خودرو، به یکباره ورق برگشت و بذرپاش اعلام کرد که هنوز بلاتکلیف است.

حال این سوال مطرح است که تکلیف وی را چه کسی باید مشخص کند، رییس سازمان تامین اجتماعی یا علی اکبر محرابیان؟

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن ظاهرا بی‌میل به رفتن بذرپاش نیست، به همین دلیل ترک سایپا توسط بذرپاش از نظر وی قطعی است اما ظاهرا خللی در رفتن وی به شستا که تا هفته گذشته نیز نهایی به نظر می‌رسید، به وجود آمده است.

چرا که برخی سایت‌های خبری نقل قول کرده‌اند که نظر رییس سازمان تامین اجتماعی در ابتدا نسبت به مدیرعاملی بذرپاش در شستا مثبت بوده اما توصیه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه حضور وی در شستا تعبیر انتخاباتی خواهد شد، وی را در این زمینه منصرف کرده است.

حال به تعبیر برخی از آگاهان به امور جاری، از سویی رفتن بذرپاش از سایپا برای وزارت صنایع و معادن قطعی شده و از سویی دیگر حضور وی در شستا بلاتکلیف به نظر می‌رسد به همین دلیل بذرپاش پاسخ قاطعی به ماندن یا رفتن از سایپا نداده؛ چرا که خود نیز هنوز نمی‌داند چه تصمیمی در مورد وی اتخاذ خواهد شد. شایعه برکناری بذرپاش تنها با فاصله هشت‌روز از رفتن منطقی مطرح شد این در حالی است که عزیمت منطقی از ایران خودرو چنین حاشیه‌هایی نداشت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ارسال تنها یک خبر و بعد هم برگزاری مراسم معارفه نجم‌الدین به طور ضربتی به تغییر و تحولات مدیریتی ایران‌خودرو تنها در یک‌روز خاتمه داد. اما جابه‌جایی در مجموعه سایپا به کندی پیش می‌رود و با تغییر و تحولات در ایران خودرو نیز کلی متفاوت به نظر می‌رسد.

سکوت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قبال برکناری بذرپاش، مهم‌ترین تفاوتی است که فعلا به چشم می‌آید. از سوی دیگر طبق خبرهای شنیده شده هنوز جایگزین قطعی برای بذرپاش پیدا نشده و شتاب در جایگزین کردن شخصی همچون نجم‌الدین به جای منطقی نیز در سایپا دیده نمی‌شود. به هر حال باید منتظر ماند و دید که امروز چه تکلیفی برای مدیریت شرکت سایپا در نظر گرفته شده است.