کودتای بزرگ‌تر به نفع دموکرات‌‌ها

گروه دیپلماسی:‌ در شرایطی که امید حامیان توافق در آمریکا برای استفاده از فیلی باستر افزایش یافته و تنها به سه رای دیگر برای استفاده از آن نیاز دارند، سناتور هری رید، رهبر اقلیت سنا روز شنبه نشانه‌هایی را ارسال کرد که نشان می‌دهد دموکرات‌ها احتمالا از فیلی باستر برای جلوگیری از رای‌گیری در سنا و اجتناب از وتوی رای منفی کنگره توسط باراک اوباما استفاده خواهند کرد.


هری رید و همکاران او در حزب دموکرات اخیرا موفق شدند حمایت کافی را در سنای آمریکا کسب کنند و حق وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا را برای پیشبرد برنامه اتمی ایران تضمین کردند. تاکنون 38 سناتور دموکرات اعلام کرده‌اند که از توافق با ایران حمایت خواهند کرد.


رهبر اقلیت سنای آمریکا در رابطه با استفاده از فیلی باستر تاکید کرد که این تاکتیک می‌تواند یک «کودتای بزرگ‌تر» به نفع حزب دموکرات‌ باشد. او افزود: «استفاده از فیلی باستر حتی می‌تواند قبل از جنگی طولانی و از لحاظ سیاسی بالقوه هزینه‌بر درخصوص وتوی رئیس‌جمهوری، این روند را متوقف کند.»


به گزارش «ایرنا» روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی به قلم استفان دینان، از محتوای بیانیه هری رید خبر داد. براساس این گزارش، سناتور هری رید افزود: «به تازگی به میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا اطلاع دادم که پس از یک دوره مذاکرات قوی، دموکرات‌‌ها خوشحال خواهند بود که به‌طور مستقیم رای‌گیری نهایی درباره توافق هسته‌ای انجام گیرد. این مساله با بسیاری از اظهارات شما (مک‌کانل) مطابقت دارد که تاکید دارید مسائل مهم در سنا از مدت‌ها قبل به کسب 60 رای نیاز داشته است. اکنون انتخاب با شما است.» پیش‌تر رهبر اقلیت دموکرات‌ در سنای آمریکا، (هری رید)، ضمن اعلام «حمایت قوی» خود از توافق اتمی میان ایران و 6 قدرت جهانی، گفته بود هرکاری می‌کند تا این توافق در نهایت به تصویب برسد. بنا بر گزارش‌ها از ایالات‌متحده، حمایت سناتور هری رید از توافق اتمی، بخت تصویب نهایی آن را بیش از گذشته کرد. واشنگتن‌تایمز نوشت: «با حمایت 34 دموکرات‌ از توافق هسته‌ای، اوباما تاکنون آرای کافی را برای تضمین وتوی قطعنامه مخالفان این توافق کسب کرده است؛ با این حال برای اینکه دموکرات‌‌ها بتوانند از تاکتیک فیلی باستر استفاده کنند به رای 41 سناتور نیاز است.» مک کانل از 2007 تا پایان سال 2014 که دموکرات‌‌ها کنترل سنا را برعهده داشتند، بارها از تاکتیک فیلی باستر استفاده کرده است. او تاکید داشت که مسائل مهم در سنا برای غلبه به فیلی باسترها به 60 رای نیاز دارند. توافق هسته‌ای قرار است ۱۷ سپتامبر، دو هفته دیگر، به رای گذاشته شود، و اکنون حامیان این توافق در سنا، در تلاش هستند که شمار موافقان را به ۴۱ نفر برسانند تا به این صورت برای اجرایی شدن توافق، نیازی به وتوی رئیس‌جمهوری نباشد. با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، تصویب «طرح عدم حمایت توافق هسته‌ای» تقریبا قطعی است؛ اما پس از آن اوباما این امکان را خواهد داشت که آن مصوبه را وتو کند.


