شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران - سال گذشته به شکایت دو هزار و ۵۱۸ دستگاه خودرو رسیدگی شد.

از این تعداد دو هزار و۲۰۶ شکایت به خودروهای سبک، ۳۰۶ شکایت به خودروهای سنگین و شش شکایت به موتورسیکلت تعلق داشت. همچنین طبق گزارش بخش شکایت مشتریان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) استان تهران با ۷/۳۱ درصد بیشترین فراوانی شکایت و ایلام با ۶/۰ درصد کمترین شکایت را داشته است. نمودار درصد نوع شکایات نیز نشان می‌دهد از مجموع شکایات سال گذشته ۸/۵۸ درصد به کیفیت، ۳/۲۵ درصد به خدمات پس از فروش، ۱۰ درصد به خدمات فروش و ۹/۵ درصد به سوانح مربوط می‌شود.

از کل شکایات مختومه نیز ۱۰۲ دستگاه خودرو جایگزین شده که شامل ۲۶ مدل خودرو مختلف سبک و سنگین داخلی و وارداتی می‌شود. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) شکایات فوق را سال ۸۹ در میانگین زمانی ۲۸ روز رسیدگی کرده که نسبت به سال قبل‌تر ۱۵ روز کاهش نشان می‌دهد.

از جمله نکات جالب این آمار تامین رضایت نسبی مشتریان است. تامین رضایت نسبی شامل رفع عیب، جایگزینی خودرو، پرداخت خسارت و غیره در خودروهای سبک از ۶۲ تا ۷۳ درصد در خودروسازان مختلف متغیر بوده است. در خودروسازان سنگین نیز ۳۲ تا ۴۵ درصد رضایت شاکی پس از رسیدگی وجود داشته است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در سال‌های گذشته به شکایات فنی خریداران خودرو رسیدگی کرده است. این شکایات معمولا از محل مراجعه مستقیم شاکیان یا از طریق وزارت صنایع و معادن (اداره‌کل خودرو و نیرو محرکه و اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات)، وزارت بازرگانی (سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و ادارات بازرگانی استان‌ها)، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سایر مراجع همچون شوراهای حل اختلاف، نمایندگان مجلس، نهاد ریاست‌جمهوری و ... به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارجاع می‌شود.