مهدی تقدسی گفت: بر اساس پالایش صورت‌گرفته از متقاضیانی که برای تغییر نوع خودرو و اولویت‌بندی خود اقدام کرده‌اند، برخی گزینه لغو سفارش قبلی را انتخاب کرده اما خودروی جدید انتخاب نکرده‌اند که این موضوع به‌ منزله انصراف است. وی تصریح کرد: برخی دیگر هم که به همان اولویت سال آینده بازگشته‌اند، اکثرا تنها یک اولویت انتخاب کرده‌اند، در صورتی که می‌توانستند پنج اولویت از خودروهای عرضه‌شده، تعیین کنند؛ بنابراین برای این یک یا دو خودرو، امکان تحویل در سال جاری وجود نداشته و اولویت قبلی مدنظر قرار گرفته شده، تا حقوق‌ و نوبتشان از بین نرود.

تقدسی ادامه داد: حدود ۱۰۰هزار نفر از نوبت تحویل ۱۴۰۳ به ۱۴۰۲ منتقل شدند که به طور معمول «یک فصل» نوبت تحویلشان جلو افتاده است. بیشتر افراد تنها یک اولویت آن هم از بین محصولات ایران‌خودرو انتخاب کرده بودند، بنابراین  باز هم درخواست‌ها از ظرفیت تحویل در سال ۱۴۰۲ بالاتر بود و در نتیجه به همان انتخاب ابتدایی خود بازگشته و همان برایشان لحاظ شده است. البته در سامانه یکپارچه درج شده «افرادی که به طور سهوا یا عمدا ویرایش سفارش انجام داده‌اند و برای ثبت سفارش جدید اقدام نکرده (یا اولویت خود را لغو کرده‌اند)، در هفته آینده پس از بروزرسانی سامانه  اولویت ۱۴۰۳ برای آن کاربر برگردانده می‌شود. چنانچه متقاضی هیچ اولویتی را انتخاب نکرده باشد همچنان همان اولویت سال ۱۴۰۳ برای او ملاک خواهد بود و براساس آن خودروی خود را در سال آینده دریافت می‌کند. امکان وجود دارد که این دسته از افراد خودروهای خود را در ۱۴۰۳ زودتر از موعد تحویل بگیرند.

اما از سوی دیگر امکان مشاهده اولویت بندی خودروهای ویرایش شده که مهلت تحویل آنها تابستان ۱۴۰۳ بود فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه از جزئیات نوبت اولویت‌بندی خود مطلع شوند. بر اساس اعلام وزارت صمت، از دیروز امکان مشاهده اولویت بندی خودروهای ویرایش‌شده که مهلت تحویل آنها تابستان ۱۴۰۳ بود، فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه از جزئیات نوبت اولویت‌بندی خود مطلع شوند.