گروه جهان: پنتاگون گفته است یک گروه از جنگجویان سوری آموزش‌دیده از سوی آمریکا بسیاری از مهمات و تجهیزات خود را در ازای «عبور امن» به جبهه النصره داده‌اند، گروهی که زیرمجموعه القاعده در سوریه است. این اذعان در تقابل با انکارهای قبلی وزارت دفاع آمریکا است که می‌گوید برخی از مبارزان فرار کرده یا سلاح بر زمین گذاشتند. به گزارش الجزیره، کاپیتان «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون می‌گوید: «متاسفانه ما دیر آگاه شدیم که «واحدهایی از نیروهای جدید سوری» (NSF) شش کامیون و بخشی از تسلیحات را به جبهه النصره داده‌اند.» کلنل «پاتریک ریدر»، سخنگوی فرماندهی مرکزی که در حال نظارت بر اقدامات نظامی علیه داعش در عراق و سوریه است، می‌گوید: مبارزان این تجهیزات را در ازای عبوری ایمن در قلمرو النصره به این گروه بخشیده‌اند. ریدر می‌گوید: خودروها و کامیون‌های بخشیده شده شامل ۲۵ درصد از تجهیزات مورد نیاز «نیروهای جدید سوری» بود که از سوی آمریکا آموزش دیده بودند.


این اقدام نیروهای سوری با خشم مقام‌های آمریکایی مواجه شده است. این باور در میان برخی کارشناسان مطرح شده که این تسلیحات آمریکایی باعث تقویت جریان افراط و نیروهای ضدآمریکایی خواهد شد و در عمل بحث مبارزه با داعش در سوریه بی‌اثر می‌شود؛ چرا که اعتماد مقام‌های آمریکایی به نیروهای آموزش‌دیده سوری از میان می‌رود. الجزیره می‌افزاید: «این اقدام یک عقبگرد شرم‌آور دیگر در زمینه تلاش‌های آمریکا برای «تجهیز و آموزش» مبارزان سوری است.» دولت آمریکا پیش از این 500 میلیون دلار برای آموزش 5400 مبارز سوری طی سه سال اختصاص داده بود. قرار بود این نیروها در قالب نیروی زمینی علیه داعش در سوریه به کار گرفته شوند. اولین گروه از نیروهای آموزش‌‌دیده شامل 54 مبارز می‌شد که همگی در ماه جولای از سوی النصره مورد حمله قرار گرفتند. پنتاگون هنوز اطلاعی از سرنوشت آنها ندارد. گروه دوم این نیروها هفته گذشته به سوریه فرستاده شدند که شامل 70 جنگجو بود. گزارش‌هایی که در این باره منتشر شد حاکی است که این مجموعه 70 نفری هم فرار کردند یا سلاح بر زمین گذاشتند و تسلیم شدند. به دنبال این تحولات بود که برخی ژنرال‌های آمریکایی سخن از شکست برنامه‌های پنتاگون به میان آورده و اعلام کردند که «تنها چهار یا پنج شورشی آموزش‌دیده در سوریه وارد نبرد زمینی شده‌اند». دولت آمریکا تاکنون هیچ تمایلی برای اعزام نیروی زمینی به سوریه از خود نشان نداده است.


بنابراین، این کشور تلاش دارد با آموزش غیرنظامیان عدم حضور نیروهای زمینی خود را جبران کند. در واقع، این نیروهای آموزش‌دیده قرار بود به نمایندگی از نیروی زمینی آمریکا با داعش وارد نبرد شوند؛ اما به نظر می‌رسد هیچ کدام تاکنون موفق نشده‌اند در برابر نیروهای داعش یا النصره مقاومت کنند. پنتاگون می‌گوید بسیاری از این به اصطلاح مبارزان از فرآیند سخت نظارتی- آموزشی نتوانستند موفق بیرون آیند. چنین است که برخی ژنرال‌های آمریکایی با اعلام شکست این طرح ۵۰۰ میلیون دلاری، در عمل زنگ خطر را برای موقعیت آمریکا در سوریه به صدا در آورده‌اند. تحولات سوریه به سویی پیش می‌رود که آمریکا چاره را در همکاری ایران و روسیه یافته است. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه (۲۴ سپتامبر/ ۲ مهر) در کنفرانس رسانه‌ای گفت که امکان همکاری میان واشنگتن و مسکو برای پایان دادن به بحران سوریه منتفی نیست. او شرط همکاری روسیه و آمریکا در این زمینه را تغییر رویکرد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مقابله با مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواند. روسیه هم‌اکنون ۱۷۰۰ نیروی نظامی در پایگاه دریایی طرطوس دارد. روزنامه روسی کامرسانت، چندی پیش خبر داد که ظرفیت اسکان کشتی‌های جنگی در این پایگاه در حال گسترش است. عکس‌های ماهواره‌ای هم نشان می‌دهند که نزدیک به ۲۸ جت جنگنده‌ روسی در این پایگاه مستقر شده‌اند. گفته می‌شود وزرای دفاع این دو کشور قرار است دوشنبه (۲۸ سپتامبر) در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر در مورد تحولات سوریه گفت‌وگو کنند.