اخیرا حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم کارشناسان هسته‌ای ایران که سال‌ها در مقر نمایندگی ایران در نیویورک فعالیت داشته و از قواعد و قوانین آمریکا آگاه است، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره «فیلی باستر» نوشته است که فیلی باستر در نظام اجرایی قانون‌گذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفان اقلیت اطلاق می‌شود که با اتخاذ روش‌های متفاوتی مانع از این می‌شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم‌گیری روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم‌گیری نهایی را مسدود می‌کنند؛ به گفته بعیدی‌نژاد این اقدام که همان آبستراکسیون تلقی می‌شود، به‌طور سنتی از طریق روش‌های زیر صورت می‌گیرد: ١- طولانی کردن سخنرانی‌های نمایندگان فیلی باستر‌کننده به‌صورتی که زمان انجام رای‌گیری نهایی فرا نرسد. ٢-طرح پیشنهادها، اصلاحات و متمم‌های متعدد به پیش‌نویس مورد بحث، ٣-طرح پیش‌نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و ٤-به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم‌گیری.


اعضای فیلی باستر‌کننده از طریق این روش‌ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم‌گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می‌شوند.


مجلس نمایندگان آمریکا شامل ۴۳۵ نماینده است که ۲۴۶ عضو آن جمهوری‌خواه و ۱۸۸ عضو آن دموکرات هستند و یک کرسی نیز خالی است. اما در سنای آمریکا پیش از این ۳۸ سناتور از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده‌اند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده پیش از این بار‌ها هشدار داده‌است که در صورت رد توافق هسته‌ای در کنگره آن را وتو خواهد کرد. با این همه اوباما برای آنکه بتواند هشدار خود را عملی کند، به حمایت دست‌کم ۳۴ سناتور یا ۱۴۵ نماینده مجلس نمایندگان نیاز دارد که تا امروز ۳۴ رای تامین شده است.


کیسینجر: توافق‌نامه تصویب می‌شود

هنری کیسینجر،‌ وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی برنامه جامع اقدام مشترک را بسیار «پیچیده» توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد در گفت‌وگویی با شبکه سی‌سی‌ تی‌وی چین که به روابط آمریکا و چین اختصاص داشت در پاسخ به سوالی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و این‌که این توافق به یک موضوع سیاسی مهم در آمریکا تبدیل شده است، تاکید کرد: «درباره این موضوع مطالبی نگارش کرده‌ام. به نظر من این توافق‌نامه مورد تصویب قرار خواهد گرفت.» کیسینجر در ادامه تاکید کرد که بحث‌های علنی درباره این توافق نباید مربوط به جزئیات، بلکه باید درباره تاثیرات توافق باشد.


این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات باراک اوباما که این توافق را مهم‌ترین توافق عدم اشاعه در تاریخ توصیف کرده است، گفت: «باید صبر کرد و دید. این توافق بسیار پیچیده است. من تشویش خود را بیان کرده‌ام که ایران به‌عنوان یک تولید‌کننده مهم فناوری هسته‌ای شناخته می‌شود. اگر همه مفاد توافق به دقت اجرا شوند و اگر ایران و آمریکا نتایج سیاسی این توافق را به‌کار گیرند، در این صورت ما می‌توانیم قضاوت کنیم که این توافق‌نامه چه کمکی کرده است؟»


توافق از سد کنگره عبور می‌کند

همزمان جیم اسلاتری، عضو پیشین کنگره آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با «ایرنا» با بیان اینکه مخالفان توافق در کنگره نمی‌توانند مانع از اجرای آن شوند، تاکید کرد که بسیاری از مردم آمریکا خواهان صلح و همکاری بیشتر با ایران هستند. اسلاتری، نماینده سابق مجلس نمایندگان از ایالت «کانزاس» و وابسته به حزب دموکرات است. او از مدافعان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده و معتقد است با وجود این توافق جهانی آرام‌تر و صلح‌آمیزتر خواهیم داشت.